در مورد بازار املاک  بیشتر بدانیم

بخش پنجم

 هزینه ی “بازرسی خانه” (Home Inspection)   یکی دیگر از پرداخت هائی است که خریدار یک ملک مسکونی باید قبل از خرید آن را مد نظر قرار دهد. در خصوص املاک مسکونی همیشه توصیه می شود که خرید نهائی مشروط بر بازرسی آن و رضایت خریدار از نتیجه ی این بازرسی قرار داده شود. “بازرسی خانه” توسط یک بازرس انجام می شود که برای این کار آموزش دیده و دارای مجوز کار در این زمینه است. بازرس را خریدار انتخاب و به او اعتماد می کند. بازرس در جریان بازرسی گزارشی از وضعیت ملک به صورت مکتوب تهیه می کند و آن را در اختیار خریدار می گذارد. اگر بازرس در جایی از ملک عیب و نقصی مشاهده کند، ضمن انعکاس آن در گزارش خود، مورد را به خریدار توضیح می دهد. گزارش بازرس هر نوع که تنظیم شده باشد معمولا در برگیرنده موضوع های زیر است:

– عوامل سازه ای شامل فونداسیون، ساختمان دیوارها، سقف ها و پشت بام ها.

–  نمای بیرونی شامل روکش دیوارها، در ورودی و پنجره ها، شیب بندی زمین، آرایه های حیاطی، نرده کشی ها، چراغ ها و برق کشی های بیرونی  و هر نوع اتاقک بیرونی.

– نوع و کیفیت پوشش بام، چارچوب بندی محفظه های زیر بام و وضعیت تهویه ی آن ها، ناودان ها.

– لوله کشی شامل نوع و کیفیت هر یک از لوله های آب و فاضلاب و تهویه، دوش ها، وان ها، توالت ها، دستشوئی ها، و ظرفشوئی ها.

– سیستم های تاسیساتی شامل سیستم گرمایشی، سیستم سرمایشی، آب گرمکن ها، کانال های هدایت هوای سرد و گرم، شومینه ها و سیستم های خودکار آبیاری.

– سیستم الکتریکی شامل تابلوی اصلی و مدارهای آن، نوع و کیفیت سیم کشی ها به لحاظ ایمنی، سیستم های روشنائی و پنکه های سقفی.

– لوازم برقی شامل یخچال و فریزر، ماشین لباس شوئی و خشک کن، ماشین ظرفشوئی، اجاق آشپزی و فر، مایکرو فر و سیستم های هشدار دهنده آتش سوزی.

– گاراژ شامل ساختمان دیوارها، پنجره ها، سقف، بالا پشت بام ، در ورودی و کنترل کننده های از راه دور.

هزینه ی “بازرسی خانه” بستگی به سن، اندازه، ویژگی های فیزیکی و وضعیت عمومی آن دارد و معمولا بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار متغیر است. لازم به ذکر است که بازرسی تخصصی خانه به منظور خرید، ضمن پرداختن به موضوع های فوق معمولا شامل موارد مشخصی نمی شود که مهمترین آنها عبارتند از مواد عایق بندی به منظور تشخیص آزبست، رنگ های استفاده شده از نظر وجود سرب،  حضور گازهای خطرناک مانند فرمالدئید و رادان، حشرات تخریب کننده ی چوب مانند موریانه و آلودگی های قارچی مانند کپک سیاه. اگر خریدار بنا به هر دلیل به خواهد خانه را به خاطر این نوع موضوع ها مورد بررسی های دقیق قرار دهد لازم است متخصص مربوطه ای را بدین منظور استخدام  نماید که خود مستلزم هزینه های جداگانه خواهد بود.

هزینه ی دیگری که هر خریدار خانه در استان انتاریو باید درنظر بگیرد “هزینه های ثبت زمین”(Land Registration Fees)  است که به آن اصطلاحا “مالیات انتقال مالکیت  زمین” (Land Transfer Tax) گفته می شود. به طور خلاصه این که اگر کسی در استان انتاریو ملکی خریداری کند باید مالیاتی پرداخت نماید که “مالیات انتقال مالکیت زمین انتاریو” (Ontario Land Transfer Tax) نامیده می شود. حال اگر این ملک  در محدوده شهرداری شهر تورنتو قرار گرفته باشد علاوه بر این مالیات، مالیات دیگری نیز به آن تعلق می گیرد که “مالیات انتقال مالکیت زمین تورنتو” (Toronto Land Transfer Tax) نام دارد. خاطرنشان می سازد که هر یک از این مالیات ها در طول دوران تملک فقط یک بار پرداخت می شود و با هر بار دست به دست  شدن ملک، خریدار جدید باید مالیات انتقال جدیدی پرداخت نماید. دراین خصوص ما در گذشته و در همین هفته نامه به طور مفصل نوشته ایم که علاقمندان می توانند در شماره های پیشین آن  را مطالعه  کنند. آنچه که در این جا لازم است به آن اشاره شود این است که میزان این مالیات بسته به قیمت و مکان ملک مورد نظر از یک سو و وضعیت خریداراز سوی دیگر، می تواند به هزاران دلار بالغ شود که باید در هنگام خرید به طور یک جا و از محل منابع شخصی پرداخت شود.

بخش پایانی این مقاله را در شماره آینده مطالعه فرمائید.

  پرسشها و نظرات خود را به ایمیل آدرس زیر ارسال فرمائید.

* آروین آریافر دارای دکتری در رشته اقتصاد،  کارشناس ارشد بازار املاک و عضو رسمی انجمن مشاوران املاک انتاریو و کانادا است.

ArvinAryafar@gmail.com