هویت دو تن از گروگان گیرهایی که در حمله به تأسیسات گاز امیناس الجزایر دست داشتند و در این عملیات کشته شدند، تائید شد.

سی بی سی، در گزارش روز دوشنبه اول اپریل خود هویت آنها را  Xristos Katsiroubas  و Ali Medlej  از ساکنان لندن انتاریوی کانادا اعلام کرد. این دو دوستان دبیرستانی هم بودند و هر دو در نیمه اول بیست سالگی قرار داشتند.

اواسط ژانویه ۲۰۱۳ تعدادی از پیکارجویان اسلامی به تأسیسات گاز عین امیناس  الجزایر در یک نقطه دورافتاده در نزدیکی مرز لیبی حمله کردند و خدمه ی آن را به گروگان گرفتند. مختار بلمختار، یکی از رهبران گروه های شورشی الجزایر، مسئولیت طراحی این حمله را بر عهده گرفت. او در یک پیام ویدیویی گفت که به سازمان القاعده وفادار است و خواستار پایان حضور نظامیان خارجی در مالی شد. گروگانگیرها گفته بودند که این اقدام را در واکنش به دخالت نظامی فرانسه در کشور مالی، در همسایگی، الجزایر انجام داده اند.

دو جوان کانادایی که در عملیات گروگانگیری در الجزایر کشته شدند

روز ۱۹ ژانویه، پس از چهار روز ماجرای گروگانگیری با یورش نهایی نیروهای نظامی دولتی پایان گرفت. در این عملیات دست کم ۸۰ نفر کشته شدند که بیش از نیمی از آنها را گروگان ها تشکیل می دادند.

مقام های الجزایری اعلام کردند که تمام ۳۲ گروگانگیر نیز در این عملیات کشته شده اند.

شخصی که مایل نبود هویتش فاش شود، به سی بی سی گفت، به احتمال زیاد این دو  در آخرین حمله ای که نیروهای نظامی برای تسخیر دوباره تاسیسات انجام دادند، خود را منفجر کرده اند.

موضوع مشارکت کانادایی ها در حمله ی بنیادگرایان اسلامی به تاسیسات گاز الجزایر زمانی مطرح شد که نخست وزیر الجزایر، عبدالمالک صلاح، اعلام کرد: یک کانادایی در میان شورشیان بوده که هماهنگی حمله را برعهده داشته است.

بازماندگان ماجرای گروگانگیری گفته بودند در میان گروگانگیران شخصی موبور با لهجه ی آمریکای شمالی وجود داشت. یکی از نجات یافتگان نیز گفته بود، فرد کانادایی را به عنوان مذاکره کننده از سوی گروگان گیرها  پای تلفن دیده است.

تاسیسات گاز در الجزایر

دولت هارپر پس از ادعای نخست وزیر الجزایر، کارشناسان را روانه ی  الجزایر کرد تا موضوع را در صحنه بررسی کنند. در ماه مارچ، پلیس فدرال کانادا اظهار داشت، یک کانادایی در میان کشته شدگان وجود داشت، اما از اظهارنظر در مورد اینکه این فرد در بین گروگان ها بوده یا گروگانگیرها، خودداری کرد.

اما در پایان ماه مارچ پلیس استانی RCMPتائید کرد که جسد فرد کشته شده در بین تروریست ها بوده است.

اسامی این دو جوان زمانی مورد توجه نیروهای امنیتی کانادا قرار گرفت که در سال ۲۰۰۷ یکی از بستگان آنها به مقامات تلفن کرد و از رابطه ی این دو با گروه های مشکوک خبر داد. اگرچه  CSIS زمانی که این دو جوان در سال گذشته از کشور خارج شدند، آنها را تحت نظارت امنیتی قرار نداد.