شهروند علی شریفیان: روز شنبه هفت آگوست در زیر باران ، ده ها نفر در تورنتو در مقابل کنسولگری آمریکا به تظاهرات پر سر و صدایی در مخالفت با تصمیم باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور برای حمله به سوریه برگزار کردند. به گزارش سی بی سی  Sid Lacombe   یکی از اعضای اتحادیه صلح  کانادایی ها   Canadian Peace Alliance و هماهنگ کنندگان این تظاهرات گفته است که حمله به سوریه باعث کشته شدن شمار بیشتری از مردم خواهد شد و جز خونریزی بیشتر نتیجه ای ندارد.

مقامات کاخ سفید از جمله جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده مدعی هستند، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با پرتاب راکت های حامل گازهای سمی  سحرگاه  روز ۲۱ ماه آگوست به اطراف دمشق، پایتخت سوریه دست کم ۱۴۲۹ نفر را که ۴۲۶ نفر آنها کودکان بوده اند، به هلاکت رسانده است. بشار اسد این ادعا را رد کرده و آن را به نیروهای مخالفش نسبت داده است.

اوباما در جریان حدود دو سالی که از بحران سوریه می گذرد، اعلام کرده بود استفاده از سلاح های شیمیایی در کشمکش با مردم «خط قرمز» اسد خواهد بود.

toronto-protest

ابتدا قرار بود آمریکا با همراهی متحدانش مانند انگستان دست به یک حمله نظامی علیه رژیم بشار اسد بزند. اما دیوید کامرون، نخست وزیر انگلستان با  مخالفت مجلس عوام این کشور مجبور به کناره گیری از این همکاری شد.

استفن هارپر، نخست وزیر دولت فدرال کانادا اعلام کرد کانادا از حمله آمریکا پشتیبانی می کند، اما در حمله نظامی به سوریه به هیچ شکلی شرکت نخواهد کرد. در اجلاس اخیر سران کشورهای گروه ۲۰ که روزهای شش و هفتم ماه آگوست در سن پترزبورگ روسیه برگزار شد، ده کشور دیگر همراه با کانادا پشتیبانی خود را از اوباما اعلام کردند اما این کشورها هم در حمله نظامی احتمالی شرکت نخواهند کرد. روسیه و چین دو کشور عمده گروه ۲۰ اما مخالفت جدی خود را با حمله به سوریه از مدتها پیش مطرح کرده و استفاده از سلاح شیمیایی را کار نیروهای مخالف بشار اسد می دانند. اخیرا اتحادیه اروپا هم بدون قصد شرکت در حمله نظامی از تصمیم اوباما پشتیبانی کرده اند.

روز سه شنبه اعلام شد سوریه حاضر شده تمام سلاح های شیمیایی خود را تحت نظارت کشور ثالثی قرار دهد و اوباما فعلا از حمله به سوریه منصرف شده است.