بن افلک کارگردان آرگو: از دوستانمان که در حال حاضر در ایران در شرایط خطیری زندگی می‌کنند، تشکر می کنم

 هشتاد و پنجمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار هم برگزار شد و فیلم آرگو به کارگردانی بن افلک برنده جایزه اسکار بهترین فیلم سال شد.

برنده این جایزه را میشل اوباما، همسر رئیس جمهور آمریکا از کاخ سفید از طریق پخش زنده تلویزیونی اعلام کرد.

آرگو که داستان گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۸) را روایت می کند در هفت رشته نامزد بود و در مجموع سه اسکار را برد.

ست مک فارلین، صداپیشه و فیلمنامه نویس آمریکایی اجرای مراسم امسال را بر عهده داشت. او در ابتدای این مراسم در یکی از شوخی هایش گفت:”آرگو فیلمی کاملا فوق سری است، برای همین هم کارگردانش ناشناس است.”

از سال ۱۹۸۹ آرگو نخستین فیلمی است که برنده اسکار بهترین فیلم می شود، اما کارگردانش جایی در میان نامزدهای بهترین کارگردانی ندارد.

به گزارش رادیو فردا، بن افلک پس از دریافت جایزه بهترین فیلم اسکار در سخنانی گفت: «من می خواهم که اینجا از همه کسانی که دست اندرکار ساخت این فیلم بودند تشکر کنم. می خواهم از کانادا تشکر کنم و از دوستانمان که در حال حاضر در ایران در شرایط خطیری زندگی می‌کنند.»

وی افزود: «من به طور عادی با ایران ارتباطی نداشته ام ولی می خواهم از شما تشکر کنم به خاطر کاری که برای دهمین کریسمس ازدواجم کرده اید.»

کارگردان آرگو افزود: «من ۱۵ سال پیش اینجا بودم و نمی دانستم قرار است چکار کنم… مانند یک بچه بودم و زمانی که از در بیرون رفتم هرگز نمی دانستم که بار دیگر بازخواهم گشت.»

مراسم اسکار سال ۲۰۱۳ روز یکشنبه، ۲۴ فوریه، در سالن کداک تیاتر در لس آنجلس برگزار شد و به گفته ست مک فارلین، مجری این مراسم، حدود یک میلیارد نفر در سراسر جهان این برنامه را زنده تماشا کردند.
جایزه اسکار بهترین تدوین را ویلیام گلدنبرگ برای تدوین فیلم «آرگو» برد. همچنین جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی به این فیلم رسید.

دانیل دی لوئیس برای بازی در فیلم «لینکن» برنده جایزه اسکار بهترین نقش اول مرد شد. وی سه بار برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش اول شده است.

بن افلک کارگردان و یکی از تهیه کنندگان فیلم ارگو اسکار بهترین فیلم را دریافت کرد

دی لوئیس که رکود تازه‌ای در زمینه دریافت جوایز اسکار برجای گذاشته است، با اشاره به مریل استریپ که جایزه وی را اهداء کرد گفت: «من قرار بود نقش مارگارت تاچر را بازی کنم و مریل (استریپ) نخستین گزینه استیون (اسپیلبرگ) برای بازی در نقش لینکلن بود!»

وی افزود: «استیون مجبور نبود که مرا متقاعد کند تا در نقش لینکلن بازی کنم ولی من مجبور بودم او را متقاعد کنم که اگر قرار است در این فیلم ایفای نقش کنم، لینکلن نباید به صورت موزیکال ساخته شود.»

دی لوئیس که پیشتر برای فیلم‌های «پای چپ من» در سال ۱۹۸۹ و «خون به پا خواهد شد» در سال ۲۰۰۷ جوایز اسکار گرفته بود، درباره فیلم «لینکلن» گفت: «من برای این کار بزرگ وامدار سه نفر هستم. تونی کوشنر، کارگردان دلبند ما، استیون اسپیلبرگ و اندیشه و روح زیبای آبراهام لینکلن.»

جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن به جینفر لورنس برای بازی در فیلم «کتابی با بارقه امید» رسید. این بازیگر ۲۲ ساله در سال ۲۰۱۱ هم برای فیلم زمستان استخوان سوز نامزد دریافت این جایزه بود.

انگ لی جایزه اسکار بهترین کارگردان را برای فیلم «زندگی پای» دریافت کرد. «زندگی پای» همچنین برنده جایزه اسکار بهترین جلوه های ویژه،‌ فیلمبرداری و موسیقی متن اوریجینال شد.

از راست: کریستوفر والتز و ان هتووی بهترین بازیگران مرد و زن نقش مکمل، جنیفر لارنس و دانیل دی لوئیس بهترین بازیگران زن و مرد نقش اصلی

آنگ لی در سخنانی که خنده حاضران را در پی داشت گفت: «متشکرم خدای فیلم! این جایزه را با سه هزار نفری که در ساخت “زندگی پای” با من همکاری داشتند قسمت می‌کنم.» آنگ لی، کارگردان تایوانی الاصل یک بار دیگر در سال ۲۰۰۵ این جایزه را برای فیلم کوه های بروکبک برده بود.

