مردی که از ایران همسر می گزیند، اغلب در زندگی شخصی خود در خارج از کشور با مشکلات دیگری علاوه بر شکست در روابط عاطفی مواجه شده 

 شهروند ۱۲۷۰ ـ پنجشنبه ۲۵ فوریه ۲۰۱۰

بخش دوم


 

در مقاله گذشته مقدمه ای آوردیم بر ازدواج هایی که در آنها شخصی (اغلب یک مرد) از خارج از کشور به ایران رفته و با خود همسری را به خارج از کشور می آورد. در این مقاله ذکر شد که این فرد در بسیاری از موارد در نتیجه فشار خانواده خود تن به چنین ازدواج هایی می دهد.

مادر و پدر این شخص که سال ها به دور از فرزند خود بوده اند، شناخت درستی از علایق فرزند خود و شرایط زندگی او ندارند و طبعاً نمی توانند همسری مناسب برای او انتخاب کنند.


 

مردی که از ایران همسر می گزیند، اغلب در زندگی شخصی خود در خارج از کشور با مشکلات دیگری علاوه بر شکست در روابط عاطفی مواجه شده است مانند شکست در شغل، تحصیل، درآمد، روابط خانوادگی، دوست یابی، سلامتی و غیره. با گزیدن همسر از ایران، شخص قادر است کلیه این کاستی ها را از همسر آینده خود و خانواده و اطرافیان او پنهان کند. برای مثال، من با موارد بی شماری مواجه شده ام که مرد به مقدار زیادی مقروض است، اما در طول آشنایی با همسر آینده اش در ایران سخنی از شرایط مالی خود به میان نیاورده و تصویر بسیار زیبایی از زندگی خود در خارج از کشور طرح می کند. مثال دیگر مردی است که از ازدواج سابق خود فرزندانی دارد که با او زندگی می کنند، اما در آشنایی خود با همسر جدیدش عنوان می کند که فرزندانش با مادرشان زندگی می کنند. زندگی ای که با چنین پنهان کاری های فاحشی تشکیل می شود، هرگز روی خوش نخواهد دید.


 

تصور اکثر ساکنان ایران از افراد خارج از کشور این  است که آنها مردمان راستگو و درستکاری هستند که هیچ گاه دروغ نمی گویند. بر طبق چنین طرز تفکری، مردی که از خارج از کشور می آید نیز شخصی درستکار و راستگو است و هرگز موضوعی را از همسر آینده خود پنهان نمی کند. چنین طرز تفکری محیط را برای مرد فراهم می کند تا برای جلب همسر آینده خود، هر تصویری که مایل است از خود به او ارائه دهد بدون آن که کوچک ترین شکی ایجاد شود.


 

دختری که در ایران تصمیم به ازدواج با مردی می گیرد که از خارج کشور آمده است، هیچ گاه از خود سئوال نمی کند که مردی با این همه کمالات برای چه از همان شهر و دیار خود همسری اختیار نمی کند. اگر چنین سئوالی از طرف این دختر مطرح شود اغلب با توجیهاتی از طرف اطرافیان خود مانند: "دختران خارج از ایران زن زندگی نیستند" مواجه می شود. چنین توجیهاتی اعتماد به نفس این دختر را بسیار بالا برده و به خود به عنوان همسری ایده آل که می تواند متفاوت از زنان خارج از کشور همسر خود را به خوشبختی برساند، نگاه می کند.

این دختر تصور بسیار مثبتی از زندگی در خارج از ایران دارد که اغلب از طریق ماهواره و گفته های نادرست دیگران به او القا شده است. این تصور نادرست باعث می شود که از تمام معایبی که در این مرد می بیند چشم ﭘوشی کند. در مواردی که دختر از فهمیدگی و روشنفکری بالایی برخوردار است و مایل به چنین ازدواجی نیست، از طرف اطرافیان خود با فشار ذهنی بالایی مواجه می شود. شنیدن سخنانی مانند: "شانس بهت رو آورده، داری اشتباه می کنی" یا "به کانادا می روی، خوشبختی آنجاست"، هر کسی را بعد از مدتی تحت تاثیر قرار می دهد.

ادامه دارد


 

سئوالات خود را برای من ارسال کنید.

* شهرزاد شهریاری، لیسانس روانشناسی از دانشگاه تورنتو، فوق لیسانس مددکاری از دانشگاه لوریر واترلو و عضو کالج و انجمن مددکاران انتاریو است.

shahrzad.therapy@gmail.com

www.shahrzadtherapy.com