رادیو آلمان: محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با استفان دیون، همتای کانادایی خود پس از چهار سال قطع روابط دیپلماتیک دیدار و گفت‌وگو کرد.

دولت پیشین کانادا مناسبات دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران را در سال ۱۳۹۱ قطع کرد.

dion-zarif

با روی کار آمدن جاستین ترودو، نخست‌وزیر کنونی کانادا چرخشی در سیاست خارجی این کشور در قبال ایران صورت گرفت. دولت پیشین کانادا، جمهوری اسلامی را متهم به “حمایت از تروریسم” کرده بود.

پیشتر وزیر خارجه کانادا از بهبود تدریجی روابط سیاسی دو کشور خبر داده بود. البته دیون گفته بود که کانادا هم‌چنان به نقض حقوق بشر در ایران، حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی و تهدیدات نظامی علیه اسرائیل انتقاد دارد. به‌تازگی دادگاهی در انتاریوی کانادا با صدور حکمی دستور به مصادره ۱۳ میلیون دلار از دارایی‌های ایران به نفع قربانیان تروریسم را داد.

یکی دیگر از موضوعاتی که سبب بروز تنش در مناسبات دو کشور شده، بازداشت هما هودفر، شهروند ایرانی- کانادایی است. هما هودفر، استاد دانشگاه ۶۵ ساله در سفری به ایران برای دیدار با خانواده‌اش در ۶ ژوئن ۲۰۱۶ دستگیر شد. استفان دیون و جاستین ترودو بارها خواهان آزادی فوری هما هودفر شده‌‌اند.

به گفته منابع کانادایی در دیدار وزیران خارجه دو کشور پیرامون مسائل خاورمیانه و خدمات کنسولی گفت‌وگو شده است.