در دیدار جنجالی هارپر و وزرا با بعضی رهبران بومیان

شهروند- آرش عزیزی: بی ‌اغراق نیست اگر بگوییم در تاریخ ۱۴۶ ساله ‌ی تاسیس کانادا، مسائل بومیان این کشور هرگز مثل امروز در مرکز توجه ‌ها نبوده ‌اند. پس تعجبی نیست که نشست هفته ‌ی گذشته هارپر و چندی از وزیران کابینه با بعضی رهبران بومیان نیز جنجالی و در مرکز توجه‌ ها باشد.

این نشست در حالی در اتاوا برگزار شده بود که رهبران بومیان در انتاریو و مانیتوبا آن ‌را تحریم کرده بودند و به شرکت شان آتلئو، رهبر مجمع ملت ‌های بومی کانادا، در آن اعتراض کرده بودند. در عین حال هزاران نفر از معترضان از سراسر کشور گرد آمده و ساختمان پارلمان را احاطه کرده بودند. صدای تظاهرات و رقص و طبل و شعارهای بلند آنان بارها در جلسه طنین انداخت.

استفان هارپر نخست وزیر کانادا و تعدادی از وزرا با رهبران بومیان دیدار کردند

جنبش وسیع و سراسری «دیگر ساکت نمی ‌نشینیم!» (Idlenomore) به اضافه‌ ی اعتصاب غذای ترز اسپنس، رئیس ملت بومیِ آتاواسکیپات،‌ که بیش از یک ماه ادامه یافته، جان تازه ‌ای به بومیان سراسر کشور داده و اعتراضات آن‌ ها را در سراسر جهان مطرح کرده است.

جلسه‌ ی چهار ساعته ‌ی هارپر و وزرا با آتلئو و حدود ۲۰ نفر از رهبران بومی در چنین شرایطی برگزار می‌شد. پس از پایان جلسه، آتلئو نظر عموما مثبتی را بیان کرد و گفت بومیان در مسیر توافقاتی تاریخی با دولت لیبرال قرار گرفته ‌اند. اما هم او و هم سایر رهبران تاکید کردند که هر گونه نتیجه ای تنها می‌تواند با حضور رهبران بومیان شمال انتاریو مانیتوبا به انجام برسد که جلسه‌ ی هفته ‌ی پیش را تحریم کرده بودند.

بومیان این دو استان از فقیرترین‌ های کانادا هستند و سال‌ های سال است که می‌گویند کانادا به هیچ وجه به وظایفی که معاهده‌ های چند صد ساله آن‌ را موظف به انجامشان کرده ‌اند رسیدگی نکرده است. رهبران این مناطق اما گفتند حاضر به شرکت در جلسه با هارپر نمی‌شوند چرا که فرماندار کل در آن حضور نداشته است. حضور فرماندار کل، به عنوان نماینده ‌ی ملکه‌ ی کانادا، یکی از خواسته ‌های سنتی بومیان بوده است.

پس از پایان جلسه، ترزا اسپنس بلافاصله اعلام کرد نتایج به دست آمده به اندازه‌ ای راضی کننده نیست که او را متقاعد به پایان دادن اعتصاب غذای خود کند. جان دانکن،‌ وزیر مسائل بومیان، که در این جلسه حاضر بود گفت دولتش به هیچ وجه حاضر به بازبینی به آن بخش ‌هایی از لایحه‌ ی بودجه ‌ی دولت که مورد اعتراض بومیان است نخواهد شد.

جنبش ساکت نخواهیم نشست با طبل و ساز و پرچم اتوبان را بند آوردند

دولت هارپر در ضمن تقاضای بومیان برای راه ‌اندازی تحقیق عمومی در مورد خشونت سازمان‌یافته علیه زنان بومی را رد کرد.

در این جلسه علاوه بر هارپر و دانکن، دو نفر از وزرای ارشد دولت نیز حضور داشتند: لئونا اگلوکاق، وزیر بهداشت (که خود تبار بومی دارد) و تونی کلمنت، رئیس اداره ‌ی خزانه ‌داری. اما جای جو الیور، وزیر منابع طبیعی، خالی بود. رهبران بومیان امیدوار بودند الیور حاضر باشد تا راهی برای در اشتراک گذاشتن ثروت عظیم منابع طبیعی کانادا با مردمان بومی پیش بگذارد.

انتظار می ‌رود اعتراضات گسترده ‌ی بومیان علیه سیاست‌های دولت هارپر ادامه پیدا کند.

کنارهگیری موقت آتلئو

در خبری که پس از نوشته شدن گزارش حاضر به دستمان رسید، شان آتلئو، رئیس مجمع ملل بومی کانادا، روز دوشنبه ناگهان اعلام کرد به دلیل مشکلات سلامتی موقتا و تا اطلاع ثانوی از موقعیت خود کناره‌ گیری می‌کند. کارشناسان می‌گویند دلیل این تصمیم احتمالا افزایش اعتراضات به رهبری آتلئو در صفوف مردمان بومی کشور بوده است که از رابطه‌ ی او با دولت محافظه ‌کار کانادا راضی نبوده ‌اند.

آتلئو همین شش ماه پیش به سمت خود انتخاب شد. او گفت در طول «غیبت کوتاه» خود، راجر آگوستین، رئیس بومیان منطقه ‌ی نیوبرانزویک و جزیره ‌ی پرنس ادوارد، جایش را پرخواهد کرد و ریاست جلسات هیئت مدیره‌ ی مجمع را به عهده می‌گیرد.

آتلئو از ترزا اسپنس، رئیس بومیان ملت آتاواسکیپات، که ۳۴امین روز اعتصاب غذای خود را از سر می‌گذراند تقدیر کرد. دو نفر از دیگر رهبران بومی نیز با روزه به اسپنس پیوسته ‌اند.

جان دانکن، وزیر مسائل بومیان هارپر، ابراز امیدواری کرد آتلئو هر چه زودتر بهبود یابد و به سمت خود بازگردد.