آشتی با حیوانات

آقای دکتر داور ش. بناب از جمله دامپزشکان محترمی هستند که در Unionville South Pet Hospital کار می کنند و با گروه دوستان وفا در کانادا همکاری دارند و ما را به شکل‌های گوناگون از مشاوره گرفته تا شرکت در گردهمایی ها، نوشتن مقالات آموزشی و غیره یاری می‌‌دهند. مطلب زیر نوشته ایشان است.

***

بدون تردید یکی از جنبه های پر اهمیت نگهداری بهینه از حیوانات خانگی نحوه، کمیت و کیفیت تغذیه این همدمان پر ارجمان می باشد. هدف نگارنده تنها تلاش در راه اطلاع رسانی در زمینه تغذیه مناسب و صحیح سگ و گربه ساکن و همراه در منزل می باشد.

نگرش مناسب به تغذیه مستلزم در نظر گرفتن تمامی مواد مورد نیاز و موثر در سلامت و کارکرد طبیعی اندام ها و بافت های موجود زنده است. تنها فراهم کردن کالری و پروتئین کافی و القاء حس سیری به هیچ وجه جوابگوی نیازهای چندگانه موجود زنده از دیدگاه امروزی تغذیه نیست. در کنار کالری و پروتئین کافی از منشاء مناسب، چربیها، ویتامینها، عناصر فلزی و غیر فلزی، افزودنی های دیگر مانند ترکیبات امگا ٣ و ۶، و ترکیبات آنتی اکسیدان نقش مهمی در ترکیب بندی موجود در یک غذای مناسب ایفا می کنند.

DogCat

در این زمینه توجه به عوامل زیر مفید و تعیین کننده است:

١ ـ نژاد، سن و وزن کنونی

٢ ـ میزان و شدت فعالیت روزانه

٣ ـ سابقه بیماری قبلی

۴ ـ نوع و میزان تغذیه کنونی

۵ ـ شرایط کنونی سلامتی و بهداشت، مخصوصا سلامت و بهداشت دهان، دندانها و لثه

۶ ـ شرایط کنونی پوست، مو، و گوش بیرونی

٧ ـ سابقه احتمالی حساسیت و واکنش های آلرژی قبلی و یا فعلی

در ارتباط با مشکلاتی که در زمینه تغذیه نامناسب حیوانات خانگی به صورت روزمره  به آنها برمی خوریم موارد زیر بیش از بقیه عوامل به چشم می خورند:

١ ـ تغذیه بیش از اندازه لازم

٢ ـ دسترسی همیشگی حیوان به غذا

٣ ـ استفاده از غذای نامناسب و با کیفیت نازل

۴ ـ تغذیه حیوان خانگی با غذای آشپزخانه و یا با پس مانده غذای افراد خانواده

یکی از مواردی که اغلب به اشتباه مورد توجه صاحبان حیوانات خانگی و به ویژه صاحبان سگ های با منشاء نژادی بزرگ و حتی سگ های نگهبان قرار می گیرد استفاده از خوراک خام می باشد. استفاده از خوراک خام، حتی خوراک خام تولید شده به منظور مصرف اختصاصی برای سگ و یا گربه به معنی باز گذاشتن در ورودی به روی باکتری های خطرناکی است که ما در تغذیه انسان به شدت از آنها پرهیز می کنیم. سالمونلا و کامپیلوباکتر دو گونه با اهمیت خاص از این عوامل بیماری زا می باشند. خطای دیگر در این زمینه تصور بازسازی محیط وحش طبیعی برای حیوانات خانگیمان از طریق تغذیه با غذای خام است که، علیرغم حسن نیت صاحبان، نکته مهمی را در این معادله نادیده می گیرد و آنهم این واقعیت است که این همراهان و هم منزلان ما در فراز و نشیب های زندگی هستند و دیگر جایی درگوشه های حیات وحش برای بقا ندارند.

نکته بسیار پر اهمیت دیگر حفظ شرط احتیاط در پذیرش مطالب موجود روی شبکه اینترنت است. در موارد زیادی با اطلاعات ناصحیح و یا ناقص گردآوری شده از اینترنت توسط مراجعه کنندگان روبرو می شوم. کسب اطمینان از منبع و ماخذ صحیح و مورد اعتماد اطلاعات موجود در اینترنت اهمیت زیادی دارد.

در این بخش به ناهنجاریها و بیماری های ناشی از تغذیه نامناسب برای سگ و گربه خانگی به کوتاهی اشاره می کنیم.

مشکلات زیر در سگ ها و گربه های خانگی که با تغذیه نامناسب از نظر کمی و کیفی روبرو هستند بیشتر به چشم می خورد.

 چاقی مفرط و در نتیجه آن آمادگی برای بیماری قند، آرتروز زودرس/  بیماری های دریچه ای و عضله قلب/  بیماری های جهاز هاضمه از آن جمله بیماری های لوزالمعده (پانکراس)/ بیماری های کلیوی/بیماریهای دندان و لثه و در نتیجه آن بهداشت نامناسب دهان/ آلرژی های غذایی و در پس آن ناراحتی های شدید پوستی و گوش

در اینجا فهرست کوتاهی از بیماری هایی که به درمان تغذیه ای مناسب نیاز مبرم و غیر قابل چشم پوشی دارند اشاره می کنم:

بیماری دیابت(قند)، بیماری های پانکراس در سگ، بیماری های قلبی و کلیوی، بیماری های کبدی، چاقی مفرط (استفاده از غذای جدیدی که با فعال نمودن ژن های خاصی موجب کاهش وزن می گردد)، بیماری های سوء هاضمه همراه با اسهال و استفراغ، آرتروز

در پایان مایلم توجه شما را به اهمیت مشورت با دامپزشک خانوادگی در زمینه انتخاب غذای مناسب برای سگ و یا گربه تان جلب نمایم.

* دوستداران وفا، گروهی هستند در تورنتو متشکل از حامیان و داوطلبان “پناهگاه حیوانات وفا” که در ایران (هشتگرد ـ جاده قزوین)، نگهداری از سگ های بی سرپناه را برعهده دارد.

Facebook:Vafa Animal Shelter

 www.cal.ir