شماره ۱۲۰۹ ـ پنجشنبه ۲۵ دسامبر  ۲۰۰۸

بیمه تحصیلی

Student Insurance

به ادامه سلسله مقالات بیمه های مسافرتی مخصوص محصلین و دانشجویان می پردازیم:


 

پوشش دوران زایمانMaternity

پوشش بیمه در این بخش تا سقف ۱۰۰۰ دلار برای دوران بارداری و یا پوشش هزینه های عواقب و عوارض دوران بارداری را شامل می شود.

لازم به ذکر است هزینه وضع حمل (زایمان) شامل نمی شود. در صورتی که شخص بیمه شونده داوطلبانه موجب تعلیق و یا انقطاع بارداری شود، بیمه پوشش را شامل نخواهد شد. از دیگر موارد قابل توجه و اهمیت این است که:

بیمه در صورتی که فرد پس از خرید بیمه نامه باردار شود، پوشش دوران بارداری را شامل خواهد شد.

از دیگر پوشش های مهم و قابل توجه بیمه می توان به پوشش چشم پزشکی  اشاره کرد. (Eye Examination)

در این صورت تا سقف ۱۰۰ دلار برای معاینه و آزمایش چشم توسط اپتومتریست چشم و یا متخصص چشم  (Ophthalmologist) پرداخت خواهد شد.

قابل ذکر است که بیمه شده می بایست بیمه نامه ای با حداقل ۱۸۰ روز خریداری نماید تا بتواند از پوشش فوق برخوردار شود.

پوشش دیگر بیمه استفاده از خدمات روانشناس (Psychologist)است که در این خصوص تا سقف ۵۰۰ دلار مورد نظر پوشش بیمه است.

در موارد زیر نیز پوشش بیمه شامل خواهد شد:

دسترسی و قابلیت وصول جهت حفاظت و دزدی و سرقت، به کار کردن و اصلاح وسایل حفاظتی است. در این خصوص تا سقف ۱۰۰۰ دلار جهت تعویض و یا تعمیر و اصلاح دستگاه پرداخت خواهد شد.

از دیگر موارد قابل بیان در بیمه نامه تحصیلی می توان به Principal Insured  اشاره کرد به این معنی که: به دانش آموزی تمام وقت گفته می شود که وارد کانادا شده است و اجازه و مجوز ثبت نام و تحصیل و تحقیق در مدارس و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و یا کالج، جهت تحصیل و یا تحقیق را دارد، به این شرط که کانادایی و یا شهروند کانادا نباشد، و از طرفی دیگر واجد شرایط اخذ کارت درمانی استانی و یا دولتی نباشد.

از ویژگی های خوب این بیمه نامه پوشش کلی تا سقف یک میلیون دلار و پرداخت ۱۰۰ درصد هزینه های فوق تا سقف تعیین شده و بدون مبلغ کسرشدنی Deductible  است، که با توجه به هزینه های سنگین بیمارستانی و جراحی، مورد اضطراری و تصادف، بیماری و یا حتی آزمایش و معاینه سالانه قابل پرداخت خواهد بود.

برای دانشجویان متأهل، بیمه دانشجویی و تحصیلی، خانواده دانشجو را (همسر و فرزندان)، به شرط پرداخت حق بیمه، مورد پوشش قرار می دهد.


 

مطالبه پول از شرکت بیمه(Claim)

به اعتقاد من، در تعریفی که از بیمه در نگاه کلی ضمن داشتن امنیت خاطر و آرامش می توان اظهار داشت و به بیانی  آنچه معنی بیمه را کامل تر می کند و موجب تشویق و اعتقاد و اعتماد یکایک ما خریداران بیمه و استفاده کنندگان از پوشش بیمه می شود، چیزی نیست جز مطالبه پول از شرکت بیمه (Claim)در زمان نیاز، ضمن برخورداری از واجد شرایط بودن.

بی شک اگر مطالبه پول از شرکت بیمه به روشنی و سادگی و دور از هرگونه پیچیدگی به انجام برسد، موجب رضایت خریدار بیمه خواهد بود. چرا که برای خریداران بیمه، بیمه یعنی پوشش در زمان نیاز و مسلما این خواسته نابجایی نیست.


