چندی پیش خواننده ای طی یک تماس تلفنی در مورد حیطه وظایف یک مشاور ابراز نگرانی کرد. ایشان مایل بود بداند که مشاوران روانی و خانواده 

 

شهروند ۱۲۶۰ ـ پنجشنبه ۱۷ دسامبر ۲۰۰۹


 

چندی پیش خواننده ای طی یک تماس تلفنی در مورد حیطه وظایف یک مشاور ابراز نگرانی کرد. ایشان مایل بود بداند که مشاوران روانی و خانواده تحت نظر چه مراکزی انجام وظیفه می کنند؟ در این مقاله من نهایت سعی خود را خواهم کرد تا اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب یک مشاور مناسب را در اختیار شما بگذارم.

انتخاب یک مشاور روانی یا مشاور خانواده مانند همه انتخاب های دیگر ما موضوعی است که باید با داشتن اطلاعات کافی انجام شود. یکی از موارد بسیار مهم هنگام انتخاب مشاور، اطمینانی است که شما باید بتوانید به این شخص کنید. زمانی که شما به دیدن یک مشاور می روید مسائل شخصی زیادی را با او در میان خواهید گذاشت که مطمئناً مایل نیستید نزد افراد دیگری تکرار شود. موضوع صحبت و اعتماد کردن به مشاوران خانواده در جوامع کوچکی مانند جامعه ایرانیان شهر ما از حساسیت بیشتری برخوردار است. در این جوامع افراد بیشتری یکدیگر را می شناسند و اخبار با سرعت بیشتری پخش می شود. از خود سئوال کنید که بر چه اساسی می توانید به مشاور خود اطمینان کنید؟ فرق بین مشاور شما و یک فرد غریبه چیست؟ روی چه حسابی می توانید سفره دل خود را پیش این شخص باز کنید؟ از کجا می دانید که این شخص صحبتهای شما را در جای دیگری بازگو نخواهد کرد؟ همچنین از کجا بدانید که این فرد به وظایف خود آشنا است و شما را به گمراهی نخواهد انداخت؟ چه کسی بر کار این مشاور نظارت دارد؟ اگر از کار او راضی نبودید به کجا می توانید شکایت کنید؟ چه کسی مدافع حقوق شما خواهد بود؟

 پاسخ بسیار ساده است:

حتما به مشاوری مراجعه کنید که در یکی مراکز رسمی مانند کالج روانشناسان، کالج مددکاران انتاریو، کالج ﭘزشکان و امثال آن ثبت شده باشد. اجازه بدهید مثالی بزنم. فرض کنید که شما از سرویسی که از مشاور خود می گیرید راضی نیستید و مایلید که از او شکایت کنید. اولین سئوال این است که به کجا می توانید شکایت کنید؟ پاسخ موسسه ای است آن مشاور در آنجا ثبت شده است. حال تصور کنید که این مشاور در هیچ مرکزی ثبت نشده باشد. در آن صورت اگر از سرویس این شخص راضی نباشید، دستتان به هیچ کجا بند نخواهد بود. به طور خلاصه، کالج ناظر بر عملکرد مشاور است و در صورت نیاز مدافع حقوق شما خواهد بود. این وظیفه شماست که از عضویت مشاور خود در یک موسسه رسمی اطمینان حاصل کنید.

عضویت در یک کالج شرایط دشواری دارد که یک مشاور باید پشت سر بگذارد. برای مثال برای به عضویت درآمدن درکالج مددکاران انتاریو، شخص حتماً باید دارای حداقل مدرک فوق لیسانس و دیگر مدارک تحصیلی لازم برای کار روان درمانی از دانشگاه های معتبر باشد، یا به مدت ۷٠٠ ساعت زیر نظر یک مددکار ثبت شده کار کرده باشد. مشاوران ثبت شده در کالج مددکاران، برطبق قانون موظف هستند که مشخصات و صحبت های مشتریان خود را صددرصد محرمانه نگاه دارند. یک مشاور ثبت نشده چنین وظیفه ای برعهده ندارد. شما به عنوان یک مشتری باید مطمئن شوید که مشاور شما حتما عضو یک موسسه رسمی بوده و دارای شماره ثبت از آن مرکز باشد. برای کسب اطمینان، شماره ثبت مشاور خود را از او بخواهید و از او سئوال کنید که عضو کدام موسسه هستند. شما در هر لحظه که مایل باشید می توانید با کالج مربوطه تماس بگیرید و اطمینان کامل حاصل کنید که عضویت ایشان معتبر است. یک مشاور ثبت نشده پیرو قانون مشخصی نبوده و موظف به محرمانه نگهداشتن سخنان شما نمی باشد.

