مصونیت از مجازات در ایران همچنان قربانی می‌گیرد

رادیو فرانسه: در آستانه ٢٠ تیرماه ١٣٩٢ دهمین سالگرد قتل زهرا (زیبا) کاظمی خبرنگار ایرانی‌تبار کانادایی، سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای، بار دیگر به مصونیت کامل از مجازات شکنجه‌گران وی از جمله سعید مرتضوی «سرباز» نام‌دار علی خامنه‌ای دشمن آزادی رسانه‌ها در ایران، اعتراض کرده است.

گزارشگران بدون مرز، با گرامی داشت یاد این عکاس روزنامه‌نگار اعلام می‌کند: «مرگ زهرا کاظمی خود به تنهایی نماد نقض حقوق بشر از سوی جمهوری اسلامی ایران از همان فردای به قدرت رسیدن است. زهرا کاظمی زن است؛ زهرا کاظمی روزنامه‌نگار است؛ روزنامه‌نگاری که می‌خواست افکار عمومی جهان را از شرایط غم‌انگیز زندانیان اوین آگاه کند؛ زندانی که نماد سرکوب بی‌رحمانه‌ رژیم است. وی در برابر این زندان از خانواده‌های زندانیان سیاسی عکس گرفت، زندانیانی که هنوز هم رژیم زندانی کردن آن‌ها را انکار می‌کند.”

ZahraKazemi

بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز اضافه می کند: “زهرا کاظمی قربانی دستگاه قضایی است که در مغایرت کامل با موازین حقوق بشر قرار دارد. دستگاهی فاسد و غیر مستقل، که بنا بر اصل ١١٠ قانون اساسی، رئیس آن را رهبر نظام تعیین می‌کند. ناهنجاری که یکی از اصلی‌ترین علت‌های ناکارایی و مولد مصونیت از مجازات است.”

این سازمان تأکید کرده است: “ایجاد محدودیت برای وکلای مستقل در دفاع از زندانیان عقیدتی را نیز باید در همین نهادینه شدن چیرگی مصونیت از مجازات جستجو کرد. عبدالفتاح سلطانی، محمد سیف زاده و محمد علی دادخواه، سه وکیل مدافع زهرا کاظمی و وکیل دیگر نسرین ستوده برنده جایزه ساخاروف ٢٠١٢ اتحادیه اروپا، از جمله این وکلا هستند که از جمله برای دفاع از روزنامه‌نگاران و و‌ب نگاران ایرانی بازداشت و به اتهامات واهی چون”تبلیغ علیه نظام” و یا “همکاری در تأسیس کانون مدافعان حقوق بشر” به حبس‌های سنگین محکوم و همچنان در زندان بسر می‌برند.”

کانون مدافعان حقوق بشر به رایگان از زندانیان سیاسی دفاع می‌کرد. شیرین عبادی برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، ریاست این سازمان مردم نهاد را برعهده دارد.