«حکومت زمان خان»

نمایش طنز «حکومت زمان خان» که برخی آن را به ناظم الملک روزنامه نگار و نمایشنامه نویس پیشرو عصر مشروطه  و بعضی آن را به میرزا آقا خان تبریزی نسبت می دهند قدیمی ترین متن نمایشی موجود در ایران و تصویر دقیق و شفافی از وضعیت حاکم بر دوران پیش از استقرار مشروطیت در ایران است.

این نمایش که سال گذشته در گالری سیحون و پس از آن در خانه فرهنگ و هنر ایران اجراهای موفقی داشته است به خاطر استقبالی که از آن به عمل آمد و به دلیل درخواست کسانی که موفق به تماشای آن نشدند یک بار دیگر در روز یکشنبه ۲۸ اپریل ساعت ۷ بعدازظهر در محل خانه فرهنگ و هنر ایران در تقاطع خیابان های وینتکا و ساتیکوی در منطقه سن فرناندو ولی اجرا خواهد شد.

نمایی از نمایش زمان خان

دراین نمایش تماشاگران شاهد هنرنمایی حسن خیاط باشی در۵ نقش مختلف و فیروزه خطیبی در ۲ نقش مختلف خواهند بود که با موسیقی تار و سه تار علی اصغر نوری  همراهی خواهد شد.

فرهنگ فرهی روزنامه نگار سرشناس درباره نمایش حکومت زمان خان می نویسد: «روخوانی این نمایشنامه را حسن خیاط باشی و فیروزه خطیبی عهده دار بودند و با چه توانایی و قدرتی نقش های متعدد خود را ایفا کردند. این اجرا تماشاگران را سخت مجذوب خود ساخت و راستی حسن خیاطباشی یک هنرمند به معنای واقعی کلمه است. او چنان ۵ نقش مختلف را در کنار هم بازی می کند که حیرت همگان را بر می انگیزد.»

آقای فرهی درباره محتوی طنزآمیز نمایش«حکومت زمان خان» می نویسد: «اگرخوب دقت کنیم شباهت های زیادی میان وقایع آن دوران و زمان حال حاضر در این اثر کلاسیک ایرانی نهفته که با استفاده از طنزی قوی و فرمی ظریف به صورتی بی سابقه به تماشاگر ارائه می شود. این نمایشنامه از آغاز دوران شکوفایی تئاتر در ایران تا به حال بارها توسط بزرگان تئاتر ایران و اخیرا نیز در خانه هنرمندان در تهران اجرا شده است.»

حسن خیاط باشی و فیروزه خطیبی

نوشین معینی کرمانشاهی منتقد هنری می نویسد: «داستان هایی که تراژدی و کمدی را تلفیق می کنند ـ درام می نامند. درام همان فاصله کوتاه از شادی زودگذر تا غم دیرپاست. به این معنی که این محبوب ترین ژانر نمایشی مردم دنیا، هرگونه دردی را زیر پوشش کمدی بیان می کند. درام حکومت زمان خان که به وسیله فیروزه خطیبی و حسن خیاطباشی اجرا شد، در همان حال که خنده به لب ها می آورد – تماشاگر را از ریشه های فساد در وطن غم زده  می کند.»

نوشین معینی کرمانشاهی درباره اجرای فیروزه خطیبی در  دو نقش کاملا متفاوت «کوکب عاشق کش» و «آغا باجی» کارگذار او می نویسد: «فیروزه خطیبی نادره کاری است در زمینه نمایش. اگر به خاطر داشته باشید چندی پیش بازی او را در نمایش دیگری به نام «ماه درآینه» نوشته خود او دیدیم و اینکه او چگونه با شجاعت و مهارت استعدادهای چندگونه اش را در معرض قضاوت می گذارد.»

خانم معینی کرمانشاهی می نویسد: «در روخوانی نمایش حکومت زمان خان، حسن خیاطباشی و فیروزه خطیبی توانستند بدون هیچگونه ابزار نمایشی و فقط به وسیله صدا، جمعیتی را که در سالن بود محو مکالمه های خود کنند. آن ها را بخندانند و به فکر وادارند که نه کار آسانی است و نه از عهده هرکسی برمی آید.»

«دکتر علی اصغر نوری با دو ساز تار و سه تار صحنه ها را  از هم جدا می کند و انتخاب هریک از این سازها بر عهده حالت دراماتیک صحنه گذاشته شده است. در فواصل روخوانی، ملودی هایی دل انگیز زمان قاجار به وسیله این هنرمند نواخته می شود تا داستان از فصلی به فصل دیگر حرکت کند. علی شکیبافر هم که فارغ التحصیل رشته کارگردانی تئاتر است با ارادتی که به این واسطه هنری دارد کار صحنه آرایی روخوانی را بر عهده دارد.»

خانم معینی کرمانشاهی در بخشی دیگر از این نقد می نویسد: «با تماشای این نمایش آموختم که این داستان کهنه صدساله حکایتی است مکرر که عناصر و محتوای آن، ایران مدرن امروزمان را همچنان به بیراهه می کشاند. و ای دریغ از این همه درجازدن در منجلابی به نام دروغ و تقلب.» من تماشای این نمایش را به هر ایرانی توصیه می کنم.

 لطفا برای رزرو جا با تلفن  ۳۲۲۷  ۵۸۵  ۸۱۸  تماس بگیرید.