خبرگزاری هرانا ـ انتشار خبری از سوی وزارت بهداشت در مورد تولد نوزادان ایرانی مبتلا به ایدز در هفته گذشته چندان مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفت.

به گزارش هرانا به نقل از همشهری؛ شاید تلخ‌ترین خبری که‌ در همایش مقابله با ویروس اچ‌آی‌وی اعلام شد، مربوط به تولد نوزادان ایرانی مبتلا به ایدز بود که از آن به‌عنوان نگرانی وقوع موج سوم یاد می‌کند.

چند روز پس از اعلام این خبر، حالا دکتر عباس صداقت، رئیس اداره کنترل و مبارزه با ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت به همشهری می‌گوید: ۵/۱درصد از ۲۸هزار و ۶۰۰ نفر موارد اچ‌آی‌وی، مربوط به نوزادان مبتلا به اچ‌آی‌وی از مادر است. اگر اطلاع‌رسانی خوبی نشود، زنان بارداری که از ابتلای خود بی‌اطلاع هستند با تولد نوزاد مبتلا به اچ‌آی‌وی روبه‌رو خواهند شد که این مسئله عوارض جبران ناپذیر بسیاری به ‌دنبال خواهد داشت. وقتی مراقبت‌های لازم برای زنانی که باردار و مبتلا به اچ‌آی‌وی هستند نباشد، احتمال دارد از هر دو زن مبتلا به اچ‌آی‌وی، یک نوزاد مبتلا متولد شود.

دکتر صداقت می‌گوید: برنامه پیشگیری از انتقال اچ‌آی‌وی از مادران باردار به نوزاد از اواسط سال گذشته، در ۱۶منطقه کشور آغاز شده است. مراقبت ویژه مادران باردار مبتلا، انجام زایمان سزارین برای مادران مبتلا، تدارک شیر مصنوعی و درمان‌های پیشگیری برای نوزادان بخشی از این برنامه است. با انجام این مراقبت‌های ویژه خطر ابتلای اچ‌آی‌وی از مادر مبتلا به نوزاد به زیر ۲درصد خواهد رسید، البته مشروط به آنکه مادران مبتلا به ایدز در اوایل دوران بارداری به ما مراجعه کنند و تحت پوشش این خدمات قرار بگیرند. توصیه جدی ما به زوج‌ها این است که از راه‌های انتقال اچ‌آی‌وی حتما اطلاع aidsداشته باشند.

عمده‌ترین رفتار‌هایی که ممکن است باعث انتقال شود تزریق مشترک به‌ویژه در مصرف مواد و همچنین روابط جنسی غیرایمن است. علاوه بر این زوج‌هایی که به هر دلیل فکر می‌کنند احتمال دارد که در معرض این بیماری قرار داشته باشند، باید حتما قبل از اقدام به بچه‌دار شدن، به مراکز مشاوره مراجعه کنند.

رئیس اداره اچ‌آی‌وی وزارت بهداشت می‌گوید: «سیاست برنامه کنترل کشوری اچ‌آی‌وی این است که با اطلاع‌رسانی بموقع و پیشگیری اجازه ندهیم که این میزان ابتلا بیشتر شود و اینکه تلاش کنیم افرادی هم که از ابتلای خود اطلاعی ندارند مراجعه کنند و تحت درمان قرار بگیرند. مردم بدانند که اطلاعات آن‌ها نزد ما محرمانه خواهد ماند و مهم‌تر اینکه درمان هم رایگان است.»

او می‌گوید: ما ادعا می‌کنیم که پیشرفته‌ترین نظام مراقبت اچ‌آی‌وی را داریم و به جرأت می‌گویم بین ۲۲کشور مدیترانه شرقی از نظر نظام مراقبت اچ‌آی‌وی نخستین هستیم چرا که به‌طور مرتب همه‌گیری اچ‌آی‌وی را رصد و به‌طور مدام پیگیری می‌کنیم. ما در ایران یک مرکز آموزش منطقه‌ای نظام مراقبت اچ‌آی‌وی در کرمان داریم که همکار سازمان جهانی بهداشت است و حتی به سایر کشور‌ها هم آموزش می‌دهد.

یکی از دلایل پنهانکاری بیماری از سوی برخی مبتلایان شیوه برخورد مردم و ترس بی‌دلیل از آنهاست. مشکل بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی، همچنان انگ است. این یک مشکل فرهنگی است که در بسیاری از کشورهای دیگر با این شدت وجود ندارد. در ایران، وقتی فرد‌ از بیماری خود اطلاع پیدا می‌کند حتی این موضوع را به خانواده درجه یک خود هم نمی‌گوید. رفتار اشتباه مردم با بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی، سبب شده تا بیماران بیماری خود را پنهان کنند و این مسئله به نفع مردم نیست. این در حالی است که مبتلایانی را داریم که اصلا خود مقصر در ابتلای به بیماری نبوده‌اند و به‌دلیل اشتباهات دیگران، بیمار شده‌اند. در کشورهای غربی مبتلایان به ایدز کار و تحصیل می‌کنند و با آن‌ها مثل بقیه مردم رفتار می‌شود چرا که در این کشور‌ها، قانون عدم‌تبعیض گذاشته‌اند. یعنی هیچ تبعیضی نباید بین فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی در محل کار و تحصیل و سایر موارد وجود داشته باشد. اگر بیماران مبتلا بدون اضطراب از انگ، به مراکز درمانی مراجعه کنند، هم به نفع خودشان است و هم به نفع جامعه.