با نزدیک شدن به پایان سال همه در تدارک برگزاری جشن و مهمانی های شرکتی و شخصی هستند از این رو برای اینکه شادی پایان سال به ناراحتی تبدیل نشود لازم است مسایل ایمنی رعایت شود. یکی از مسایلی که بایستی به آن توجه کرد رعایت قوانین ایالتی و فدرال است که بر هر باور و رسم و رسوم دیگر ارجحیت دارد.

در کانادا موسسه ای به نام حفظ ایمنی و سلامت محیط کار وجود دارد که به اینگونه مسایل توجه ویژه دارد و بر همه شرکت ها و موسسات خصوصی و دولتی نظارت دارد.

این موسسه دستورالعمل ها و بخشنامه هایی را برای مدیران و کارکنان شرکت های مختلف ارسال می کند. شرکت های بیمه نیز از این مساله استقبال می کنند و این مطلب را شاخصی برای رعایت مسایل ایمنی می دانند. از نکاتی که در این میان بسیار به آن توجه میشود و بر رعایتش تاکید می ورزند جلوگیری از احتمال تحت تعقیب قانونی قرار گرفتن (سو شدن) است.

مواردی که در بخشنامه مربوطه مشخصا  برای شرکتها تاکید شده است:

۱- نظارت مدیریتی بر اینکه هیچکدام از کارکنان مورد خشونت جسمی- جنسی-روحی و کلامی واقع نشوند. به حقوق شخصی کسی تجاوز نشود و محیط کار عاری از هر تحمیلی باشد.

۲- اگر در مهمانی های شرکتی مشروب سرو می شود حتما اندازه رعایت شود و مسئول سرو مشروب دارای گواهینامه ی مربوطه باشد.

۳- اگر همراه هر یک از کارکنان فردی زیر سن قانونی است حتما مطمئن بود که به نامبرده مشروب تعارف نمی شود.

۴- اگر قرار است بعد از مهمانی کارکنان به محل دیگری برای ادامه جشن منتقل شوند حتما از اتوبوس یا راننده مخصوص برای این منظور استفاده شود و ترجیحا کسی رانندگی نکند.

۵- به کارکنان این مطلب تذکر داده شود که در پایان جشن مسئولیت کارفرما خاتمه می یابد و از آن به بعد هر شخص مسئول رفتار و اعمال خود است.

۶- مدیر هر بخش بایستی سرمشق کارکنان خود باشد پس نشان دهید که مسئول هستید.

۷- بهتر است در طول مهمانی یکی از مدیران که از صلاحیت رفتاری و گفتاری مناسب برخوردار است مسئولیت دادن تذکر و گوشزد نمودن مسایل ایمنی را به عهده بگیرد.

توجه به ریسک هایی که در مهمانی های شخصی بیشتر به چشم می خورد، عبارتند از:

۱- برای آماده سازی و چراغانی کردن حتما از اتصالات استاندارد استفاده شود. بسیار دیده شده اتصالات ارزان غیر مجاز هستند و باعث آتش سوزی می شوند.

۲- حتی المقدور از روشن کردن شمع خودداری شود اگر برای اجرای مراسم مذهبی و شکرگذاری نیاز است که شمعی روشن شود حتما با کنترل باشد و در کوتاهترین زمان خاموش گردد.

۳- برای نصب سیم کشی ها به دیوار یا سقف از میخ یا منگنه استفاده نشود که باعث اتصالی و آتش سوزی گردد بلکه از اتصالات مجاز که برای همین منظور طراحی شده استفاده شود.

۴- اگر برای سرو غذا از شخص ثالثی استفاده می کنید حتما نامبرده از گواهی سلامت برخوردار باشد و در حین سرو نظارت داشته باشید که رعایت مسایل بهداشتی بشود.

۵- از تماس های ناخواسته با بقیه مهمان ها خودداری شود. حتی از خیره شدن طولانی و نگاه مستمر به شخص خاصی پرهیز نمایید. از بیان جوک های توهین آمیز خودداری شود.

۶- از سئوالاتی که ریشه به زندگی خصوصی و دین و مذهب یا نژاد دارد جدا خودداری شود.

حتی از ارسال پیام های کوتاه با تلفن همراه که احتمال دارد توهین آمیز تلقی شود خودداری شود.

در اینگونه مهمانی ها بیشترین ریسک مساله مطرح کردن شکایت نه برای صدمات جسمی بلکه صدمات روحی و کلامی است که در بعضی مواقع به عنوان مسئولیت متقابل گریبانگیر صاحب خانه را هم می گیرد. بعضی از این موارد اصلا در آداب و رسوم اغلب مهاجران وجود نداشته و طبیعتا از آنها آگاهی هم ندارند که همین مساله باعث مشکل اصلی خواهد شد.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com