تغذیه و بهداشت خانواده

 

 زنجبیل یا Ginger گیاهی است از خانواده زردچوبه و در حال حاضر در سراسر دنیا به صورت طب سنتی برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها، ادویه در صنعت غذایی و غیره مصرف می گردد.

ginger

این ریشه گیاهی در تقویت قوای جنسی نقش داشته و برای جلوگیری از تهوع در موقع شیمی درمانی و عوارض و خستگی مسافرت های دور کاربرد زیادی دارد. زنجبیل در درمان عفونت های دستگاه گوارش، سرفه های خشک و خسته کننده، عوارض پریود خانم ها و دردهای آرتروز و ماهیچه ها شناخته شده است و هیچ عوارض جانبی بجا نمی گذارد.

زنجبیل حاوی مواد شیمیایی مخصوصی است که در خنثی کردن عوارض اسید معده نقش دارد و یکی از موثرترین ملین ها و از بین برنده گاز دستگاه گوارش می باشد. این ریشه گیاهی حدود ۲۰۰ سال است که در بهداشت و درمان کشور چین سابقه دارد. از قرن چهارم میلاد مسیح کشور هند این گیاه را به خدمت پزشکی و غذایی گرفت و در ابتدا از آن برای درمان تهوع و اسهال و ناهنجاری های دستگاه گوارش استفاده نمود. حدود ۲۰۰۰ سال قبل بود که زنجبیل به یونان برده شد و در آنجا بود که کشت و برداشت و پخش آن در دنیا زیر نظر دربار و دولت یونان قرار گرفت و به قول معروف در انحصار آنها درآمد که به تدریج به نقاط دیگر دنیا و با قیمت بسیار گران منتشر گردید.

علاوه بر خواصی که در بالا ذکر شد در حال حاضر زنجبیل را طب مدرن به دلائل زیر قبول دارد و از آن استفاده می کند.

ـ درمان التهاب روده بزرگ یا VBS که میزان بروز آن هر روز در دنیا افزایش می یابد. دانشگاه میشیگان یکی از مراکز علمی دنیا است که در این مورد تحقیقات زیادی به عمل آورده است.

ـ درمان دردهای ماهیچه، مخصوصاً به علت خستگی یکی دیگر از خواص زنجبیل است. ترکیبات زنجبیل یکی از موثرترین و بهترین مسکن دردهای ماهیچه است و کاربرد بسیاری دارد.

ـ جلوگیری از تهوع در بیمارانی که شیمی درمانی می کنند یکی دیگر از خواص این گیاه است. دانشگاه راچستر در این مورد بخصوص تحقیقات زیادی کرده و نتایج جالبی به دست آورده است.

ـ زنجبیل در از بین بردن سلول های سرطان تخمدان نقش مهمی دارد. دانشمندان دانشگاه میشیگان اثر عصاره زنجبیل را بر روی سلول های سرطانی در آزمایشگاه تجربه کرده اند و دریافتند که سلول های سرطانی خودکشی می کنند و از بین می روند.

ـ زنجبیل بروز و شدت عارضه آسم را کاهش می دهد. در دانشگاه کلمبیا از عصاره خالص زنجبیل در درمان آسم موفقیت هایی به دست آورده اند. این مواد لوله های تنفسی را که در اثر حمله آسم متورم و ملتهب است به حالت طبیعی خود باز می گرداند.

ـ ترمیم سلول های کبدی که به علت مصرف داروهای مختلف انجام گرفته یکی دیگر از خواص زنجبیل است. مسکن های مختلف اگر در درازمدت مورد استفاده قرار گیرند سبب صدمه سلول های کبدی می گردند که گاهی درمان آنها کاری است مشکل. زنجبیل به تدریج موجب ترمیم این گونه صدمات می گردد، زیرا یکی از بهترین سم زداهای کبد است.

ـ زنجبیل فشار خون بالا را کاهش می دهد، زیرا سبب انعطاف بافت های داخل عروق می شود و خون بهتر و سالم تر در بدن جریان می یابد.

ـ و در کل باید گفت که این گیاه مهم در جلوگیری و شروع سردردهای میگرن نیز عملکرد مهمی دارد. در مصرف زنجبیل نباید زیاده روی نمود. در حال حاضر زنجبیل تازه، پودر چای و عصاره و انواع دیگر از فرآورده های آن در بازار موجود می باشد، ولی بهتر است از زنجبیل تازه یا خشک شده و پودر آن استفاده کرد. این ادویه در صنعت شیرینی سازی مانند کیک و تنقلات و نوشابه های مختلف نیز به کار می رود.

