شهروند- آرش عزیزی: از انواع و اقسام شیوه ‌های مختلفی که با آن‌ها می ‌توان از جهان نقشه ‌برداری کرد، مایکل مارکیه ‌تا یکی از مبتکرانه ‌ترین‌ها را انتخاب کرده است.

این دانشجوی دانشگاه رایرسون مجموعه ‌ای نقشه ساخته که تمام خطوط پروازی کل جهان را نشان می‌ دهند.

با نگاهی به این نقشه های خیره ‌کننده که تصویر یکی ‌شان را می ‌بینید تصویری از نابرابری‌ های جهان می ‌بینیم و این واقعیت مشخص می‌شود که گرچه همه ‌ی نقاط جهان کم و بیش به هم متصلند اما بعضی‌ ها «متصل ‌ترند.»

markieta_maps

فرودگاه فرانکفورتِ آلمان که مستقیما به ۲۵۰ مقصد پرواز دارد در صدر قرار می‌گیرد و سپس فرودگاه هارتسفیلد- جکسونِ آتلانتای آمریکا با ۲۱۹ مقصد قرار دارد.

فرودگاه بین‌المللی پیرسونِ تورنتو با ۱۵۶ مقصد در رتبه ‌ی ۱۷ام قرار دارد.

یکی از استفاده‌ هایی که مارکیه ‌تا امیدوار است از نقشه ‌هایش بشود برای بررسی چگونگی گسترش بیماری ‌های واگیردار است. رسانه‌ ها مثلا به این اشاره کرده ‌اند که بیماری سارس از جنوب چین آغاز شد اما از طریق پروازهای پرشمار بین ‌المللی بود که جهانی شد و از جمله به تورنتو آمد.

این نقشه در ضمن می ‌تواند نقاطی را که از بقیه‌ ی جهان منزوی هستند نشان دهد. مارکیه‌ تا می‌گوید بیش از ۲۰۰۰ فرودگاه در جهان هستند که تنها به یک مقصد پرواز می‌ کنند. به غیر از آتلانتا و فرانکفورت، سائو پائولوی برزیل، پکنِ چین، سیدنیِ استرالیا و قاهره ‌ی آفریقا مرتبط ‌ترین فرودگاه ‌های قاره‌ های خود هستند.

این دانشجوی ۲۳ ساله اخیرا از برنامه ‌ی تحلیل جغرافیاییِ رایرسون فارغ‌ التحصیل شده است و حدود یک سال در اوقات فراغت خود روی این پروژه کار می‌ کرده است.

او در فصل پاییز به دانشگاه برمی‌گردد تا در سطح فوق لیسانس در رشته ‌ی تحلیل فضایی درس بخواند.