ترجمه‌ی حمید پرنیان

 یک مساله‌ی خانگی است؛ توی محله و خیابان‌های ما روی می‌دهد، یک موضوعِ خیابانی است، یک داستانِ ملی است. بعضی‌ها می‌کوشند تا وانمود کنند که اینْ مشکلی است که به کانادا صادر شده، اما همه‌ی ما به‌خوبی می‌دانیم که این مساله یک مساله‌ی خانگی و درونی است؛  هم‌چون دانه‌ای سمی است که از چمنِ حیاطِ خانه‌ای به چمنِ حیاطِ خانه‌ی دیگر می‌خَلَد، و وقتی ریشه می‌دواند و به بنیانِ خانه‌های ما نفوذ می‌کندْ موجبِ وحشتِ خانواده‌ها می‌شود.

در تورنتو نیز کوشندگان اجتماعی و حقوق زنان به کمپین یک میلیاردی علیه خشونت پیوستند. این گردهمایی در مقابل شهرداری تورنتو در میدان ناتان فیلیپس ظهر روز ۱۴ فوریه ۲۰۱۳ برگزار شد

درست همین هفته یک سناتورِ کانادایی به نام پاتریک برازیو پس از آن‌که در رسانه‌ها مطرح شد متهم به تجاوز و تجاوزِ جنسی است، از مقام‌اش مُعَلّق شد. از تیترها می‌شد فهمید که برازیو قبل از آن‌که به سناتوری منصوب شود، در محیطِ کارش مرتکبِ تَعَرّضِ جنسی شده بوده که دولت نیز از این موضوع خبر داشته است.

در تورنتو نیز، شهرداری که دستان‌اش آلوده به اتهاماتِ بی‌شماری از تجاوز است، بالاترین مقامِ شهر ما را اشغال کرده است. اهالیِ تورنتو از ارتباطِ فورد (شهردار تورنتو) با خشونتِ خانگی قبل از انتخاب‌اش به این سمت، بی‌خبر نبودند. وی در ۲۰۰۸ که عضو شورای شهر بود، متهم شده بود که به همسرش (رناتا) تجاوز و وی را تهدید به مرگ کرده بود؛ روزنامه‌ی تورنتو استار اطلاع‌رسانیِ وسیعی در این زمینه کرد. چند ماه بعد اتهام‌ها از فورد برداشته شد، اما پلیس تا زمانی که فورد شهردار استْ مرتب با محلِ سکونتِ فورد در همین زمینه تماس گرفته است.

کمپین یک میلیارد برمی خیزند که امسال برای اولین بار اجرا شد، به خاطر خشونت های اخیر علیه زنان در هند بسیار مفصل برگزار شد

نیازی نیست که به مواردِ این‌چنینی در هند یا ایران نگاه کنیم تا بفهمیم چه راهِ طولانی‌ای برای متوقف‌کردنِ خشونت علیه زنان در پیشِ رو داریم.

این مساله، مساله‌ای نیست که اختصاص به تازه‌واردها و افرادِ بی‌سواد و فقیر داشته باشد؛ مساله‌ای است که همه‌ی کانادایی‌ها حتی زنانِ شهردارها و سناتورها را نیز به ستوه آورده است.

در ۱۴ فوریه که اکثرِ مردم به مغازه‌ها هجوم می‌برند تا جعبه‌ای از شکلاتِ قلب‌شکل و گل‌های سرخ و صورتی بخرند، زنانِ سراسرِ جهان با رقص و شادمانی در جنبشِ جهانیِ «یک بیلیون نفر برمی‌خیزند»، مشارکت خواهند کرد؛ این حرکت در ۱۹۷ کشور جهان و در همبستگی با زنانی انجام می‌شود که قربانیِ خشونت بوده و هستند.

برنامه‌هایی در سراسر جهان سازمان‌دهی شده‌اند تا قدرت و استحکامِ قربانیانِ خشونتِ خانگی را جشن بگیرند و وحدتِ بین مردان و زنانِ جامعه را نشان دهد که می‌خواهند علیه خشونتِ خانگی و تاثیرات‌اش برخیزند و جهان را از این امر آگاه کنند.

