شهروند آرش عزیزی: راب فورد، شهردار راست‌ گرای تورنتو، با تغییر موضع پیشین خود می‌ گوید خواهان انتخابات میان‌ دوره‌ ای نیست و ترجیح می‌ دهد اگر هم با رای دادگاه تجدیدنظر از شهرداری عزل شد، شورای شهر او را تجدید انتصاب کند.

فورد پنجشنبه‌ ی هفته‌ ی گذشته در گفتگو با برنامه‌ ی خبری «نیوزتاک ۱۰۱۰» گفت: «تصمیم با شورا است. یا کسی را منصوب می ‌کنند و یا عازم انتخابات میان ‌دوره‌ ای می‌ شویم. آن ‌ها دو گزینه دارند و امیدوارم که من را منصوب کنند – امیدوارم که در دادگاه تجدیدنظر پیروز شوم و اگر هم نشدم، امیدوارم که منصوب شوم. اگر نه باید وارد انتخابات شویم.»

راب فورد شهردار تورنتو

از یک ماه پیش که دادگاه رای به عزل راب فورد داد، هم شهردار و هم برادرش، داگ فورد، خواهان انتخابات میان ‌دوره ‌ای شده ‌اند. راب فورد کمتر از یک ماه پیش در همین برنامه‌ ی خبری، در ۲ دسامبر، گفته بود:‌ «ما باید انتخابات میان ‌دوره ‌ای داشته باشیم و بگذاریم مردم نامزد شوند.»

داگ فورد در روز ۱۱ دسامبر گفته بود: «مردم این شهر باید تصمیم بگیرند اداره‌ ی شهر به دست کیست. نه سیاستمداران، نه قضات، نه ژنرال‌ ها که مردم تورنتو.» یک هفته پیش از آن که در مورد خرج تقریبا ۹ میلیون دلاری انتخابات از او پرسیدند، داگ گفته بود: «قیمت دموکراسی چه قدر است؟»

سخنگوی شهردار به سئوالات در مورد علت این تغییر موضع پاسخ نگفت.

داگ هالیدی، معاون شهردار، گفت راب فورد اکنون امید بیشتری به انتصاب مجدد توسط شورای شهر دارد.

حکم عزل فورد صادر شده است، اما تقاضای تجدیدنظر او با پذیرش مواجه شد و در روز ۷ ژانویه به دادگاه می ‌رود. تصمیم جدید در مورد این‌که او باید شهردار بماند یا خیر نسبتا سریع، ظرف چند هفته، گرفته خواهد شد. اگر فورد در این جدال قضایی شکست بخورد، چند گزینه پیش روی شورای شهر تورنتو قرار می‌ گیرند. آن ‌ها یا می ‌توانند کسی را ظرف ۶۰ روز منصوب کنند و یا کرسی او را خالی اعلام کنند و فراخوان به انتخابات میان‌ دوره‌ ای دهند.

نزد هیچ کس روشن نیست که این روند دقیقا چگونه پیش خواهد رفت. اما کارشناسان در پاسخ به سئوالات موجود معمولا روند سال ۲۰۰۶ را یادآوری می‌ کنند.

در این سال دو عضو شورای شهر استعفا دادند و شورا تصمیم گرفت به جای انتخابات میان‌ دوره‌ ای دست به انتصاب بزند. به تمام شهروندان شهر یک ماه وقت داده شد تا نام خود را تسلیم کنند.

سپس جلسه ‌ای ویژه تشکیل شد و به هر یک از «نامزدها» فرصت داده شد تا برای شورا سخنرانی کنند. شورای شهر سپس دو برنده را با سیستمی مشابه سیستم انتخاب رهبر جدید در احزاب سیاسی انتخاب کردند. نمایندگان شورا آرای خود را عمومی و علنی اعلام کردند.

وارد شدن به چنین روندی برای راب فورد بسیار مخاطره ‌آمیز خواهد بود چرا که بعید است اکثریت نمایندگان شورا به او رای دهند. فورد تنها در صورتی از این روند پیروز قطعی در می‌ آید که نامزد جدی دیگری او را به چالش نکشد.