دکتر عبدالکریم لاهیجی به نیابت از نسرین ستوده دکترای افتخاری را دریافت کرد

 

شهروند ـ فرح طاهری: مراسم اعطای دکترای افتخاری حقوق دانشگاه یورک به وکیل مبارز حقوق بشر، نسرین ستوده، در روز ۱۲ جون ۲۰۱۳ همزمان با مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه یورک و با حضور تعدادی از شخصیت های ایرانی از جمله دکتر رضا مریدی، وزیر تحقیقات و نوآوری در محل این دانشگاه برگزار شد. دکتر عبدالکریم لاهیجی به نمایندگی از خانم ستوده و در غیاب او که در زندان اوین به سر می برد، دکترای افتخاری را دریافت کرد.

نسرین ستوده وکیل زندانی در ایران

نسرین ستوده وکیل زندانی در ایران

تعدادی از استادان، دانشجویان و دانش آموختگانِ ایرانی تبارِ دانشگاه یورک از جمله دکتر سعید رهنما و دکتر هایده مغیثی، خانم ستوده را نامزد این دکترا کرده بودند و به توصیه رییس دانشگاه دکتر ممدوح شکری، سنای دانشگاه یورک کانادا اعطای دکترای افتخاری رشته حقوق سال ۲۰۱۳ را به خانم نسرین ستوده، وکیل دعاوی برجسته و زندانی سیاسی ایرانی تصویب کرد.

از راست: دکتر عبدالکریم لاهیجی ، دکتر مارتین سینگر، دکتر سعید رهنما، دکتر هایده مغیثی در مراسم اعطای دکترای افتخاری دانشگاه یورک به نسرین ستوده

از راست: دکتر عبدالکریم لاهیجی ، دکتر مارتین سینگر، دکتر سعید رهنما، دکتر هایده مغیثی در مراسم اعطای دکترای افتخاری دانشگاه یورک به نسرین ستوده

در مراسم فارغ التحصیلی صدها تن از دانشجویان رشته های علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه یورک، پس از سخنرانی رئیس دانشگاه یورک دکتر ممدوح شکری و اهدای مدارک فارغ التحصیلان دکترای این دانشگاه، رئیس دانشکده  علوم انسانی و آموزش حرفه ای(Liberal Arts & Professional Studies) دکتر مارتین سینگر نسرین ستوده را به مقامات رسمی دانشگاه و استادان حاضر و به بیش از یک هزار تن حاضر در سالن معرفی کرد.

دکتر سینگرگفت، نسرین ستوده به عنوان وکیل مدافع حقوق بشر زندگی اش را وقف دفاع از افراد بی دفاع کرده است. نسرین ستوده کاندیدای دریافت دکترای افتخاری دانشگاه یورک است که در این سالن حضور نخواهد داشت، زیرا که در حال حاضر در زندان بدنام اوین به سر می برد.

او برای مدت شش سال می بایست در زندان بسر برد، گرچه در آغاز به ده سال زندان محکوم شده بود. او به اتهام پروپاگاندا علیه حکومت و خدشه بر امنیت ملی محکوم شده است. اما در واقع این مجازات کسی ست که شهامت آن را داشته که وکالت فعالان سیاسی مخالف، سیاستمداران و شهروندان معمولی ایرانی که پس از انتخابات ۲۰۰۹ به زندان افتادند و بازجویی و شکنجه شدند، برعهده گرفت.

قبل از ۲۰۰۹، او به طور خستگی ناپذیر مدافع حقوق زنان بود و وکالت روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان را برعهده می گرفت و از پیشگامان مبارزه برای حقوق کودکان در ایران بود؛ کشوری که تعداد اعدام کودکانش بیش از کشورهای دیگر دنیا است.

به گفته ی وزیر پیشین دادگستری کانادا، ممکن است نسرین ستوده هنوز چهره ی جهانی نباشد، ولی شایسته ی آن است. او مبارز سرسخت حقوق بشر است و سمبلی است از سرکوب گسترده ی داخلی توسط رژیم ایران.

