همزمان با نام‌گذاری خیابان‌ها در وایت‌چرچ ـ استوفویل

شهروند- آرش عزیزی: اخیرا شهرداری وایت‌چرچ ـ استوفویل، یکی از ۹ شهری که منطقه ‌ی یورک را تشکیل می ‌دهد، کمیته ‌ای برای نام ‌گذاری خیابان ‌های خود تشکیل داده است. این کمیته با مشورت به مردم به بعضی نام ‌هایی رسیده که جنجالی شده ‌اند: ما وات، جانابی، آربوتوس و حتی بابیلونیکا به نام بابل کهن.

گروهی از کارمندان شهرداری گزارشی به شورای شهر تقدیم کرده ‌اند و گفته ‌اند نباید اسم‌ های «غیرمعمولی»‌ بر خیابان ‌ها گذاشته شود چرا که برای ساکنان شهر دردسر می‌ شود. این گروه خواهان داشتن نقش بیشتر در نام‌ گذاری ‌ها هستند. (در روند کنونی، اسامی پیشنهادی پس از تایید اداره آتش ‌نشانی و شهرداری منطقه ‌ی یورک روی میز شورای شهر می‌ روند که رای آخر را دارد.)

ظاهرا منظور این کمیته از «غیرمعمول» اسامی ‌ای است که ریشه‌ های غیراروپایی دارند که با توجه به این‌که ۲۵ درصد اهالی شهر جزو «اقلیت ‌های مشهود» هستند (که از این میان بیشترشان هندی و چینی ‌تبار هستند) گفته ‌ای غریب به نظر می ‌رسد و احتمالا با واکنش ‌هایی روبرو خواهد شد.

اما این ما را به این فکر انداخت که از خوانندگانِ شهروند بپرسیم دوست دارند نام خیابان‌ هایشان چه باشد؟

نام خیابان ‌های تورنتوی بزرگ به جای این‌که به نام بزرگان و مشاهیر کانادا و جهان باشد بیشتر به ملاک قدیم محل و یا حاکمان استعماری سابق برمی‌گردد. (نام دو تا از مهم ‌‌ترین خیابان ‌های تورنتو که اصلا «کینگ» و «کوئین» یعنی، به ترتیب، شاه و ملکه است.)

مثلا خیابان استیلز به نام فردی به نام جی. سی. استیل است که روزگاری صاحب هتلی در گوشه‌ ی شمال غربی تقاطع این خیابان با یانگ بود.

نام خیابان فینچ از جان فینچ نامی می ‌آید که زمانی هتلی به نام خودش در گوشه ‌ی شمال شرقی تقاطع این خیابان با یانگ داشت.

شپرد نیز از نام جان شپرد اول گرفته شده که صاحب ۱۶۰ هکتار زمین در گوشه ‌ی شمال غربی شپرد و یانگ بود.

حتی خود خیابان یانگ که به علت درازای بسیارش در جهان معروف است به نام سر جورج یانگ نام‌گذاری شده که در اواخر قرن هجدهم وزیر جنگ بریتانیا بود. این نام را جان گریوز سیمکو، بنیانگذار مستعمراتی انتاریو، گذاشت چرا که با سر جورج رفیق بود و او را به عنوان کارشناس جاده ‌های رومی می‌ شناخت. سیمکو، که افسر ارتش بریتانیا بود، خود متولد نورت ‌همپتونشرِ انگلستان بود و علاقه‌ ی بسیاری داشت که نام معروف ‌ترین اماکن انگلستان را در انتاریو بازآفرینی کند. همین است که امروز ما لندن و استراتفورد و رودخانه‌ ی آون و امثالهم داریم.

اخیرا گرایش‌ هایی به سمت نام‌ گذاری خیابان‌ ها به نام مشاهیر محلی دیده شده. مثلا نام خیابان‌ های کوچکی در تورنتو در چند سال اخیر به نام بزرگان معروف شهر، از اد میرویش تا جک لیتون، تغییر یافته.

اما حالا که کانادا سیاست مولتی‌کالچرالیسم را رسما پذیرفته و حالا که قریب به اکثریت جمعیت تورنتوی بزرگ بیرون از این کشور به دنیا آمده‌ اند و ریشه ‌هایشان به سراسر جهان باز می‌گردد، آیا وقت آن نیست که نام‌ های جهانی ‌تری در این شهر ببینیم؟

اگر خوب بگردیم نمونه‌ هایی از این دست پیدا می ‌شود. مثلا بلوار «ایان رامون» در شهر یهودی ‌نشینِ وان را داریم. رامون خلبان ارتش اسرائیل بود که بعدها به عنوان اولین فضانورد اسرائیلی معروف شد.

نظر شما چیست؟ پیشنهادهایتان را به آدرس news@shahrvand.com بفرستید و ما آن‌ها را گزارش می‌کنیم و کسی چه می داند شاید هم روزی به دست مقامات رساندیم تا نظر ایرانیان را بدانند. یادتان باشد که لازم نیست اسامی پیشنهادی حتما ایرانی باشند (گرچه جای اسامی ایرانی هم در منطقه حسابی خالی هست.)