اگر چه سال ۲۰۱۲ مشابه سال ۲۰۱۱ مخرب و زیان بار نبود ولی به نوبه خود ضررهای جبران ناپذیری را به صنعت بیمه جهانی تحمیل کرد از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- خسارات توفان تایلند در سال ۲۰۱۱ که بار پرداختش به ۲۰۱۲ منتقل شد. حدود ۱۵ بیلیون دلار خسارت مستقیم و ۱۰ درصد از این میزان خسارات عدم النفع به بیزینس های مختلف بود که به دلیل توفان یا عدم جذبه منطقه برای توریست ها بیزینس های مختلف درآمدی نداشتند.

۲- به گل نشستن کشتی کاستا کانکوردیا در سواحل ایتالیا: خسارتی حدود ۱ بیلیون دلار به بیمه گران اتکایی وارد کرد که به نوبه خود بسیار غیرمترقبه بود. در این میان هزینه های نجات و جلوگیری از توسعه خسارت سهم بالایی در رقم خسارت داشت.

۳- توفان های مهیب انگلستان، ولز، اسکاتلند و استرالیا: سال ۲۰۱۲ برای این مناطق بسیار سال بدی بود و خودشان این سال را به نمناک ترین سال نام گذاری کردند هزینه ها بالغ بر ۲ بیلیون دلار تخمین زده شد.

۴- دزدان دریایی در سواحل سومالی: این گروه دزدان در اقیانوس هند در نزدیکی سواحل سومالی به یکسری عملیات تبهکارانه دست زدند که باعث ناامنی و ضرر و زیان های بیشماری شد. هزینه اعزام نیروی دریایی کشورهای مختلف به منطقه نیز بر بار هزینه ها افزود.

۵- گرم شدن اتمسفر زمین در سال ۲۰۱۲: بزرگترین تغییر در اتمسفر زمین تحقق یافت که کره زمین از هر سال گرمتر شد و این مساله باعث آتش گرفتن جنگل ها و مناطق شهری گردید. بیشترین خسارت به مناطق کشورهای اروپایی و استرالیا بود که شرکت بیمه اتکایی آلیانس ری عهده دار پرداختش بود.

۶- تحریم های ایران در خصوص صنعت کشتیرانی: بعد از تشدید تحریم ها توسط آمریکا و جامعه اروپا بر ایران اکثر کشتی های نفت کش و فله بر قادر نبودند بیمه نامه کالا و مسئولیت از بازار بیمه جهانی تهیه کنند از این رو با اتکا به صندوق تامین داخلی خود که به صندوق های حمایت و تامین خسارت معروف است متوسل شدند به این معنی که اگر کشتی در سفر دریایی دچار حادثه یا خسارت شود و بیمه نامه اش به هر دلیلی نتواند تامین کننده خسارت باشد و یا اصلا بیمه نامه معتبر نداشته باشد این صندوق ها از منابع داخلی خود خسارت و غرامات را می پردازند.

۷- بحران مالی ـ بیمه ای در اروپای متحد: سال ۲۰۱۲ برای کشورهای اروپایی سال بسیار بد مالی بود و تاثیرات منفی یورو بر اقتصاد این منطقه بسیار تاثیرگذار بود و در اثر ضعیف شدن نرخ برابری یورو با بقیه ارزهای معتبر دنیا شرکت های بیمه اتکایی ضررهای مکملی را پرداختند.

۸- شدت گرفتن عملیات حفاری و ماهیگیری در قطب شمال: با گرم شدن اتمسفر کره زمین این امکان به شرکت های حفاری داده شد که به مناطق بکر و دست نخورده رفته و عملیات جدیدی را شروع کنند در ضمن کشتی های ماهیگیری نیز از این فرصت خود را بی بهره نگذاشته و به گروه کاشفین جدید پیوستند. ماحصل این فعالیت های جدید ریسک های جدیدی را به سیستم بیمه ای تحمیل کرد که هیچ تجربه ای از آن نداشت و در بعضی موارد نه تنها خسارات زیادی به آنها وارد شد، بلکه هزینه های تحقیق جدیدی را نیز می طلبد.

۹- ریسک های جدید و هزینه های اکچوری: برای به دست آوردن نرخ بیمه بایستی تحقیقات جامعی انجام پذیرد تا حق بیمه متناسب با ریسک تعیین شود تا به هیچ طرف تحمیلی صورت نگیرد. از این رو اکچورها که به آمارگر ـ بیمه گر معروف هستند با ابزارهای خاصی به تحقیق پرداخته و نهایتا نرخ بیمه را تعیین می کنند.

سال ۲۰۱۲ سال تجربیات جدید، ریسک های جدید و خسارات جدید بود، از این رو این گروه با هزینه های بسیار بالا برای رسیدن به جواب های معقول وارد عمل شدند که البته در نهایت هزینه ها به صنعت بیمه جهانی اضافه  شد.

۱ـ کلوپهای(صندوقهای) حمایت و پرداخت خسارت P&I Clubs

۲ـ هزینه های جلوگیری از توسعه خسارت Sue & Labour Clause

۳ـ هزینه های نجات Salvage Charges

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com