اسد مذنبی ـ هفته ی گذشته باخبر شدم آقای کاسپین ماکان، همراه و یاور ندا آقاسلطان که به نماد جنبش مردم ایران تبدیل شده در تورنتو هستند. طی تماسی

شهروند ۱۲۶۴ – پنجشنبه ۱۴ ژانویه ۲۰۱۰

گفت وگوی شهروند با کاسپین ماکان نامزد ندا آقاسلطان


 

هفته ی گذشته باخبر شدم آقای کاسپین ماکان، همراه و یاور ندا آقاسلطان که به نماد جنبش مردم ایران تبدیل شده در تورنتو هستند. طی تماسی از او خواستم در گفت وگویی با شهروند پیرامون هتک حرمت جمهوری اسلامی به ندا، شرکت نماید. قرار شد آخر هفته ای که گذشت آقای ماکان را ملاقات کنم که مصادف شد با سالگرد زنده یاد ایرج عماد. از آقای ماکان خواستم اگر مایل باشند در برنامه ی یادبود شرکت نماید و درباره ی ندا و آرزوها و آمال وی صحبت کند. آقای ماکان با خرسندی و علیرغم ناراحتی قلبی که پس از جانباختن ندا، بدان دچار شده، این پیشنهاد را پذیرفت و در آن مراسم از اعتقادات و آرزوهای ندا و رفتار سبعانه نظام اسلامی با مزار او و شلیک چندباره رژیم اسلامی به صورت ندا سخن گفت و یادآور شد که ندا متولد ماه ژانویه است و در آینده بیشتر درباره ی وی خواهد گفت.

کاسپین ماکان، هنرمند، شاعر، نویسنده، کارگردان و خبرنگار بین المللی و عضو فدراسیون بین المللی خبرنگاران و عکاسان است. او متولد ژانویه ۱۹۷۲ در تهران است، ندا نیز متولد ژانویه ۱۹۸۳ تهران بود.


 

کاسپین می گوید:

سی و یکم دسامبر گذشته یعنی دو هفته قبل سنگ مزار ندا را برای بار چهارم شکستند. در بهشت زهرای تهران، قطعه ۲۵۷ ردیف ۴۱ شماره ۳۲. دفعه ی قبل وقتی برای چندمین بار سنگ قبر ندا شکسته شد، مسئولان بهشت زهرا گفتند ما اطلاعی نداریم و نمی دانیم چه کسانی مبادرت به این کار کرده اند. فقط اعلام کردند که این کار توسط چند نفر انجام شده. بار آخر هنگامی که خانواده ندا به دیدار مزار ندا می روند مشاهده می کنند که تصویرصورت ندا روی سنگ شکسته شده، به نظر می رسد با گلوله مستقیما به صورت او شلیک کرده باشند و متصدیان بهشت زهرا که وابسته به شهرداری تهران و غیرمستقیم تحت نظر وزارت کشور هستند، هیچ مسئولیتی را در این زمینه قبول نکرده و نمی کنند فقط می گویند نمی دانیم کار چه کسانی است، درحالی که بهشت زهرا انتظامات و نیروی حفاظتی دارد و بصورت بیست و چهار ساعته از قبرستان محاظت می شود.


 

آقای ماکان فکر می کنید چرا نظام اسلامی دست به چنین کارهایی می زند؟


 

ـ دلیل آن روشن است، مردم زیادی هر روز و هفت روز هفته به دیدار ندا می روند و با وی تجدید خاطره می کنند و به دلیل جلوگیری از تجمع و تظاهرات  است که وزارت اطلاعات مزار ندا را به صورت محسوس و نامحسوس در کنترل خود قرار داده و سئوال من و خانواده ندا نیز همینجاست که چطور با وجود مراقبت و کنترل قبر ندا چنین اتفاقاتی رخ می دهد؟! و البته دلیل آن واضح و روشن است. آنها از محبوبیت ندا در داخل و خارج وح
ندا و نامزدش کاسپین
شت دارند و به انحا مختلف سعی می کنند صورت مسئله را پاک کنند.

و رژیم  پدر و مادر ندا را نیز در تظاهرات سیزدهم آبان در میدان هفت تیر دستگیر کرده و آنها را مورد ضرب و شتم و توهین قرار داده و به کمیته ی وزرا بردندو درحین دستگیری هم با باطوم به پا و بدن پدر ندا، آقای علی آقا سلطان می زنندو در کمیته وزرا هم به مدت شش ساعت از آنها بازجویی به عمل می آید و دست آخر هم از پدر و مادر ندا تعهد گرفتند که نباید درچنین تظاهراتی شرکت کنید والا شما را نیز می فرستیم پیش ندا!

