بی بی سی: نیروهای امنیتی مصر خشونت شدیدی را در مقابله با هواداران محمد مرسی و اخوان‌المسلمین به کار گرفته‌اند، به طوری که آمار رسمی مبنی بر کشته شدن دست کم ۱۴۹ نفر در جریان حمله نیروهای امنیتی به هواداران آقای مرسی است.

دیگران، از جمله اخوان‌المسلمین، تعداد کشته‌ها را صدها نفر اعلام‌ می‌کنند. دو خبرنگار در میان کشته‌شدگان امروز هستند. دختر یکی از رهبران ارشد اخوان‌المسلمین نیز به ضرب گلوله کشته شده است.

درگیری و خشونت از قاهره فرا رفته و به شهرهای دیگر، از جمله اسکندریه و منیا نیز کشیده شده است.

رئیس‌جمهور موقت مصر به مدت یک ماه در این کشور اعلام وضعیت فوق‌العاده کرده است.

پس از کودتای ۳ ژوئیه ارتش مصر علیه محمد مرسی، نخستین رئیس‌جمهوری که در انتخاباتی آزاد در مصر به قدرت رسیده بود، قانون اساسی تعلیق شده است.

هواداران مرسی برای اعتراض به اقدامات ارتش با برپا کردن چادرهایی به تحصن پرداخته بودند.

دولت پیشتر اعلام کرده بود که روز دوشنبه به تحصن‌های مخالفان پایان خواهد داد اما عملیات حمله به تحصن‌کنندگان تا امروز به تعویق افتاد.

به دنبال این خشونت‌ها محمد البرادعی معاون رئیس‌جمهور مصر از سمت خود استعفا داده است. بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل و رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، خشونت‌ها را محکوم کرده‌اند. اردوغان از جامعه بین‌المللی به دلیل سکوت در قبال سرکوب خونینی که در مصر انجام شده انتقاد کرده است.

کاخ سفید هم اعلام کرده با اعلام وضعیت فوق‌العاده مخالف است. ایران می‌‌گوید خطر جنگ داخلی مصر را تهدید می‌کند.

egypt-S

 

وقایع نگاری بحران اخیر مصر

ـ پس از روزها اعتراض در خیابان‌های مصر، سرانجام در روز سوم جولای ارتش به ریاست جمهوری محمد مرسی خاتمه داد، قانون اساسی را تعلیق کرد و عدلی منصور، حقوقدان و رئیس دادگاه عالی قانون اساسی را تا انتخابات بعدی به عنوان رئیس جمهوری موقت معرفی کرد.

ـ عدلی محمود منصور، رئیس‌جمهوری موقت مصر، حازم الببلاوی، وزیر سابق دارایی این کشور را به عنوان نخست‌وزیر دولت انتقالی معرفی کرد.

ـ اخوان المسلمین، حامی اصلی آقای مرسی گفت که این تغییرات را به رسمیت نمی شناسد و به تظاهرات خود ادامه خواهد داد.

ـ رخدادهای اخیر نشان داد که ارتش همچنان قدرتمندترین نهاد در مصر و ژنرال عبدالفتاح السیسی، بازیگر اصلی آن است.

ـ هواداران مرسی برای اعتراض به اقدامات ارتش با برپا کردن چادرهایی به تحصن پرداخته بودند.

ـ دولت از یکشنبه اعلام کرده بود که به تحصن‌ها پایان خواهد داد. عملیات حمله به تحصن‌کنندگان تا روز چهارشنبه به تعویق افتاد.

دولت مصر اعلام کرد که تعداد کشته‌های عملیات سرکوب هواداران محمد مرسی، رئیس جمهور برکنارشده مصر به ۵۲۵ نفر رسیده است.

هزاران نفر هم در این عملیات زخمی شده‌اند.

عملیات خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی مصر روز چهارشنبه، ۱۴ اوت، در نقاط مختلف شهر قاهره و برای پراکنده کردن معترضانی انجام شد که در حمایت از محمد مرسی و اخوان‌المسلمین تحصن کرده بودند.

بیشتر تلفات این کشتار مربوط به پایتخت مصر است اما ناآرامی ها به شهرهای دیگر مصر هم کشیده شد و تلفات و خساراتی برجای گذاشت.

روز چهارشنبه خونین‌ترین روز در مصر از زمان قیام علیه حسنی مبارک، در حدود دو سال پیش بود.

هواداران محمد مرسی می‌گویند که تعداد کشته‌شدگان عملیات نیروهای پلیس و ارتش مصر، بیش از ۲۰۰۰ نفر است.

‘مسجد اجساد’

خالد عز العرب، خبرنگار بی بی سی در قاهره گزارش کرده که ۱۴۰ جسد پیچیده در کفن را در مسجد ایمان، در نزدیکی میدان رابعه عدویه، مرکز تحصن معترضان دیده است.

حسیب عمار، گزارشگر بی‌بی‌سی فارسی هم از محل این مسجد می‌گوید برای جلوگیری از بو گرفتن اجساد، روی آنها یخ می‌گذارند.

“صحنه‌های داخل مسجد ایمان غیر قابل توصیف است و بعضی اجساد طوری سوخته‌اند که قابل شناسایی نیستند.”

دولت موقت مصر که بعد از برکناری محمد مرسی از مقام ریاست جمهوری با حمایت ارتش بر سر کار آمد، در پی خشونت‌های دیروز در این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.

آمریکا و بیشتر کشورهای غربی اقدام نیروهای امنیتی مصر را محکوم کرده‌اند و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه آن را “کشتاری بسیار جدی” خوانده است.

اخوان‌المسلمین، حامی اصلی محمد مرسی قصد دارد در اعتراض به کشتار هوادارانش تظاهرات برگزار کند.

آمار رسمی تلفات تنها اجسادی را شامل می‌شود که به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها هواداران اخوان‌المسلمین بسیاری از اجساد را به مسجد ایمان منتقل کرده‌اند. آنها می گویند ۳۰۰ جسد به این مسجد آورده شده است.