رامین کریملو در نقش ژان والژان به صحنه می رود

شهروند آرش عزیزی: مهمترین خانواده ‌ی دنیای هنر و نمایش در تورنتو به مناسبت ۵۰ سالگی خود یکی از هیجان ‌انگیزترین برنامه ‌های سال ‌های اخیر را به ارمغان می ‌آورد.

خانواده‌ ی میرویش برنامه‌ ی فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۴ خود را اعلام کرده که با ۱۴ نمایش وسیع ‌ترین در تاریخ آن است. این برنامه شامل موزیکالِ «بینوایان»، اولین اجرای جهانی «علاالدین» (بر اساس فیلمِ والت دیزنی) و نمایش «یک ‌بار» (Once)، برنده‌ ی بهترین موزیکال جوایز تونی در سال گذشته، خواهد بود.

رامین کریملو

فصل اصلی در ماه اکتبر با بازگشت «بینوایان» در تئاتر «پرنسس آو ولز» آغاز می ‌شود. و حدس بزنید چه کسی قرار است بازیگر نقش ژان والژان در این نمایش باشد؟ رامین کریملوی خودمان، بازیگر ایرانی ‌تبار ریچموند هیلی که قبلا هم همین نقش را در لندن بازی کرده است. با محبوبیت عظیم نسخه‌ ی سینمایی «بینوایان» در سراسر جهان می‌ توانیم منتظر محبوبیت این نمایش نیز باشیم.

تئاترِ «اد میرویش» میزبان اولین اجرای جهانی «علاالدین» خواهد بود که پس از تورنتو به قلب تئاتر آمریکای شمالی، برادوی در نیویورک، می‌ رود. کسی نیکولا، کارگردانی که سابقه‌ ی فتح جایزه‌ ی تونی را دارد، کارگردان و طراح رقص این نمایش خواهد بود.

نوامبر که برسد نوبت «یک ‌بار» است که فصل قبل هشت جایزه‌ ی تونی را از آن خود کرد. این داستان عاشقانه ‌ی موزیکال در مورد دو فرد گم ‌شده در دوبلینِ ایرلند که با قدرت موسیقی یکدیگر را باز می ‌یابند در تئاتر «رویال الکس» اجرا می ‌شود.

ژانویه ‌ی سال آینده، گروه محبوب «ریوردنس»‌ آخرین رقص خود را به «اد میرویش» می ‌آورد. «تپش قلبِ خانه» قرار است فراتر از رقص معمول سلتیکی ریوردنسی ‌ها برود و شامل رقص لاتین و آفریقایی-کوبایی نیز باشد.

در همین ماه سرجیو تروخیلوی تورنتویی خودمان (خالق «پسران جرسی») رقص موزیکال جدید خود به نام «آرابال» را به تئاتر پاناسونیک می‌ آورد. «آرابال» داستان خشونت سیاسی است که در سال‌ های پس از مرگ خوآن پرون آرژانتین را از هم درید.

تروخیلو در گفتگو با تورنتو استار گفت این اثر قرار است «اپرای تانگو-راک» باشد و آن‌ را «ترکیبی از افکار و ژانرها که صحنه را منفجر خواهد کرد»، خواند.

فصل رسمی در آوریل ۲۰۱۴ با «آخرین اعتراف» در رویال الکس پایان می ‌یابد. این نمایشِ نوشته‌ ی راجر کرین در سال ۲۰۰۷ در لندن درخشید و در جشنواره‌ ی چیچستر نیز موفق بود. بازیگر آن کسی نخواهد بود جز دیوید ساچت که خوانندگان این مجله احتمالا او را بیش از هر چیز به خاطر یک ربع قرن حضورش به عنوان هرکول پوآرو در سریال‌ تلویزیونیِ روایت‌گر این کارآگاهِ آگاتا کریستی می ‌شناسند. ساچت این ‌بار به جای پوآرو، نقش کاردینال جووانی بنه ‌لی را بازی می‌کند که در سال ۱۹۷۸ در به پاپی رساندن ژان پل اول نقش داشت تا بعد شاهد باشد این پاپ ظرف ۳۳ روز در شرایطی عجیب جان می ‌سپرد.

ساچت از خانه‌ ی خود در لندن به استار گفت با خواندن خبر استعفای پاپ بندیکت شانزدهم با خودش گفته «ای وای، دوباره!»

پوآرویی که خیلی از ما با او بزرگ‌ شده‌ایم افزود: «رازهای بسیاری واتیکان را فرا گرفته. چه کسی می‌ داند پشت آن دیوارها چه می‌گذرد؟ همین است که در ابتدا این نمایش را اینقدر شگفت ‌انگیز ساخت و حالا تاریخ دوباره آن‌را شگفت ‌انگیزتر از پیش هم ساخته است. به شدت منتظر آوردن آن به تورنتو هستم.»

اطلاعات بیشتر و خرید بلیت در وب‌ سایت گروه هنری میرویش در mirvish.com