به نظر می رسد جدای از تب داغ حال و هوای سیاسی و ماجراهای مربوط به جنبش فرخنده کنونی در ایران، وبلاگهای شخصی که با صمیمیت 

 شهروند ۱۲۶۲ ـ پنجشنبه ۳۱ دسامبر ۲۰۰۹ 


 

به نظر می رسد جدای از تب داغ حال و هوای سیاسی و ماجراهای مربوط به جنبش فرخنده کنونی در ایران، وبلاگهای شخصی که با صمیمیت تمام دلمشغولی های درونی صاحبان وبلاگها را بدون سانسور در معرض دید خوانندگان می گذارند از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. از میان آنها، موج فراگیری از نوشته های زنانه به چشم می خورد که گویی در فضای محدود کننده حکومت اسلامی، بی محابا برای رازهای کاملا زنانه خود سنگ صبور می جویند.


 

شهر و هویت‌های مدفون 


 





















روزی به شهر زادگاهم سفر می‌کنم و هیجان‌زده به دنبال مدرسه دوران ابتدایی‌ام می‌گردم. مدرسه تقریبا در آستانه ورودی شهر واقع شده بود. از پلیس راه که می‌گذری، بعد از گذشتن از خانه‌های سازمانی و پل شهر صنعتی به خیابان هپکو می‌رسی؛ درست سر خیابان باید مدرسه را ببینی. چشم‌ام را به اطراف می‌گردانم، مدرسه‌ای و ساختمانی در کار نیست. می‌پرسم و می‌شنوم که مدرسه را خراب کرده‌اند تا بخشی از بزرگراه و پل شود…

مطلب کامل را در سایت آگنس بخوانید:

http://www.bahar-m.com/

      

مامهر


 



دیدی این آدمایی که توی خیابون خیلی جدی دارن می‌رن بعدش یکهو یه سکندری می‌خورن و نزدیکه که بخورن زمین؟ بعدش دیدی این آدما یا از روی خجالت یا این‌که نمی‌تونن قبول کنن که خودشون خودشون رو داشتن می‌زدن زمین، برمی‌گردن با تعجب و همچنان جدی روی زمین رو جوری نگاه می‌کنن که یعنی مثلا دارن دنبال یه فرورفتگی، یه برآمدگی، یه پوست موزِ خیالی می‌گردن که تقصیر رو بندازن گردن‌‌ش، غافل از این‌که شاید تقصیر، جای دیگری‌ست…

همه این وقایع من یاد این افتادم که…

مطلب کامل را در مامهر بخوانید:

http://mamehr.blogspot.com/


آفت آی کیو




من آدمی هستم که زندگیم با گوگل ایمیج هست بیشتر وقتها که حوصله خواندن متنهای گوگل را ندارم هر کی ورد مبهمی را می دهم به گوگل ایمیج و عکس هایش را می بینم و از جهل ابدالدهر

 خودم را تا حدودی نجات میدهم

من آدمی هستم که وقتی به مشکل اول برخوردم به راه حل دوم پناه بردم. اسم استفنی را زدم توی گوگل ایمیج ببینم عکس دختر می آورد یا پسر بعد که عکس ها آمد صدای خودم را شنیدم که می گفتم: خوشگل هم هست پدرسوخته!

مطلب کامل را در سایت مریم بخوانید

http://www.maryami.com


 

هفتاد عروس برای هفت برادر

 
برگردان: ونداد زمانی    


 



با دستگیری کشیش «تونی آلامو»، فرقه مسیحی ساخته شده توسط او نیزدر ایالت آرکانزاس آمریکا، غیر قانونی اعلام شد. فرقه تونی آلامو در طول فعالیت مذهبی خویش، دختران زیادی را قبل از آنکه به سن ازدواج برسند به عقد مردان متاهل وابسته به فرقه خویش در می آوردند. در اواسط سال گذشته، ماموران دولتی در حین یورش به یکی از مراکز این فرقه، شش دختر جوان را نیز از چنگ مسئولان این فرقه بیرون کشیدند.      