دکتر مارتین سینگر رئیس دانشکده علوم انسانی و آموزش حرفه ای

دکتر مارتین سینگر رئیس دانشکده علوم انسانی و آموزش حرفه ای

نام او امروز اینجا نه به خاطر تبعیت از فرهنگ شهرت خواهی که برای لمس بی عدالتی، مطرح است، حتی اگر این بی عدالتی در آن سوی جهان اتفاق افتاده باشد.

در ادامه، دکتر مارتین سینگر، از دکتر عبدالکریم لاهیجی وکیل حقوق بشر و رئیس فدراسیون جهانی حقوق بشر در پاریس خواست تا به نیابت از نسرین ستوده دکترای افتخاری حقوق دانشگاه یورک را دریافت کند.

پس از آن دکتر لاهیجی پیام نسرین ستوده را که از زندان اوین فرستاده شده بود، به انگلیسی قرائت کرد.

در این پیام نسرین ستوده ضمن سپاس از مقامات دانشگاه یورک برای اعطای این درجه، از وضعیت حقوق بشر در ایران گفته است.

نسرین ستوده لنگرودی زاده ۱۳۴۲ حقوقدان، وکیل دادگستری و فعال اجتماعی است. او عضو کانون مدافعان حقوق بشر، کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان، و انجمن حمایت از کودکان بوده و وکالت پرونده‌های بسیاری از فعالان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، کودکان قربانی ِ کودک آزاری و کودکان در معرض اعدام را برعهده داشته‌است. ستوده در سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۸ میلادی) برنده جایزه حقوق بشر «سازمان حقوق بشر بین‌الملل» شد.

ستوده کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل خود را از دانشگاه شهید بهشتی گرفته و از سال ۱۳۷۰ مدتی نیز به فعالیت مطبوعاتی در نشریه «دریچه گفتگو» پرداخته‌ است. همچنین مقالاتی در روزنامه‌های جامعه، توس، صبح امروز و مجله آبان منتشر کرده‌است. او هنگام همکاری با انجمن حمایت از کودکان دو سال عضو هیأت مدیریه این انجمن بوده ‌است و اکنون یکی از حقوقدانان کمپین یک میلیون امضا می‌باشد. ستوده وکالت پرونده‌های فعالان حقوق بشر و کشته شدگان و اعدام شدگان حوادث پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ را بر عهده داشته‌است.

نسرین ستوده از ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» در ایران، در بازداشت است. او در اعتراض به شرایط زندان و محدودیت های ملاقات با فرزندان و همسر خود چندین بار به اعتصاب غذا دست زده. آخرین اعتصاب غذای او که نزدیک به پنجاه روز طول کشید و سلامتی اش را سخت به خطر انداخت، سرانجام مقامات جمهوری اسلامی را به عقب نشینی واداشت و محدودیت های تحمیلی به خانواده اش، از جمله حق مسافرت دختر و همسرش، را لغو کردند.

دکتر لاهیجی دکترای افتخاری حقوق دانشگاه یورک را به نیابت از نسرین ستوده دریافت کرد

دکتر لاهیجی دکترای افتخاری حقوق دانشگاه یورک را به نیابت از نسرین ستوده دریافت کرد

در بیانیه ی دانشگاه یورک در پیوند با نامزدی نسرین ستوده برای دکترای افتخاری، با اشاره به اعتراضات جهانی در حمایت از خانم ستوده و نیز اعطای جوایز معتبر بین المللی به ایشان، از جمله جایزه ساخاروف و جایزه آزادی “پنِ” امریکا، آمده است که اعطای دکترای افتخاری از سوی یک دانشگاه معتبر جهانی به خانم ستوده، قدردانی از شهامت و استحکامِ شخصیتِ فردی است که در سخت ترین شرایط به دفاع از حقوق بشر و آزادیِ های سیاسی پرداخته است.

افزون بر آن تاکید شده که اعطای این جایزه از سوی دانشگاه یورک به خانم ستوده بیانگر باور و تعهد این دانشگاه به عدالت اجتماعی و دفاع از حقوق بشر و مقابله با نقض این حقوق در هر گوشه جهان، و نشان دهنده آگاهی جهانیِ این دانشگاه است.