 رژیم جمهوری اسلامی که من شرمم می آید از واژه ی جمهوری برای آن استفاده کنم، خیال می کند با اذیت و آزار خانواده ی ندا و از بین بردن قبر ندا می تواند ندا، این سمبل جوانان با شهامت ایرانی را از بین ببرد، در حالی که شاهد آن هستیم که هر روز هزاران ندا در خیابان های ایران شکفته می شود، مانند مریم آن دختر جوانی که همه شاهد بودند و فیلم آن نیز در سراسر جهان پخش شد که چطور فرقش با باطوم پاسداران رژیم مورد ضربه قرار گرفته و بیهوش بر زمین افتاد. این را نیز اضافه کنم که رژیم اسلامی به دلیل ترس و وحشتی که از ندا به عنوان سمبل مبارزات مردم و جوانان ایران داشته و به خاطر کینه و نفرتی که از ندا دارد، تلاش می کند تصویر ندا را از ذهن جامعه پاک کند، در صورتی که ندا در دل میلیونها ایرانی جا دارد.


 

آقای ماکان آیا پدر و مادر ندا رسماً شکایتی در داخل و یا در مراجع بین المللی مطرح کرده اند؟


 

ـ نخیر، درحال حاضر خیر، چون می دانند در داخل فریادشان به جایی نمی رسد و در خارج نیز به به دلیل شرایط حاکم، فعلاً این امکان وجود ندارد.

 اینرا هم اضافه کنم که نه ندا و نه خانواده اش از فرد خاصی حمایت نکرده و ندا حتی در انتخابات هم شرکت نکرده بود و به کسی رای نداده بود. ندا معتقد بود فرقی نمی کند چه کسی رئیس جمهور باشد. ندا با کلیت نظام اسلامی مخالف بود و خانواده ی ندا نیز چنین نظر
آخرین نگاه ندا
ی دارند.


 

آیا از طرف رهبران نمادین جنبش سبز بیانیه ای یا اطلاعیه ای در محکومیت قتل ندا آقاسلطان صادر شد؟


 

ـ به طور کلی بله، ولی این که مشخصاً به خاطر ندا چنین بیانیه ای صادر شود خیر. البته برخی سایت هایی که منتسب به آقایان موسوی و کروبی هستند و یا از آنان حمایت می کنند از لحظات شهادت ندا، عکس هایی با نماد کاندیداهای خاص منتشر کردند در حالی که ندا هیچوقت این چیزها را قبول نداشت و اصلا دنبال این نبود که "رای من کجاست" چون همانطور که گفتم در انتخابات شرکت نکرده بود و خواست ایشان فقط و فقط رسیدن به دمکراسی و آزادی بود. ندا به هیچ وجه بدنبال نماد خاصی نبود و  هرگز دنبال این جریانات نبود و انسان آزاده و بسیار مستقلی بود و به این دلیل در انتخابات شرکت نکرد چون اعتقاد داشت که فرقی نمی کند چه کسی در رژیم اسلامی بر سر کار باشد و اگر در تظاهرات شرکت می کرد به خاطر مخالفت با نظام اسلامی و جهت استقرار دمکراسی و مردمسالاری بود که جمهوری اسلامی در کلیت خود با آن بیگانه است.


 

رژیم اسلامی چندین بار عنوان کرده که قتل ندا از پیش از سوی نیروهای مخالف و معترض طراحی شده بوده و حتی قرار بوده که ندا نیز با همراه داشتن پمپ خون در این نمایش شرکت کند که رودست خورده و او را واقعا کشته اند. در این رابطه نمایشی هم جلوی سفارت انگلیس راه انداختند و مثلا صحنه ی قتل را بازسازی کردند. مردم خودی را به خیابان آوردند و آنها خواهان استرداد آرش حجازی، پزشکی که در صحنه ی قتل در حال کمک به ندا بود و در انگلیس اقامت دارد، به عنوان قاتل ندا شدند. به تازگی پرس تی وی، رسانه ی انگلیسی زبان جمهوری اسلامی، این صحنه را تجزیه و تحلیل کرده تا نوک پیکان اتهام را از روی رژیم و عواملش برداشته و به دوش مردم و نیروهای اپوزیسیون بیندازد، مردمی که در این مدت بیش از شش ماه نشان داده اند که جز از طریق
ندا روی کل جنبش مردم اثر گذاشت
مسالمت آمیز خواهان احقاق حقوق و مطالبتشان نیستند و با سرکوب شدید رژیم هم روبرو هستند. 

نظر شما درباره ی این اقدامات رژیم چیست؟


 

ـ من در آینده ای نزدیک راجع به این مسایل مفصلاً با مردم صحبت خواهم کرد.


 

آقای ماکان با سپاس فراوان و با آرزوی پیروزی و بهروزی برای همه ایرانیان، ممنون از اینکه دعوت شهروند را برای این گفت وگو پذیرفتید.


 


 

توضیح اسد مذنبی

باید یادآوری کرد که اگر در مصاحبه چند جا از جنبش سبز سخن می رود، منظور، حرف ها و حدیث هایی است که توسط آقایان موسوی و خاتمی پیرامون "جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر" مطرح می شود و نه جنبش سبزی که در برگیرنده همه طبقات و اقشار مردم از طیف های مختلف فکری در داخل و خارج می باشد!