بخشی از مصاحبه ویدئوی بین کارمند اداره خدمات انسانی ایالت آرکانزاس با یکی از دختران نجات یافته، به دست روزنامه شهر۱ آرکانزاس افتاد. آقای تونی آلامو به عنوان مسئول اصلی تخلفات قانونی فرقه مزبور در انتظار شروع محاکمه اش می باشد.

مصاحبه کننده: درباره کشیش برایم حرف بزن.

دختر: خوب…کشیش ما یک چهره جهانی است و کشیشی است که فقط شریعت واقعی عیسی مسیح را موعظه می کند. اون اصلا برایش مهم نیست که مردم چه فکری درباره اش می کنند، یا اینکه آدمهای دولتی چی  میگن… چونکه او فقط از خدا حساب می بره و ترسی از بنی بشر نداره… می خواد که به بهشت بره، من برای همین تحسینش می کنم. اگه محتاج باشی به کفش و لباس، کمکت می کنه.

مصاحبه کننده: می تونی به من بگی این کشیش که ازش حرف میزنی چه موعظه هایی می کرد؟

دختر: خوب معلومه، انجیل؛ اگه گناه کنی می ری جهنم… نمی تونی زنا کنی و یا هرزه باشی. انجیل که می گم همینه دیگه.

مصاحبه کننده: چه چیزهای دیگه از انجیل برای شما موعظه می کرد؟



دختر: راستش رو بخواهید… میدونم که بعضی ها با این چیزی که می گم موافق نیستند ولی خوب… یه مرد اگه خدا بخواد، می تونه هر چند تا زن که خدا بخواد داشته باشه. توی انجیل عهد عتیق، خدا به حضرت ابراهیم چهار تا زن داد، و مشکلی پیش نیامد، چون کار خدا بود. هر چی خدا بخواهد میشه،  به بشر چه که بگه « نه خدا نمی تونه». خدا می تونه زمین رو توی آتیش بسوزونه، و این کار رو خواهد کرد. 

مصاحبه کننده: پس یِک مرد می تونه بیشتر از یک همسر داشته باشه چون ابراهیم—-

 دختر: بله هم به خاطر ابراهیم و هم به خاطر خیلی های دِیگه… مثلا «گیدون» هفتاد تا زن داشت. یادم می یاد که کشیش به ما گفت«فکر می کنین هفتاد تا بچه رو، یک زن می تونه به دنیا بیاره؟»، البته که نمیشه.

مصاحبه کننده: آیا چیزهای دیگری هم هست که کشیش موافق انجام دادنش است؟

دختر: عیسی مسیح گفته که زن می تونه، به محض بالغ شدن ازدواج بکنه. معلومه که این دولتی ها همه شون دیوونه هستن… آنها می خوان که دخترها برن بعد از بالغ شدن هر کاری دلشان می خواهد بکنند، چون نمی تونند تا هیجده سالگی ازدواج کنند. کشیش به ما گفت که اون دخترا با صدها نفر رابطه پیدا می کنند. خدا گفت اونها می تونن توی سن بلوغ ازدواج کنند ولی این دولت — شیطان نمی ذاره چون می خواد دنیا رو فاسد کنه.

مصاحبه کننده: آیا دخترایی رو سراغ داری که توی سن بالغ شدن ازدواج کردند؟

دختر: نه، چون دولت نمی ذاره.

مصاحبه کننده: مگه دولت چی می گه؟

دختر: اونا می گن که دخترا نمیشه توی سن بالغ شدن ازدواج کنند. اونا می گن که دخترها رو می اندازن توی زندان… از همین حرفهای مزخرف… اما خدا می گه که دخترا توی این سن می تونن.

۱-Arkansas Democrat-Gazette

Editorial department, Seventy Brides for Seven brothers, Harper’s magazine, Reading, َApril/09, P 23


 

http://zamaaneh.com/morenews/2009/12/post_1156.html

v.zamaani@gmail.com