تغذیه و بهداشت خانواده

در حال حاضر تخم مرغ نقش مهمی در کیفیت تغذیه ی مردم دارد و متأسفانه روش های نادرست تهیه و نگهداری تخم مرغ هر ساله سبب مسمومیت درصد بالایی از مردم دنیا میشود و گاهی تخم مرغ های آلوده به عوامل عفونت زا، مخصوصا سالمونلا موجب مرگ عده زیادی می شود. مسئولان بهداشت بسیاری از کشورهای دنیا نکات زیر را برای مصرف تخم مرغ سالم و سلامتی بدن توصیه می کنند:

ـ از فروشندگانی که در موقع فروش تخم مرغ از یخچال ها استفاده نکرده و نمی کنند تخم مرغ نخرید چون تخم مرغ در درجه حرارت معمولی پس از چند روزی غیرقابل مصرف خواهد بود.

ـ هرگز تخم مرغ هایی که شکسته یا ترک برداشته اند مصرف نکنید چون امکان آلوده بودن محتویات آن با عوامل عفونت زا زیاد است. تخم مرغ، مخصوصا سفیده ی آن بهترین محیط کشت و ازدیاد این گونه عوامل می باشد.

ـ تخم مرغ ها را در یخچال و در سردترین قسمت آن نگهداری کنید. اصولا غذاهایی که زود فاسد می شوند نباید در قسمت های جلوی یخچال نگهداری شوند.

ـ در موقع مصرف اگر تخم مرغ شکسته بود و طعم نامناسبی داشت هرگز از آن استفاده نکنید.

ـ همیشه روی بسته های مخصوص تخم مرغ تاریخ خرید را یادداشت کنید و بیشتر از یک هفته تخم مرغ را در یخچال نگهداری نکنید. اگر تاریخ مصرف آن نزدیک به پایان است می توانید تخم مرغ ها را آب پز کرده و چند روزی به تاریخ مصرف آن بیافزایید.

غذاهای بیماری زا

به طور کلی غذاهای بیماری زا که ظاهرا طعم و مزه ی خوبی دارند و درصد بالایی از تغذیه مردم دنیا را تأمین می کنند زیادند. در اینجا به چند نمونه از آنها اشاره می شود که از نظر علمی بررسی شده اند و شواهد روشنی درباره ی زیانبخش بودن آنها وجود دارد:

ـ هر نوع غذایی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند (GMO) : ده ها مطالعه ی علمی ثابت کرده که غذاهای دستکاری شده ژنتیکی سبب عوارض و بیماری های زیادی مخصوصا سرطان می شوند.

اثرات نامطلوب تغییرات ژنتیکی و فعل و انفعالات شیمیایی در ترکیب غذا زیانبار و گاه جبران ناپذیرند. در حال حاضر سردمداران کشورهای دنیا کشاورزان و تولیدکنندگان مواد خوراکی را تشویق می کنند از بذرهایی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند و در برابر عوامل نامساعد محیط زیست مقاومت دارند، استفاده نمایند، در حالی که نمی دانند عواقب و بیماری های زودرس به علت مصرف این دسته از غذاها چه خواهد بود. متأسفانه کشور کانادا از نظر تولید ذرت و کانولایی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند، در صدر جدول کشورهای دنیا قرار دارد و خوشبختانه بعضی از کشورهای اروپایی که مشتری این گونه مواد غذایی هستند از خرید و مصرف آن خودداری می کنند و محصولات مورد بحث به کانادا عودت داده می شوند. برچسب های غذاهای تهیه و بسته بندی شده مانند آرد و روغن و غیره را بخوانید. اگر در آن GMOوجود دارد از خرید و مصرف آن ها خودداری کنید.

ـ گوشت های کنسروشده مانند ماهی و مرغ و گوشت گاو و گوسفند دودی شده، کالباس و سوسیس به علت استفاده از مواد افزاینده به هنگام تهیه و نگهداری آنها، سبب بسیاری از بیماری های مزمن می شوند. گوشت های دودی سرطان زا هستند و گوشت های کنسرو شده امکان بروز بیماری قند و فشار خون را افزایش می دهند. نیتریت و نیترات سدیم زیادی در این دسته از غذاها وجود دارند که برای حفظ رنگ و طعم و بوی غذا و پیشگیری از فاسد شدن آنها استفاده می گردد که هر دو موادی سرطان زا می باشند.

ـ پاپ کورن تهیه شده در مایکرو ویو: اخیرا ثابت شده که لایه ی درونی کیسه ی پلاستیکی پاپ کورن در موقع حرارت مقدار زیادی از ترکیبات مخصوص PFOA موجود در خود را به جسم پاپ کورن وارد می سازد که یکی از خطرناک ترین مواد شیمیایی بیماری زا مخصوصا سرطان زا است. هرگز از این نوع پاپ کورن ها استفاده نکنید.