غذاهایی که در سلامتی و شادابی پوست بدن نقش دارند

پوست بدن پوشش اعضاء داخلی بدن را به عهده دارد و اگر به هر صورتی آسیب ببیند خطراتی اعضاء داخلی بدن را تهدید خواهد کرد. برای سلامتی و شادابی پوست دسته غذاهایی شناخته و توصیه شده اند که به اختصار به آنها اشاره می گردد.

ـ میوه جات مناطق گرمسیر مانند آناناس، پاپایا و انواع مرکبات که حاوی مقدار زیادی ویتامین C هستند یکی از بهترین آنتی اکسیدان ها هستند که در شادابی و سلامتی پوست نقش دارند. علاوه بر ویتامین C فیتوکمیکال های موجود در آنها از اثرات نامطلوب عوامل بیماری نقش آنتی اکسیدان ها را بازی می کنند و نمی گذارند پوست بدن دستخوش صدمه شود.

ـ هویج که حاوی مقدار زیادی از نوع اولیه ویتامین A است و در بدن تبدیل به ویتامین A می گردند با خاصیت آنتی اکسیدانی خود از پوست بدن در برابر سموم و عوامل محیط زیست، صدمه اشعه نور خورشید به بدن محافظت می کند. آب هویج این قدرت را ندارد زیرا بتاکاروتن در بافت های هویج وجود دارد و باید در بدن شکسته و تبدیل به ویتامین A گردد. به عبارت دیگر مصرف هویج پخته خیلی بهتر از هویج خام است زیرا هضم و جذب ویتامین A موجود در هویج پخته بهتر و بیشتر می باشد.

ـ براکلی یکی از سبزیجات ضدسرطان نام گرفته و ترکیبات موجود در آن مانند بتاکاروتن، ویتامین های Cو Eدر درمان عوارض پوستی موثر می باشند.

ـ ماهی مخصوصاً ماهی پرچرب به خاطر داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ در نوسازی سلول های پوست بدن موثر است و در زیبایی و شادابی پوست بدن نقش شناخته شده ای دارد. پروتئین با کیفیت بالای ماهی هم در این زمینه عملکرد جالبی دارد.

مصرف آب کافی و سالم که حداقل آن ۸ لیوان در روز است و شستشوی پوست بدن با آب، بدون مصرف مایع های شوینده(بادی واش و صابون مایع) که حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی زیانبار هستند و سبب صدمه به پوست می شوند، یکی از عواملی است که در صدر جدول حفظ کنندگان پوست بدن قرار دارند.

از هر دری سخنی

ـ فلفل قرمز تند سبب افزایش متابولسیم بدن می گردد که در نهایت از وزن بدن کاسته و میزان کلسترول و قند خون را کاهش می دهد.

ـ حشره کش ها سبب افزایش بروز بیماری های آلزایمر، پارکینسون، بیماری قند نوع دو و افسردگی می شوند. هنوز حشره کش ها در دنیا مخصوصاً در جهان سوم مصرف می شوند و اکثر میوه جاتی که از آمریکای جنوبی و بعضی از کشورهای آفریقایی به دنیا صادر می شوند حاوی مقادیر زیادی از سموم حشره کش هستند.

ـ دود کباب، ادویه جات معطر (تند) و کلر استخرهای شنا اثر داروهای ضد آسم را خنثی می کنند. افرادی که سابقه آسم دارند باید از این عوامل دوری کنند.

ـ روغن زیتون درد مفاصل را تسکین می دهد و امکان بروز سرطان پستان را به شدت کاهش می دهد.

ـ شکلات سیاه دوست قلب و عروق و تقویت حافظه است. مهمتر از همه افرادی که شکلات می خورند خوش خلق تر و شاداب تر هستند و با دیگرن به راحتی کنار می آیند.

*دکتر پرویز قدیریان استادی دانشگاه مونتریال در تغذیه، استادی دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناسی سازمان بهداشت جهانی را در کارنامه ی پر بار خود دارد. از همکاری او با شهروند بیش از یک دهه می گذرد.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com