یک میلیارد می رقصند ـ تورنتو ـ اپراهاوس ـ ۱۴ فوریه ـ عکس: سیماسحر زرهی

تانیشا تایت، هماهنگ‌کننده‌ی «یک بیلیون نفر برمی‌خیزند» در کانادا می‌گوید «وقتی یک بیلیون نفر هم‌زمان روی زمین می‌رقصند، جهان را به لرزه درمی‌آورند، هم به معنای لغوی‌اش و هم به معنای واقعی‌اش».

در تورنتو، سازمان‌دهندگانْ دو برنامه را تدارک دیده‌اند؛ یک راهپیمایی در ظهرِ ۱۴ فوریه در میدانِ ناتان فیلیپس (Nathan Philips) که برخی از اعضای شواری شهر مانند کریستین وانگ-تام، مایک لیتون، و نویسنده و کوشنده‌ی عدالتِ اجتماعی میشل لندسبرگ نیز حضور خواهند داشت. گرچه سازمان‌دهندگان از جزئیاتِ این برنامه چیزِ زیادی نگفته‌اند، اما در این راهپیمایی سورپرایزی خواهد بود که شرکت‌کنندگان را دلشاد خواهد ساخت.

 مهمانیِ رقصی نیز در عصرگاهِ روز ولنتاین در Opera House سازمان‌دهی شده است. علاوه‌ بر حضورِ سیاستمدارانِ محلی، خواننده‌ی جازِ تورنتو، تابی جانسون، و شُهره‌ی محلی، مورا گریرسون (مجری برنامه‌ی «میزِ صبحانه» در رادیو ویرجین، و «جنگِ تیغه‌ها») نیز حضور خواهند داشت.

یک میلیارد می رقصندـ تورنتو ـ ناتان فیلیپس ـ عکس سیماسحر زرهی

مهرک مهرور، مدیر کمیته‌ی سازمان‌دهنده‌ی منطقه‌ی تورنتوی «یک بیلیون نفر برمی‌خیزند» می‌گوید ««یک بیلیون نفر برمی‌خیزند» تورنتو بسیار شادی‌بخش و رسا و پر سر و صدا و خودانگیخته و جالب و همه‌گیر و در دسترس و برآمده از خودِ اجتماعِ تورنتویی‌هاست».

مهرک درباره‌ی آماری می‌گوید که سازمانِ ملل ارائه داده و نشان می‌دهد که از هر ۳ زن یک زن در طولِ زندگی‌اش مورد تجاوزِ جنسی و ضرب و شتم قرار گرفته است: «این امر نباید ادامه بیابد. وقتی همه با هم جمع می‌شویم تا همبستگی خود را نشان دهیم، در واقع داریم از جانبِ مردها و زن‌ها پیامِ روشنی می‌فرستیم؛ خشونت علیه زنان نه در تورنتو و نه در هیچ‌جای دنیا تحمل نمی‌شود. ما برمی‌خیزیم چون عمیقا باور داریم که فعالیت‌های کوچکی که میلیون‌ها نفر هم‌زمان انجام می‌دهند، می‌تواند دنیا را تغییر دهد».

——–

برای اطلاعاتِ بیش‌تر درباره‌ی «یک بیلیون نفر برمی‌خیزند»:

https://www.facebook.com/onebillionrising.toronto

http://www.onebillionrising.org

“Break The Chain”: http://www.youtube.com/watch?v=gl2AO-7Vlzk

برای برنامه‌ی ویژه‌ی تورنتو:

One Billion Rising Toronto Dance Party, The Opera House (735 Queen St E Toronto, ON M4M 1H2), 7:00pm-Midnight.

قیمتِ بلیت ۱۰ دلار است و می‌توانید از این‌جا تهیه کنید یا که دمِ در خریداری کنید:

http://www.ticketbreak.com/event_details/5725

One Billion Rising Toronto Public Rally, Nathan Phillips Square at City Hall, 12:00pm- 2:00pm. ورود رایگان است.