دمتر رضا مریدی وزیر تحقیقات و نوآوری

دکتر رضا مریدی وزیر تحقیقات و نوآوری

جون هر سال به عنوان ماه سالمندان، در انتاریو تجلیل می شود و این زمانی‌ است که از کمک و معاضدت بیش از حد سالمندان به خانواده، جامعه، استان و کشورشان قدردانی‌ به عمل می آید.

روز جمعه ۲۸ جون ۲۰۱۳، در مرکز ریچموندهیل، دکتر رضا مریدی وزیر تحقیقات و نوآوری این روز را با حضور سالمندان ریچموندهیل از جمله ایرانیان این شهر جشن گرفتند. آقای مریدی در ابتدای سخنرانی خود از تمام افراد حاضر در سالن به خاطر حضورشان آنهم در زیر باران شدید تشکر کرد. او گفت :”همان طور که می دانید ماه جون توسط دولت انتاریو ماه سالمندان نام گرفته است. ماه جون، ماه بزرگی‌ است چون به سالمندان اختصاص داده شده است”. وی سخنرانی خود را این طور ادامه داد که ” سالمندان پایه‌های اصلی‌ جامعه ما هستند. شما سالمندان کسانی‌ هستید که این شهر را ساختید، شما سالمندان کسانی‌ هستید که این استان و کشور را ساختید. شما کسانی‌ هستید که تمام عمر خود را وقف خدمت به این جامعه کردید، حالا نوبت دولت است که از همه شما به خاطر آنچه که برای این ملت، برای این استان و برای این کشور انجام دادید تشکر کند. در این پیوند ما تصمیم گرفتیم اینجا گرد هم آییم تا هم از شما تشکر کنیم و هم شما را به عنوان سالمندان ارج نهیم.”

 آقای مریدی در طی‌ صحبت‌های خود به دفترچه “راهنما برنامه‌ها و خدمات برای سالمندان در انتاریو” اشاره کرد که برای سهولت به چندین زبان گوناگون ترجمه شده است و منبع کامل و جامعی است از برنامه‌ها و خدمات موجود در انتاریو که از سوی دولت برای سالمندان ایجاد شده است. او سپس  به ” تقدیر از معاضدت‌های سالمندان” اشاره کرد. طی‌ این برنامه، سالمندان می توانند بر اساس یک رخداد ویژه پیام تبریک از طرف مقامات درخواست کنند؛ سالمندانی که تولد صد سالگی یا بیشتر خود را جشن می گیرند می توانند کارت تبریکی از علیاحضرت ملکه دریافت کنند، سالمندانی که نود سالگی خود را جشن می گیرند می توانند پیام تبریکی از معاون فرماندار انتاریو دریافت کنند و به همین منوال پیام‌های تبریک گوناگون بر اساس مناسبت‌های گوناگونی دریافت نمایند که شرح کامل آن در دفترچه راهنما ذکر شده است.

او در پایان حرف‌های خود به همه سالمندان درود فرستاد و برای همه آنها سلامت، زندگی‌ لذت بخش و شادمان در کنار فرزندان خود آرزو کرد و گفت که دولت کانادا همیشه آماده هرگونه کمک در هر نوعی به سالمندان است. دکتر مریدی پس از پایان یافتن سخنرانی کوتاه خود از وزیر مسئول سالمندان ماریو سرجیو دعوت کرد که به روی سن بیاید.

ماریو سرجیو وزیر مسئول خانه‌های بازنشستگان   (Retirement Homes) است. طرح خانه‌های بازنشستگان آمیزه ی متنوعی است از اماکن اعم از اتاق مشترک تا آپارتمان‌های بزرگ همراه با خدمات پشتیبانی و مراقبت‌های شخصی. خانه‌های بازنشستگان، تحت قانون بازنشستگان ۲۰۱۰ تنظیم شده اند. ماریو سرجیو تأکید کرد که امروزه “خانه‌های سالمندان” بهتر و تمیزتر هستند و به خوبی اداره می شوند! او گفت “از آنجایی که خانه سالمندان به صورت خصوصی اداره می شوند و تا چند سال گذشته هیچ قانونی برای اداره چنین مکان هایی وضع نشده بود، ما نمی دانستیم که این خانه‌ها چطور و چگونه اداره می شوند و آیا در چنین مکان هایی رفتار درستی‌ نسبت به سالمندان اعمال می شود یا نه! بنابراین تا زمانی‌ که خانه سالمندان به صورت خصوصی اداره می شوند ما موظف هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که با سالمندان به خوبی، مهربانی و آنگونه که درخور ‌شأن و مقام آنهاست رفتار می شود! بنابراین ما قوانینی وضع کردیم که خانه سالمندان زیر نظر چنین قوانینی اداره شوند.”او در ادامه صحبت‌های خود به تسهیلات و قوانینی که دولت انتاریو برای سهولت زندگی‌ هرچه بهتر ساکنان خانه‌های بازنشستگی اعمال کرده است، اشاره کرد که خلاصه‌ای از آن به شرح ذیل می‌باشد:

ـ ایجاد نهاد با صلاحیت متشکل از نه نفر با هدف نظارت بر خانه‌های بازنشستگان: بدین منوال که یک سازمان دیگر حق دارد به منظور اطمینان اجرای استاندارد‌های تعیین شده در مورد خانه‌های بازنشستگان، از آنها بازرسی کند و به آنها مجوز بدهد. نهاد تنظیم مقررات و نظارت بر خانه‌های بازنشستگان انتاریو (Retirement Homes Regulatory Authority) ضمن بازرسی از خانه‌های مذکور که این خانه‌ها چطور و چگونه توسط صاحبان اداره می شوند، به شکایت ساکنان رسیدگی می‌کند و مردم را از قانون‌های موجود آگاه می سازد.

گروهی از شهروندان ارشد به همراه دکتر مریدی

گروهی از شهروندان ارشد به همراه دکتر مریدی

ـ لایحه حقوق ساکنان (ResidentsBill of Rights) حق زندگی‌ در محیطی‌ بدون تبعیض و بدون هیچگونه اغماض در مورد آزار و اذیت و غفلت ایجاد نموده‌ است.

از دیگر تسهیلات ایجاد شده می‌توان به ایمن سازی خانه سالمندان و مجهزسازی آنها به زنگ هشدار و شیر‌های آبچکان به منزله جلوگیری از خطر احتمالی‌ آتش‌سوزی اشاره کرد. ماریو سرجیو در پایان با ذکر دیگر خدمات بهداشتی درمانی برای دسترسی‌ سالمندان به این نکته اشاره کرد که از آنجایی که ۵۵ درصد از سالمندان انتاریو به هیچ کدام از دو زبان انگلیسی‌ و فرانسه تکلم نمی کنند، دولت انتاریو خدمات، برنامه‌ها و تسهیلات خود را به ۱۴ زبان گوناگون دنیا در اختیار سالمندان انتاریو قرار داده است. او گفت که این وظیفه دولت کانادا است که محیط و شرایطی فراهم کند تا سالمندان زندگی‌ بهتر، سالم‌تر و طولانی تری در آن داشته باشند.

پایان سخنرانی او با پرسش از سوی افراد حاضر در سالن و پاسخ گویی مسئولان همراه بود.

گفتنی است که در این جشن سالمندان از ملیت های مختلف از جمله ایرانیان گرد هم آمده بودند و از آنها با نوشیدنی ، شیرینی و ساندویچ سرد پذیرایی به عمل آمد.