احتمالا بسیار شنیده اید که بعضی از افراد از دردهای آرتروز گله مند هستند. آرتروز یک بیماری مفصلی است که در نتیجه واکنش های پیچیده عوامل  …


شهروند ۱۲۴۳  پنجشنبه ۲۰ آگوست  ۲۰۰۹


 

احتمالا بسیار شنیده اید که بعضی از افراد از دردهای آرتروز گله مند هستند. آرتروز یک بیماری مفصلی است که در نتیجه واکنش های پیچیده عوامل سلولی و بیوشیمیایی موثر بر روی غضروف و نیز استخوان زیر غضروفی ایجاد شده و به مرور منجر به از دست دادن کارکرد مفصلی و بروز علائم می شود. در این بیماری عمدتا غضروف و استخوان زیر غضروف، مفاصل محیطی و ستون فقرات درگیر می شود. با افزایش سن، ترکیبات شیمیایی، ساختمان و خصوصیات مکانیکی غضروف مفصلی تغییر می کند. با افزایش سن حالت ارتجاعی غضروف از بین می رود و قوام آن کاهش می یابد.

علاوه بر پیری، عوامل ژنتیکی و عوامل مکانیکی که همان فشارهای مداوم بر روی غضروف می باشند، از جمله عوامل آرتروز به شمار می آید. وزن اضافه بخصوص در افراد مسن تأثیر بسزایی در ازدیاد شیوع آرتروز دارد. آرتروز انگشتان در کارگرانی که با دست کار می کنند و آرتروز زانو نیز در کارگرانی که وزنه های سنگین حمل می کنند و زانو می زنند دیده می شود. ناتوانی عضلات می تواند زمینه ساز آرتروز باشد و همچنین پیچ خوردگی و در رفتگی مفاصل، پارگی، شکستگی ها و ضربه های مستقیم غضروف می توانند در ایجاد آرتروز موثر باشد.

هدف ما از نگارش بیماری بالا، ارائه دقت کافی به سلامتی است. دسته زیادی از مردم با دردهای آرتروز درگیرند. در نظر بگیرید حتی کسانی که در سوانح رانندگی دچار خمیدگی ناگهانی سر به جلو و عقب می شوند ممکن است دچار آرتروز گردن شوند یا کسانی که ورزش های سنگین انجام می دهند با خطر آرتروز ستون فقرات و یا آرتروز در نقاط دیگر روبرو هستند. آمار مبتلایان به بیماری آرتروز در قاره آسیا بیشتر از سایر نقاط دنیاست. درمان آرتروز بسیار سخت و گاه غیرممکن است و متخصصان معتقدند زنان نسبت به مردان زودتر به این بیماری مبتلا می شوند. ۳۵ درصد تمام افراد ۳۰ تا ۳۵ ساله در دنیا به درجات مختلف مبتلا به آرتروز هستند. شما فکر کرده اید اگر با چنین دردی روبرو شدید چه خواهید کرد؟ گاه بهتر است کسی به ما تلنگری بزند. همه ما از انواع بیماریها آگاه هستیم، اما آنها را به خودمان نزدیک نمی بینیم. از کنار بیماران عبور می کنیم و دلمان برای از کارافتادگان می سوزد، اما گرفتارتر از آن هستیم که آن را به خودمان تعمیم دهیم. مرگ دیگران را می شنویم، اما قرار است خودمان بمانیم. چرا بیمه به شما هشدار می دهد؟ زیرا بعد از بروز هر یک از بیماریها نمی تواند به کسی کمکی کند. برخی از تجربه های تلخشان از بیمه می گویند، شکی نیست که آنها درست می گویند، اما هر قضیه دو سر دارد. سمت دیگر، عدم آگاهی مطالبه کننده بیمه از آنچه است که از بیمه می گیرد.

ما به شما می گوییم با توجه به نوع کار، نوع نژادمان و چگونگی زندگی کردنمان در معرض آرتروز قرار گرفتن، مسئله ای اثبات شده است. برای زندگیتان باید امروز که سلامت هستید فکری کنید. برای مقابله با دردهای آرتروز و معالجه نیاز به منابع مالی خواهید داشت. بیمه محکمترین محافظ شما در زمان ناتوانی کار و یا بیماری است. بیمه می تواند به شما محصولاتی عرضه کند که با توجه به توانایی پرداختتان، پشتوانه قابل توجهی در روز اتفاق باشد.

لطفا به فرزندانتان، به خودتان و به آنچه دوست دارید دقیق تر نگاه کنید. گاه گرفتن بیمه ای مناسب نشانه مهر شماست به آنها، چرا که علاوه بر خودتان کسانی که به شما وابسته هستند نیز در روز ناتوانی شما خیالی آسوده تر خواهند داشت.

سئوالات خود را با ما در میان بگذارید.


 


 


 

* محمد رحیمیان کارشناس بیمه و سرمایه گذاری

عضو رسمی مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا

moe@insufin.com