از دیگر مزایای مراجعه به مشاوران ثبت شده در کالج ها این است که اگر شما از طرف محل کارخود دارای بیمه روان درمانی هستید یا دارای بیمه شخصی می باشید، شرکت بیمه شما فقط سرویس مشاوران ثبت شده را تحت پوشش قرار می دهد.

از نکات مهم دیگری که هنگام انتخاب یک مشاور باید در نظر بگیرید این است که آیا او قبل از شروع  سرویس، حیطه و محدودیت وظایف خود را به طور دقیق برای شما توضیح می دهد و از شما به طور کتبی اجازه شروع سرویس را می گیرد؟ آیا پس از پایان جلسه به شما رسید رسمی همراه با شماره ثبت خود ارائه می دهد؟ مطلع باشید که سرویس روان درمانی ارائه شده توسط مشاوران ثبت شده در کالج مشمول کسر مالیات می شود. همچنین آیا او شما را در دفتری ساکت، راحت و محرمانه می پذیرد یا محیطی عمومی، شلوغ و پرسروصدا را انتخاب می کند؟ این وظایف و خیلی های دیگر وظایفی هستند که مشاوران ثبت شده در کالج موظف به انجام آنها می باشند، در حالی که مشاوران بدون شماره ثبت موظف به انجام هیچ یک از آنها نیستند.

از دیگر مزایای مراجعه به یک مشاور ثبت شده این است که این افراد بر طبق قانون موظف هستند که در شرایط استثنائی ازحد خود فراتر رفته و وارد عمل شوند. برای مثال اگر در طول جلسه شما به مشاور خود بگویید که مدتها است چیزی نخورده اید، ایشان موظف هستند جلسه را فورا متوقف کرده و در مورد دلیل گرسنگی شما تحقیق کنند. اگر غذا نخوردن شما دلیلی مانند فقر داشته باشد، ایشان موظف به کوشش کردن در راه رفع این عامل می باشند. مشاوران ثبت نشده متعهد به انجام هیچ کدام از موارد بالا نیستند. موارد خاصی نیز وجود دارد که یک مشاور ثبت شده بر طبق قانون موظف به افشای سخنان مشتری خود می باشد. برای مثال اگر آن شخص از قصد خود برای خودکشی یا آزار رساندن به شخص دیگری صحبت کند. در چنین مواردی، مشاور موظف به دنبال کردن مراحل قانونی کاملا تعریف شده و مشخصی می باشد. اولین قدم از این مراحل در جریان گذاشتن مشتری است. مشاوران ثبت نشده موظف به گزارش کردن چنین مواردی نیستند و در صورت تمایل به گزارش کردن این موارد،  دنباله رو مراحل قانونی مشخصی نمی باشند. خلاصه کلام این که وظایف مشاوری که در هیچ مرکزی ثبت نشده است در هیچ کجا تعریف نشده است و این شخص در قبال مشتریان خود هیچ وظیفه ای برعهده ندارد.

از موارد دیگری که هنگام انتخاب مشاور باید در نظر بگیرید این است که اگر شما قادر به پرداخت هزینه مشاور خود نیستید، از سرویس او راضی نیستید، یا به هر دلیل قادر به استفاده از سرویس او نمی باشید، ایشان موظف است که مشاور دیگری را به شما معرفی کند. در صورتی که مشاور انتخاب شده دوست یا فامیل شما از آب در بیاید، ایشان اجازه سرویس دادن به شما را ندارد و موظف است که شما را به روان درمانگر دیگری معرفی کند.

اگر نیاز به استفاده از سرویس مشاوره خانواده یا روان درمانی دارید، به یک مشاور ثبت شده در یک موسسه رسمی و دارای شماره ثبت معتبر مراجعه کنید.

به خاطر داشته باشید که مجوز معتبر یک مشاور ثبت شده خیلی فراتر از یک شماره ثبت به شما سرویس خواهد داد.


 

سئوالات خود را برای من ارسال کنید.


 


 

* شهرزاد شهریاری، لیسانس روانشناسی از دانشگاه تورنتو، فوق لیسانس مددکاری از دانشگاه لوریر واترلو و عضو کالج و انجمن مددکاران انتاریو است.

shahrzad.therapy@gmail.com