موسسه امور ورزشی کانادا از سال ۱۹۸۲ با هدف تامین نیازهای پزشکی ورزشکاران  تیم های ملی بزرگسالان- جوانان و نوجوانان تاسیس شد و زیر نظر کمیته پزشکی مخصوصی کار خود را شروع کرد. در اوایل فعالیت، این موسسه هدفش تامین نیازهای مکمل پزشکی تیم های ملی بود به این معنی که اگر هر ورزشکاری در حین تمرینات تیم ملی در خارج کانادا دچار حادثه یا مشکل پزشکی می شد برای تامین نیازهای پزشکی او را هرچه سریعتر به کانادا برمی گرداندند (حتی از اجاره جت آمبولانس خصوصی هم در صورت نیاز اجتناب نمی شد). این خدمت رسانی به مرور در سالیان بعدی تکمیل شد به نحوی که به همراه هر تیم ورزشی یک کمیته پزشکی هم اعزام می شد و اگر ورزشکار نیاز به امور پزشکی داشت در محل همه تلاش های لازم صورت می گرفت و در صورت نیاز به مکمل پزشکی وی به کشور برگردانده می شد.

امروزه شرکت های بیمه در کانادا با الهام از طرح فوق و الگوبرداری از روش های اجرایی همان طرح را برای همه تیم های ورزشی که در داخل کانادا هم فعالیت دارند از قبیل تیم های فوتبال، والیبال، کاراته، شنا، هاکی، گلف و ژیمناستیک ارایه می نمایند.

مهمترین خدمات ارایه شده عبارتند از:

۱- خدمات پزشکی برای حوادث ورزشی: مهمترین موارد صدمات وارده به تاندون ها، شکستگی استخوان، شکستگی دندان و صدمات داخلی و خونریزی ها است.

۲-خدمات پزشکی برای ضایعات ورزشی که قبلا رخ داده و ورزشکار سلامت خود را  به دست آورده و فعلا مشغول تمرینات ورزشی است ولی بر اثر یک حرکت ورزشی سنگین یا فشار نامناسب عضوی صدمه مجدد می بیند و باعث خارج شدن فرد از صحنه رقابت های ورزشی می گردد.

در اینگونه موارد خدمات بیمه مکمل عبارتست از فیزیوتراپی، ماساژتراپی، کایروپراکتور، وسایل کمک درمانی از قبیل عصا/کفش ویژه و صندلی چرخ دار و حتی از دست دادن درآمد زمانی که فرد به کار مشغول نیست.

برای خریداری این گونه پوشش ورزشی لازم است که مدیر یا مربی تیم یا مدیر کلوپ  ورزشی با  بروکر بیمه خود تماس بگیرد و اطلاعات زیر را برای ایشان ارسال کند:

۱- اسم تیم و نوع فعالیت/۲-تعداد اعضای تیم/۳- سوابق و تجربیات حرفه ای تیم/۴-اسامی تیم و مربیان و داوران و مجریان تیم/ ۵-مکان فعالیت تیم/۶- درون یا برون مرزی بودن فعالیتهای تیم/۷- سطح درآمدی هر یک از اعضای تیم برای زمان از کارافتادگی.

برای سهولت در امر صدور بیمه به تکمیل پرسشنامه ویژه نیاز خاصی نیست. در ضمن صدمات ورزشی قبلی نیز چنانچه رفع شده و هم اکنون ورزشکار در تمرینات حضور دارد مشمول بیمه نامه خواهد شد و استثناء نمی شود. هزینه های پزشکی در صورت حضور تیم در خارج ایالت مربوطه یا حتی خارج کشور برای ۳۰ روز تحت پوشش است.

حق بیمه بسیار معقول و مقرون به صرفه است دلیلش هم تشویق تیم های ورزشی است تا بتوانند با اختصاص مبلغ کمی از این شرایط استفاده کنند. در ثانی هر ورزشکار قطعا از مزایای بیمه سلامتی استانی(اوهیپ در انتاریو) برخوردار است، لذا در صورت پرداخت غرامت و هزینه پزشکی توسط شرکت بیمه بعدا بخشی از طریق بیمه سلامتی دولتی تامین می شود. شرکت های بیمه ای که هم در بخش بیمه اموال و مسئولیت و هم در بخش بیمه اشخاص فعالیت دارند بسیار به این طرح خوش بین هستند چون معتقدند با خریداری این طرح تیم ورزشی مربوطه آن قدر به صنعت بیمه خوشبین خواهد شد که برای خرید بیمه های مسئولیت حرفه ای و مسئولیت عمومی به ایشان مراجعه خواهند کرد.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com