طب سنتی کشورهای جهان، مخصوصا خاورمیانه و مدیترانه حاکی از استفاده برگ زیتون در درمان و پیشگیری بسیاری از بیماریها است. شواهدی وجود دارند که بشر بیشتر از یک هزار سال قبل به خواص دارویی برگ زیتون و خواص غذایی زیتون و روغن زیتون پی برده بود و از آنها استفاده می کرد

در برگ زیتون ترکیبات شیمیایی مختلفی وجود دارد که می توانند مواد سرطانزا را در بدن غیر فعال کنند و با داشتن آنتی اکسیدانهای قوی از صدمه سلولها توسط رادیکالهای آزاد جلوگیری نمایند.

برگ زیتون و عصاره ی آن سبب تقویت سیستم دفاعی بدن شده، فشار خون و کلسترول بالا را کاهش می دهد. در ضمن به خاطر داشتن خاصیت آنتی بیوتیکی می تواند از بروز و پیشرفت عفونت های مختلف در بدن جلوگیری نماید. در طب سنتی از برگ زیتون برای درمان عوارض سرماخوردگی استفاده می شده و هنوز در بسیاری از کشورهای دنیا از این روش استفاده می کنند. مصریها و یونانی ها از عصاره برگ زیتون برای درمان زخم ها استفاده می کردند و یونانی ها در اولین المپیک با تاج هایی از شاخه و برگ زیتون که نموداری از سلامتی و بهزیستی بود قهرمانان را زینت می دادند. در انجیل به برگ زیتون و قدرت آن در درمان بیماریها نیز اشاره شده است. پس جای تعجب نیست که محققان و پژوهشگران در قرن بیست و یکم با روشهای مدرن و پیشرفته تحقیقات گسترده ای را در زمینه برگ زیتون و درمان و پیشگیری بسیاری از بیماریها آغاز نموده اند و دریافته اند که عصاره برگ زیتون با قدرتی غیرقابل باور می تواند فشار خون و کلسترول بالا را کاهش دهد و از بروز بیماریهای قلبی جلوگیری نماید.

در یک پروژه تحقیقاتی دو گروه از افراد شرکت داشته اند. به گروه اول روزی ۵۰۰ میلی گرم عصاره برگ زیتون و به گروه دوم روزی یک هزار میلی گرم از عصاره مورد بحث تجویز نمودند. آن دسته ای که روزی یک هزار میلی گرم عصاره برگ زیتون مصرف کرده بودند پس از هفت هفته به طور متوسط فشار خون و کلسترول آنها به طور چشمگیری کاهش یافته که در مقایسه با داروهایی که در دسترس قرار دارند قدرت آن بی نظیر گزارش شده است. قدرت عصاره برگ زیتون در افرادی که ۵۰۰ میلی گرم از آن را استفاده کرده بودند تقریبا نصف یک هزار میلی گرم بوده است. پژوهشگران مورد بحث در پروژه های آینده سعی خواهند کرد داروی موثری برای درمان فشار خون و پایین آوردن کلسترول از عصاره برگ زیتون تهیه کنند که ماده ایست طبیعی و نسبت به داروهای شیمیایی عوارض جانبی آن هم کمتر خواهد بود. نتایج این بررسی جالب در ژورنال علمی Phototherapy Research این ماه به چاپ رسیده است.


رابطه داروهای بیماری قند و آلزایمرز


در یک بررسی کالبدشکافی (Autopsy) مغز ۱۲۴ نفر که به علت بیماری آلزایمرز فوت کرده بودند و با مقایسه مغز ۱۲۴ نفر که به سبب بیماری قند مرده اند معلوم گردیده که داروهای بیماری قند مانند انسولین و داروهای خوراکی تا حدودی مانع به وجود آمدن پلاک های Neural در مغز می شوند و در نتیجه از بروز و پیشرفت بیماری آلزایمرز جلوگیری می نمایند.

این بررسی جالب نشان می دهد که پایین آوردن قند و کلسترول خون به وسیله دارو یا داشتن قند و کلسترول طبیعی و ایده آل می تواند از بروز بیماری مزمن و خسته کننده آلزایمرز جلوگیری نماید. در ضمن طبیعی بودن قند و کلسترول خون می تواند از بسیاری از بیماریهای مزمن مانند بیماریهای قلبی و سرطان و غیره نیز جلوگیری کند. افرادی که به بیماری قند دچار هستند و یا کلسترول خونشان بالا است نباید در درمان آن کوتاهی کنند چون عواقب ناهنجاری به دنبال خواهند داشت.


روش جدید و دقیق تر تشخیص سرطان رحم


در حال حاضر از روش PAP Smear در سراسر دنیا برای تشخیص زودرس سرطان رحم استفاده می شود و با وجودی که زیاد دقیق نیست صرفا به خاطر اینکه روشهای دیگری وجود ندارد سالهاست که از آن استفاده می شود.

