شهروند آرش عزیزی: گرگ کوئیل، نویسنده‌ ی تورنتو استار، جمعه‌ ی هفته ‌ی گذشته گزارشی منتشر کرد که نشان می‌ دهد رمان‌ های جنایی و اسرارآمیز کانادایی به موفقیت تجاری وسیع در کشور و فراسوی مرزهای آن رسیده ‌اند.

کوئیل از قول مایکل لوین، از دلالان ادبی ارشد تورنتو، می ‌نویسد که حداقل ۲۰ نویسنده‌ ی داستان‌ های جنایی در کانادا هستند که تمام درآمد زندگی خود را از راه نوشتن کتاب‌های اینچنینی تامین می‌کنند.

نویسنده اشاره می‌کند که سال پیش در جشنواره‌ ی بین ‌المللی نویسندگانِ مرکز هابرفرانت در تورنتو کتاب ‌های جنایی با وسیع ‌ترین استقبال روبرو بوده ‌اند.

کتاب های جنایی طرفداران زیادی در کانادا پیدا کرده است

جالب این‌جا است که این روی ‌آوری بسیار به داستان‌ های جنایی کانادایی اتفاقی جدید است و در دهه‌ ی گذشته صورت گرفته. پیش از این کتاب‌ های بریتانیایی و آمریکایی و این اخیرتر، اسکاندیناویایی بازار داخلی را هم پر کرده بودند.

موفقیت عظیم سه ‌گانه ‌ای که استیگ لارسون، نویسنده‌ ی سوئدی، در مورد دختری جوان که چند پرونده ‌ی جنایی پیچیده را حل می‌کند نوشته، از دلایل محبوبیت اخیر این گونه ‌ی ادبی دانسته می‌شود. نویسندگان جنایی موفق بسیاری در طول سال‌ ها از سوئد، دانمارک و نروژ برخاسته ‌اند اما موفقیت کتاب‌های لارسون که اولین آن‌ ها «دختری با خالکوبی اژدها» نام دارد باعث شده خوانندگان بریتانیایی و‌ آمریکایی حاضر باشند داستان‌هایی در مورد سرزمین‌ های دوردست و با پیش ‌زمینه ‌ی اجتماعی را نیز مطالعه کنند. لارسون که فعالی کمونیست و از اعضای جریانی تروتسکیست در سوئد بود در رمان‌های خود ارجاعات متعددی به مشکلات نظام دولتی و قضائی سوئدِ تحت سلطه ‌ی سوسیال دموکرات‌ ها دارد. بسیاری آثار او را فمینیستی خوانده‌ اند.

شمار بسیاری از داستان‌های موفقی که گزارش‌ شان می‌ رود به سریال‌ های تلویزیونی یا فیلم‌ های سینمایی تبدیل شده ‌اند یا در حال تبدیل شدن به آن ‌ها هستند.