ان هاتاوی برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بازی در فیلم «بینوایان» شد.

در بخشی از مراسم جوایزه اسکار بازیگران فیلم «بینوایان» قطعه‌ای موزیکال از این فیلم را اجرا کردند.

جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی به فیلم «عشق» ساخته میشائیل هانکه از اتریش رسید.

میشل هانکه اسکار کارگردانی بهترین فیلم غیر انگلیسی را برای فیلم عشق و انگ لی اسکار کارگردانی را برای فیلم زندگی پای دریافت کردند

کریستوفر والتز برنده جایز اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای بازی در فیلم «جانگوی رها از بند» شد.

کریستوف والتز پس از دریافت جایزه‌اش گفت: «وقتی که برای نخستین بار فیلمنامه را خواندم به این نتیجه رسیدم این فیلم یک چیز خاصی دارد. من کوئنتین (تارانتینو) را می‌شناسم و صفحات فیلمنامه را که سریع یا آهسته از پرینتر بیرون می‌آمدند می‌خواندم. هر صفحه را که می خواندم به این نتیجه می رسیدم که یک حال و هوای خاصی در فیلم هست.»

وی از رابرت دنیرو و آلن آرکین به عنوان الگوهای خود در بازیگری نام برد.

کوئنتین تارانتینو برای فیلم «جانگوی رها شده» برنده جایزه بهترین فیلمنامه اوریجینال شد. اسکار بهترین فیلم انیمشن نیز به شجاع «Brave» رسید.

جایزه طراحی لباس به فیلم آناکارنینا رسید و جایزه بهترین گریم به بینوایان.

بازیگران فیلم بینوایان یکی از بخش های این فیلم موزیکال را بر روی صحنه اجرا کردند

در رشته بهترین فیلم سال، ۸ فیلم از جمله سی دقیقه پس از نیمه شب، زندگی پی، بینوایان، جانگو آزادشده، جانوران سرزمین جنوبی و فیلم فرانسوی زبان عشق با آرگو رقابت کردند.

اهدای اسکار از کاخ سفید

به گزارش رادیو فردا، اهدای اسکار بهترین فیلم به “آرگو” از سوی میشل اوباما، دستمایه مقالات متنوعی در نشریات و سایت‌های فارسی‌زبان شد. سانسور لباس بانوی اول آمریکا توسط خبرگزاری فارس اما واکنش رسانه‌های خارجی را به همراه داشت.

میشل اوباما از کاخ سفید در اهدای اسکار بهترین فیلم مشارکت داشت. خبرگزاری فارس عکس او را با فوتوشاپ پوشیده تر کرد

 

خبرگزاری فارس روز ۷ اسفند در خبری که روی وبسایت خود منتشر کرد، معرفی “آرگو” به عنوان بهترین فیلم اسکار ۲۰۱۳ از سوی میشل اوباما را “اتفاقی نادر” در تاریخ این مراسم خواند.

این خبرگزاری در خبر مربوطه تصویری از میشل اوباما را منتشر کرد که در آن به وضوح تغییراتی در لباس بانوی اول آمریکا دیده می‌شد که با نرم‌افزار فتوشاپ صورت گرفته بود.

خانم اوباما لباسی نقره‌ای رنگ بر تن داشت که طراح آن هنرمند سرشناس هندی “نعیم خان” بوده است. اما در تصویری که خبرگزاری فارس منتشر کرد، یقه لباس دستکاری شده و دو آستین کوتاه نیز به لباس اضافه شده بود.

دستکاری فتوشاپ اسلامی لباس بانوی نخست آمریکا از سوی خبرگزاری فارس واکنش‌های متفاوتی را در رسانه‌های بین‌المللی به همراه داشت. آنها با انتشار تصویر فتوشاپ شده خبرگزاری فارس از ناراحتی ایرانیان برای اهدای اسکار بهترین فیلم به آرگو نوشتند.

البته این نخستین باری نیست که رسانه‌های حکومتی در ایران برای تغییر لباس مقامات زن غربی از فتوشاپ بهره می‌برند.

پیش از این در بهمن ۱۳۸۹ و در جریان مذاکرات سعید جلیلی و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رسانه‌های ایران یقه لباس خانم اشتون را دستکاری کرده و آن را بالاتر بردند. هر چند لباسی که کاترین اشتون در آن دیدار بر تن داشت، خارج از عرف دیپلماتیک نبود.

 

پیشینه حضور سیاستمداران آمریکایی در اسکار

به گزارش رادیو فردا، حضور میشل اوباما در مراسم اسکار انتقاداتی را در آمریکا نیز به همراه داشت، هر چند این انتقادات نه به لباس وی بلکه به دلیل دخالت سیاست در این رخداد سینمایی بوده است.

به گفته منتقدان، مراسم اسکار مناسبتی است که تماما به صنعت سینما اختصاص دارد و نباید اجازه داد تا پای دنیای سیاست به آن باز شده و سیاستمداران از این رخداد که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به تماشای آن می‌نشینند، به نفع خود بهره‌برداری کنند.