 

ولی به راستی چرا گاهی خریداران و دارندگان بیمه دچار مشکل و نارضایتی می شوند؟


و چه کنیم این مشکل و نارضایتی به وجود نیاید؟ چه مقدار خود ما خریداران مسئول هستیم؟ چه انتظاری می بایست از شرکت بیمه داشت؟ و در مقابل چه انتظاری می بایست از بروکر و یا فروشنده  (Agent)بیمه داشت؟ چه مواردی را می بایست رعایت کنیم؟

برای مطالبه (Claim)  بهتر است به مواردی چند توجه شود.

در این خصوص (بیمه های پزشکی مخصوص محصلین و دانشجویان) لازم است، موارد ذیل مورد توجه قرار گیرد.

بی شک، محصول بیمه نامه می بایست از شرکت معتبری باشد، چرا که چنانچه دچار مشکل شویم ضمانت اجرایی در پس آن باشد.

ـ فروشنده و ارائه دهنده سرویس می بایست شرکت و یا فرد معتبر باشد.

چرا که در هر حال همه ما قبل از هر چیز معمولا با فروشنده محصول بیمه برخورد داریم.

ـ مفاد محصول بیمه نامه (در این خصوص مورد بحث بیمه های پزشکی محصلین و دانشجویان غیرمقیم کانادا) می بایست پوشش مناسب و خوبی داشته باشد.

بالطبع سرویس و پوشش مناسب قابل انتظار را جویا شویم.

ـ مفاد بیمه نامه را به خوبی بدانیم و یا این که خواهان توضیحات نکات مبهم باشیم.


 

به توصیه های بیمه نامه و شرکت بیمه در زمان نیاز توجه بفرمایید.


(توصیه های فوق در جهت حفظ منافع مشتری  (Client)  است)

ـ در صورت هرگونه موارد اضطراری و سرپایی و همچنین بستری  شدن در بیمارستان حتما شرکت بیمه را مطلع بفرمایید  و در صورت فراموش شدن لطفا ظرف مدت ۴۸ ساعت اولیه شرکت بیمه مورد نظر را مطلع بفرمایید.

(شماره تلفن، موارد اضطراری در داخل بیمه نامه موجود است)

به همراه فرم بیمه نامه اصلی، مفاد قرارداد بیمه نامه  (Policy)و همچنین کارت کوچکی همراه است. در کارت کوچک همراه، شماره بیمه نامه مشخصات دارنده بیمه نامه (نام و نام خانوادگی)، حداکثر مقدار پوشش بیمه نامه، تاریخ شروع و خاتمه دوره و زمان پوشش بیمه نامه، مقدار مبلغ قابل کسر (Deductible) در صورت وجود داشتن (می تواند در هنگام عقد قرارداد قابل حذف باشد) و همچنین شماره تلفن هایی جهت تماس اضطراری به هنگام نیاز آمده است.

توصیه می شود جهت دریافت مبلغ ۱۰۰ درصد هزینه های انجام شده در صورت نیاز اضطراری و مراجعه به پزشک سرپایی و یا بیمارستان با شماره های تلفن داخل بیمه نامه تماس گرفته شود.

این شماره ها شامل آمریکا، کانادا، مکزیک، اروپا خواهند بود. لذا با توجه به  مکانی که در آن هستید با شماره های فوق تماس گرفته و شرکت بیمه را مطلع سازید.

به خاطر داشته باشید، تعویق و عدم تماس موجب محروم شدن از ۱۰۰ درصد حق شما خواهد شدو مطالبه (Claim)را گاهی به ۸۰ درصد کاهش می دهد.

تماس تلفنی موجب جلوگیری از سوءتفاهم و همچنین سوءاستفاده می شود و از طرفی دیگر از آنجا که بیمه های صادر شده از طرف شرکت ما در چنین شرایطی جوابگوی ۲۴ ساعته هستند، فرد بیمه شده می تواند مشمول کمک ـ راهنمایی و مشاوره دپارتمان مخصوص قرار بگیرد.

 

* محمد رحیمیان کارشناس بیمه و سرمایه گذاری است.

ایمیل نویسنده:

info@insufin.com