اگر کمی به عقب نگاه کنیم، سرعت سال هایی که پشت سر گذاشته ایم مانند خاطره ای می ماند. همه ما تجربه یکسانی از سال اولی که در کانادا بوده ایم داریم و آن حساب دقیق ماه و سال حضورمان در کشور جدید است که به مرور زمان، از خاطرمان زدوده شد. سال گذشته سالی پر از حوادث غیرمنتظره بود. در هر گوشه از جهان، جدا از مسائل سیاسی، تبعات بلایای طبیعی، جان میلیون ها انسان را در معرض خطر قرار داد. به موازات پیشرفت علم و تلاش برای عمر بیشتر و کشف داروهای جدید، مشکلات عدم دسترسی به دارو برای همگان و یا عدم توانایی خرید دارو برای بیماران، از جمله معضلاتی بوده و خواهد بود که به نظر می رسد هرگز حل نخواهد شد. وارد سال ۲۰۱۳ شده ایم در حالی که سالانه ۴۰۰۰ نفر در دنیا به بیماران کلیوی اضافه می شود. بیماری های قلبی افزایشی تصاعدی دارد و تا سال ۲۰۲۰ ، هفتاد درصد از موارد مرگ و میر، بین نوجوانان کشورهای در حال توسعه، ناشی از مصرف تنباکو، چاقی و فشارهای عصبی خواهد بود. چاقی، رژیم غذایی غلط و مصرف کنسروها سبب بروز سرطان در کودکان شده و آمارها نشان می دهد مهم ترین بیماری که دغدغه اصلی بسیاری از زنان در سراسر جهان محسوب می شود سرطان سینه است که خسارت های فردی، خانوادگی و اجتماعی فراوانی در پی دارد.

سال پشت سر ما با ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیمار مبتلا به ایدز به اتمام رسید و در حالی وارد سال ۲۰۱۳ شده ایم که هر ۴ ثانیه یک نفر در جهان مبتلا به آلزایمر شده و در هر ۶ ثانیه یک نفر در اثر ابتلا به سکته مغزی در معرض مرگ قرار گرفته است. در سالی که به تازگی از آن جدا شده ایم، بیش از ۳۰۰ کشته و ۲۰۰۰ مجروح دراثر زلزله آذربایجان داشته ایم. در گوشه ای دیگر، زمین لرزه ای نسبتا قوی، یکی از روستاهای فیلیپین را در زیر آواری ۱۰ متری برده و تعداد زیادی کشته و مفقود بر جای گذاشت و متاسفانه باز هم در همین کشور توفان ” بوپا ” در آخرین روزهای سال ۲۰۱۲ باعث کشته شدن بیش از هزار انسان شد. احتمالا هنوز فراموش نکرده ایم در سال گذشته، توفان و گردباد شدید (سندی)، با ۱۳۰ کیلومتر سرعت، در امریکا سبب کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر، صدها زخمی و میلیاردها دلار خسارت شد.

همه ما معترفیم که آمار بالا تنها گوشه کوچکی از اتفاقاتی است که به کشته و زخمی شدن و بی سرپناهی انسانها در سراسر دنیا ختم شده است. وارد سال ۲۰۱۳ شده ایم در حالی که همه ما می دانیم همان حوادث می تواند تکرار شود. می دانیم که علم پزشکی رو به صعود بوده و به عمر انسانها اضافه خواهد شد ولی در کنار آن به خوبی واقفیم که این به معنای سلامت ما نخواهد بود.

به سال ۲۰۱۳ پا نهاده ایم در حالی که هنوز بسیاری از ما خود را برای رویارویی با هیچ اتفاق غیر منتظره ای آماده نکرده ایم. من و شما می توانستیم در سال گذشته، در ورزقان، نیویورک، فیلیپین، برمه و یا یکی از بیمارستان های بیماران خاص باشیم. اگر چنین نبوده، باید گفت این کمال بی فکری است که گمان کنیم چرخه زندگی همیشه برای ما تاس خوش شانسی را نشان می دهد. بیمه، دقیقا در نقاط ذکر شده بالا می تواند از سقوط مالی من و شما جلوگیری کند.

سال ۲۰۱۳ را با برنامه ریزی صحیح برای خود و خانواده مان، به سالی بدون نگرانی مالی تبدیل کنیم.

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو انجمن رسمیAdvocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاوران متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.ca

www.youtube.com/ sherkatbime