رادیو بین المللی فرانسه: در حالی که جمهوری اسلامی همچنان با سفر احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران به این کشور مخالفت می کند، معاون فرهنگی قوه قضائیه از موافقت این کشور با سفر دو گزارشگر تخصصی به ایران در سال آینده میلادی خبر داد.

هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران که اخیرا همراه با هیأت حقوق بشر ایران به ژنو سفر کرده است، دیروز در نشست خبری مشترک خبرگزاری‌های فارس و تسنیم در نمایشگاه مطبوعات در تهران گفت: «در این سفر قرار شد که سفر گزارشگران ویژه حقوق بشر به ایران را بپذیریم.»

وی ادامه داد: قرار شد که ما گزارشگران بی‌طرف را بپذیریم و در سال آینده میلادی دو گزارشگر تخصصی به ایران می‌آیند.

این مقام قوه قضائیه ایران با این حال درباره احمد شهید گفت: باید بگویم که وی گزارشگر منصفی نیست و در برخوردهای چند ساله اخیر خود نشان داده است که اصلا بی‌طرف عمل نمی‌کند. احمد شهید از سیاسیون و کسانی که در خارج نشسته‌اند حمایت می‌کند و گزارشگری که پیش از گزارشش اینگونه قضاوت می‌کند مانند قاضی است که حکم را قبل از شنیدن ادله صادر می‌کند و ما این گزارشگر را تا به حال در ایران راه نداده‌ایم.

عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در پاریس، در گفت‌وگو با بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه درباره موافقت ایران با سفر دو گزارشگر تخصصی به این کشور گفت: خود اینکه جمهوری اسلامی می گوید حاضریم با گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل همکاری کنیم و از گزارشگران دعوت کنیم یک اقدام مثبت است به شرط اینکه فریبکاری

دکتر عبدالکریم لاهیجی

دکتر عبدالکریم لاهیجی

و ظاهرسازی در میان نباشد.

 عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر همچنین به بی‌بی‌سی فارسی نیز گفت که هنوز معلوم نیست ایران پذیرای کدام یک از گزارشگران حقوق بشر خواهد بود.

او توضیح داد: شورای حقوق بشر دو دسته گزارشگر تعیین می‌کند، یک دسته گزارشگران موضوعی که بین ۱۵ تا ۱۶ نفر هستند و هر سال درباره یکی از موضوع‌های حقوق بشر در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در تمام کشورهای جهان گزارش تهیه می‌کنند و گروه دوم، گزارشگران ویژه هستند که به طور استثنایی و در صورت وخیم شدن وضعیت حقوق بشر در یک کشور، برای پیگیری وضعیت آن کشور تعیین می‌شوند، یعنی همان ماموریتی که احمد شهید برای نزدیک به دو سال و نیم انجام می‌دهد.

آقای لاهیجی یادآور شد: نزدیک به ده سال است که هیچ‌یک از این دو دسته گزارشگران، با وجود درخواست‌های متعدد نتوانسته‌اند به ایران بروند.

رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر اضافه کرد: هنوز معلوم نیست که کدام‌یک از گزارشگران حقوق بشری قرار است به ایران بروند و بدیهی است که اگر آنها گزارشگران ویژه در اموری مثل شکنجه، آزادی بیان یا اقلیت‌های مذهبی باشند، سفر آنها به ایران به طور حتم موثر خواهد بود، ولی اگر گزارشگران حوزه‌ای مثل آموزش و پرورش باشند که وضعیت ایران در آنها چندان وخیم نیست، حضور آنها تاثیر چندانی نخواهد داشت.

موافقت با سفر موریس کاپیتورن، گزارشگر ویژه وقت، آخرین مورد از موافقت با سفر این گزارشگران بوده است.

آقای کاپیتورن از سال ۱۹۹۶ گزارشگر ویژه حقوق بشر در زمینه ایران بود. ماموریت او در سال ۲۰۰۲ پایان یافت. او جانشین گالین دوپل شد که از سال ۱۹۸۶ این سمت را بر عهده داشت.

اولین گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران نیز آندریاس آگوییلار بود که از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۶ در این مقام حضور داشت.

هر چهار گزارشگر ویژه حقوق بشر از عدم همکاری مقام‌های ایرانی در تهیه گزارششان انتقاد کرده‌اند.