با این همه پیوند میان مراسم اسکار و کاخ سفید سنتی کهن در آمریکا به شمار می‌رود. در سال ۱۹۴۱ فرانکلین روزولت، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در یک پیام رادیویی ۶ دقیقه‌ای به تمجید و ستایش از هالیوود و ستاره‌های آن پرداخت که این پیام ضبط شده در سیزدهمین مراسم اسکار پخش شد.

در سال ۱۹۸۱ و در جریان برگزاری پنجاه و سومین مراسم اسکار نیز ویدئویی ضبط شده از رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا به نمایش درآمد.

وزیر ارشاد: به خاطر ناراحتی از تحریم اسکار، آرگو را انتخاب کردند

به گزارش رادیو فردا، هم‌زمان با استقبال وزارت خارجه آمریکا از انتخاب فیلم «آرگو» به عنوان برنده جایزه اسکار، وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی، درباره اهدای اسکار به این فیلم گفت که «آنها به این خاطر که از تحریم اسکار توسط ایران ناراحت بودند آرگو را انتخاب کردند».

این فیلم حوادث مربوط به عملیات نجات شش آمریکایی در روزهای گروگان‌گیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران و نقش یک مأمور سازمان سیا در فرار آنها از ایران را بازگو می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاتریک ونترل، جانشین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه گفت که «ما همگی از برنده شدن این فیلم خوشحالیم» و افزود که وزارت خارجه آمریکا هم که اجازه فیلم‌برداری در ساختمان این وزارتخانه را به فیلم «آرگو» داده‌ بود در ساخت این فیلم همکاری داشته است.

در همین حال خبرگزاری فارس خبر می‌دهد که محمد حسینی، وزیر ارشاد اسلامی ایران، روز سه‌شنبه هشتم اسفند در واکنش به دریافت اسکار توسط «آرگو» گفته است: «آنها عصبانی بودند از این که ما امسال به خاطر جسارتی که به ساحت نورانی پیامبر شده بود اسکار را تحریم کرده و شرکت نکردیم، پس به دنبال فیلمی رفتند با مضمونی که مطابق واقع نیست.»

وی افزود: «آرگو یک فیلم ضد ایرانی است و کاملا مشخص است که نه جنبه هنری آن‌چنانی دارد و نه محتوای مورد توجهی، اما بالاخره از ابتدا تبلیغات و سرمایه‌گذاری وسیعی انجام دادند تا جایزه اسکار به این فیلم تعلق بگیرد.»

حسینی در ادامه گفت: «این موارد برای مردم دیگر کشورها حالت فکاهی دارد، اما آنها تبلیغات خود را انجام داده و در پی اثرگذاری میان افکار مردم دنیا هستند. کاملا امسال مشخص بود اسکار جنبه سیاسی دارد و صحه بر این ماجرا اعلام برگزیده‌ها از کاخ سفید است.»

 

فیلمی متوسط

در همین حال اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی برنده جایزه اسکار، این هفته در گفت‌وگو با «روزنامه بهار» درباره فیلم «آرگو» اظهارنظر کرده و گفت: «فیلم متوسطی است که از نظر سینمایی به‌زودی فراموش خواهد شد اما تصویری که فیلم از مردم ایران می‌دهد در ذهن‌ها می‌ماند و این نکته‌ای است تلخ و تاسف‌انگیز.»

وی افزود «آنها که فیلم مورد توجه‌شان قرار گرفته، بیش از آن‌ که خود اثر برای‌شان جذاب باشد، طراحی این‌گونه نقشه فرار برای‌شان تازه و هیجان‌انگیز است، در واقع رای‌ها را به همان طراح نقشه فرار باید بدهند تا سازنده این اثر.»

 ***

فیلم آرگو  و در پی آن برنده شدنش در اسکار عکس العمل های بسیاری را چه موافق و چه مخالف در بین ایرانیان دامن زد و موجب بحث و حدیث های بسیاری شد. تعدادی از نقدها را در لینک های زیر بخوانید.

نقد صادق زیباکلام

 گفت وگو با اصغر فرهادی

 نقد ف . م. سخن

 نقد علی لاهیجی

 نقد محمد رضایی

 برنامه افق در صدای امریکا (سیامک دهقانپور) با حضور شیرین بزله(تهیه کننده و تدوینگر فیلم- امریکا) جمشید اکرمی(منتقد و سینماگر- امریکا) و داریوش شکوف (کارگردان و منتقد فیلم)

 نقد امید حبیبی نیا

 نقد مریم زوینی

 نقد اعضای خانه سینما

 برنامه صفحه ۲ آخر هفته (مهدی پرپنچی) در مورد فیلم آرگو از دقیقه ۳۰ به بعد با شرکت سعید زیدآبادی(استاد سینما و مطالعات رسانه ای)  و علی علیزاده(مدرس فلسفه و فعال سیاسی)