اخیرا دانشمندان ایتالیایی روش جدید و دقیق تری را طرح و بررسی کرده اند که می تواند سرطان رحم را در مراحل ابتدایی و دقیق تر تشخیص دهد. در این آزمایش می توان با اندازه گیری نوعی پروتئین در بافت یا خون که P161NK4A نام دارد وجود سرطان را در رحم به وضوح تشخیص داد و یا اینکه پیش بینی کرد که امکان مبتلا شدن یک زن به این سرطان چقدر است.

آزمایش PAP Smear به هر دلیلی نتایج نادرست و غلط هم به وجود می آورد که هم می تواند تشخیص به موقع بیماری را به تعویق انداخته و هم اشتباها بافت سالمی را سرطانی تشخیص دهد و دردسرهای زیادی از نظر روانی و درمان بی جا برای بیمار به وجود آورد.

در بررسی مورد بحث پژوهشگران ایتالیایی تعداد ۱۱۰۰ نمونه از رحم زنان برداشته و پروتئین ذکر شده در بالا را در آنها اندازه گیری کرده اند که نتایج آن با مقایسه با روش پاپ اسمیر بهتر و صحیح تر گزارش شده و اشتباهات تشخیص کمتر به به چشم خورده است.

هر ساله در دنیا بیشتر از نیم میلیون نفر به سرطان رحم دچار می شوند و حدود ۳۰۰ هزار نفر هم جانشان را به خاطر این بیماری از دست می دهند. بزرگترین عامل بروز سرطان رحم ویروس پاپیلوما (HPV) است و اخیرا نوعی واکسن پیشگیری این ویروس درست شده که توصیه می شود همه ی دختر خانمها (پس از سن ده سالگی) و خانم ها تا قبل از ۴۰ سالگی نسبت به زدن این واکسن اقدام کنند.


مسکن ها PSA خون را کاهش می دهند


آنتی ژن مخصوص پروستات که PSA نام گرفته و بالا بودن آن در خون علامت بروز و یا به وجود آمدن غده سرطانی در پروستات است با خوردن بعضی از مسکن های غیر استروئیدی (NSAID) پایین می آید. پایین آمدن PSA را از دو نظر می توان تجزیه و تحلیل کرد. اول اینکه مسکن ها ممکن است سبب اشتباه نتایج آزمایش خون در مورد آنتی ژن مخصوص پروستات شده و یک نوع کاهش مصنوعی را نشان دهند و در نتیجه در تشخیص زودرس و درمان سرطان پروستات لطمه وارد کنند. در ثانی طبیعت داروهای مسکن ممکن است به طور واقعی PSA را کاهش دهد و در نتیجه بروز سرطان پروستات را به تعویق اندازد و یا از آن جلوگیری کند.

در یک پروژه تحقیقاتی بر روی ۱۳۱۹ نفر مرد معلوم گردید که افرادی که داروهای مسکن و ضدالتهاب (Inflammation) می خورند PSA آنها ده درصد کمتر از دیگران است که رقمی است چشمگیر. در بررسیهای دیگر گزارش شده که نوشیدن آب انار به شدت PSA خون را کاهش می دهد و یکی از بهترین داروهای طبیعی برای پیشگیری سرطان پروستات است. در ضمن چندین مطالعه علمی ثابت کرده اند که مصرف داروهای پایین آورنده کلسترول خون نیز می توانند از میزان PSA خون کم کنند. در عین حال داروهای شیمیایی هم وجود دارند که در پایین آوردن PSA خون از آنها استفاده می گردد.

نقش مسکن ها در پایین آوردن PSA به این قرار است که سبب تخفیف و درمان التهاب غده پروستات می شوند و در نتیجه این آنتی ژن را درخون کاهش می دهند.

یک نفر از هر ۹ نفر مرد در طول عمر خود به سرطان پروستات دچار خواهد شد و هر ساله بیش از یک میلیون نفر به مبتلایان این بیماری افزوده می شوند.


بهتر است باور کنید


می گویند اگر به درد مفاصل Arthritis دچار هستید و به سختی راه می روید و به قول معروف می خواهید مفاصل بدن خودتان را روغن کاری کنید بهتر است غذاهایی را مصرف کنید که حاوی مقداری از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند مانند دانه کتان و ماهی پرچرب.

در ضمن بهتر است از مصرف روغن های ذرت و بادام زمینی دوری کنید چون مقدار زیادی از مواد Arachidonic ACID موجود در آنها التهاب آور بوده و ورم و درد مفاصل را بالا می برد. غذاهایی مانند گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی و فلفل سبز به علت داشتن Solanine که ماده التهاب آور است سبب ازدیاد درد مفاصل می شوند.




* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com