ـ نوشیدنی های گازدار Diet از بدترین نوع نوشیدنی هایی است که حاوی رنگ و مواد افزاینده شیمیایی هستند که سبب بسیاری از بیماری ها در چند دهه ی اخیر شده و پیش بینی می شود که به زودی از نظر بیماری زائی مخصوصا اثرات نامطلوب قندهای مصنوعی موجود در آنها در صدر جدول عوامل بیماری زا قرار خواهند گرفت. به طور کلی هیچ نوشابه ی گازدار (سوداها) بی ضرر نیستند.

ـ ماهی های پرورشی و غیر وحشی: ماهی هایی که در خارج از دنیای طبیعی و طبیعت و در تانک یا استخرها و دریاچه های مصنوعی پرورش داده می شوند، مخصوصا ماهی سالمون، حاوی مقدار زیادی آنتی بیوتیک و هورمون های مختلف هستند. مطالعات زیادی نشان می دهند که برای رشد سریع آنها و جلوگیری از بروز بیماری ها مقدار زیادی مواد شیمیایی در غذای آنها مخلوط می گردد. در این صورت مصرف این دسته از ماهی ها خطرناک می باشد.

ـ روغن های اشباع شده مانند بسیاری از مارگارین ها خطرات بیشماری برای مصرف کننده به وجود می آورد. حتی اگر به عارضه بالا بودن کلسترول خون دچار هستید باز بهتر است به جای این دسته از روغن های اشباع شده، کره مصرف کنید زیرا هرگز خطرات مارگارین های اشباع شده را ندارد.

آب لبو (چغندر) و فشار خون

بررسی دانشمندان بر روی آب لبو (لبوی پررنگ را در مقدار کمی آب بپزید و از آب آن استفاده کنید) و نقش آن بر روی فشار خون به پایان رسیده و آنها معتقدند که نوشیدن یک لیوان ۸ اونسی از آب لبو می تواند حدود ۱۰ میلی متر جیوه از میزان فشار خون کم کند. البته خود لبو هم حاوی همین ترکیباتی است که در کم کردن فشار خون موثرند ولی هضم و جذب آن به همراه آب لبو سریعتر و کاملتر خواهد بود. ما می دانیم که مهمترین عامل بیماری های قلب و عروق فشار خون بالا است و این روش طبیعی می تواند به کنترل این عارضه کمک کند. بارها در این صفحه اشاره کرده ایم که بالا بودن Hemosistein خون نشانه و پیشگویی کننده ی امکان بروز سکته ی قلبی است، که عملکرد آن توسط ترکیبات موجود در لبو خنثی و کنترل می شود و در نهایت از بروز سکته قلبی جلوگیری می کند. در دنیا درصد غیرقابل باوری از مردم به عارضه بالا بودن فشار خون دچار هستند. حال اگر با مقداری آب لبو و خود لبو می توان این عارضه را کنترل نمود و از بروز مرگ زودرس جلوگیری کرد، از مصرف آن غفلت نکنید.

بهتر است باور کنید

ماه تولد شما با بروز بسیاری از بیماری های مزمن رابطه ی مستقیم دارد

ما می دانیم که ماه تولد و یا اولین و آخرین فرزند یک خانواده با بروز بیماری ها در سال های بعد رابطه دارد ولی علت یا علل آن به غیر از عملکردهای هورمون های مختلف بدن مادر و کودک معلوم نیست. این بار دانشمندان انگلیسی با پیگیری بیشتر از یکصدهزار نفر که به بیماری MS دچار بودند معلوم ساختند که ماه تولد این افراد نقش مهم در بروز این بیماری داشته است. مثلا افرادی که در ماه می متولد شده اند بالاترین رقم MS را داشتند در حالی که آنهایی که در ماه نوامبر به دنیا آمده بودند کمترین رقم را شامل می شدند. در این میان شاید میزان ویتامین D و میزان آفتابی بودن محیط زیست نقش داشته باشد. این گروه از دانشمندان از خون بند ناف ۵۰ کودک متولد ماه می و ۵۰ کودک متولد ماه نوامبر نمونه برداری کرده و معلوم ساختند که در خون نوزادان متولد ماه می مقدار ناچیزی ویتامین D وجود دارد در حالی که دسته ی دیگر چنین کمبودی نداشتند. ویتامین Dدر آغاز زندگی نقش مهمی در فرم گرفتن و چند و چون فعالیت T-Cells که مسئول دفاع و حفظ بدن می باشند، دارد.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com