Farhad-Farsadi

از صندوق بازنشستگی و سرمایه گذاری خود و دولت چه انتظاراتی دارید؟ آیا خود را کاملا به آن وابسته می بینید و امکان مکملی را برای زمان بازنشستگی پیش بینی نکردید؟ بر اساس آمار مرکز بررسی های خانواده ۶۵ درصد کانادایی ها قطعا فقط روی صندوق های بازنشستگی دولتی حساب می کنند و ۳۰ درصد روی صندوق بازنشستگی کانادا که با مشارکت کارفرما و خودشان در طی سالیان سال پس انداز شده حساب می کنند و عده بسیار کمی که تعدادشان معدود و درصدشان از ۵ درصد بیشتر نیست به حساب های مکمل پس انداز خصوصی که سالها در آن پس انداز کردند دل خوش نموده اند. با توجه به آمار یاد شده ملاحظه می فرمایید که دولت چه نیاز مالی دارد تا قادر باشد بازنشستگان را که هر روز تعدادشان بیشتر و بیشتر می شود تامین مالی نماید و توجه داشته باشید که به این مشکل عامل تورم را هم بایستی اضافه نمود. البته به آمار ارائه شده گروه های دیگری را هم می توان اضافه نمود که عبارتند از:

۱ـ گروهی که بعد از بازنشستگی برای تامین معاش قصد دارند به طور نیمه وقت کار جدیدی بگیرند.

۲ ـ گروهی که خانه بدون وام دارند قرار است جذب برنامه ای شوند که به برگشت وام معروف است و آن به این صورت عمل می کند که هر کسی نسبت به پول نقدی که در خانه اش دارد مرکز مالی ـ بانک یا شرکت بیمه به ایشان وام می دهد یا ماهانه مبلغی را متناسب با الگوی هزینه پرداخت می کند تا زمانی که آن مبلغ اتمام یابد یا فوت کنند که در آن زمان خانه به فروش می رسد و پول دریافت شده تسویه می گردد و مابقی به ورثه یا بازماندگان پرداخت می شود.

۳-گروهی هم که عنوان شد از صندوق های آر آر اس پی و سهام های خریداری شده شرکت ها و بقیه هم روی اوراق قرضه دولتی که صاحبش هستند یا بیمه مستمری خصوصی بهره می برند.

البته برای آینده اندیشی باید حتما برنامه ریزی مالی کرد تا همه چیز بر اساس عدد و رقم پیش برود. عواملی که حتما بایستی مد نظر گیرد عبارتند از:

 

سن بازنشستگی، الگوی هزینه زندگی در بازنشستگی، اثر تورم بر سرمایه گذاری 

در حال حاضر صندوق های دولتی تامین مالی محدودی را ارائه می کنند که تصویرش به قرار ذیل است:

Old Age Security: میانگین پرداختی برای شخصی که ۴۰ سال در کانادا مقیم است حدود ۵۱۶ دلار است و حداکثر پرداختی در سال ۲۰۱۳- ۵۵۰ دلار بوده اگر فقط ۱۰ سال اقامت داشته باشید حدود یک چهارم پرداخت می گردد.

CPP-Canada Pension Plan: حداکثر برای سال ۲۰۱۳ حدود ۱۰۱۲ دلار است.

صندوق های بیمه مکمل برای افرادی که امکان مناسب مالی نداشته و حتی با دریافت امکانات یاد شده نمی توانند زندگی خود را تامین کنند، لذا در آن صورت حدود ماهی ۸۳۰ دلار از محل این صندوق دریافت می کنند.

اگر در حین زمانی که به کار مشغول هستید و از درآمد مناسبی بهره مند می باشید امکان سرمایه گذاری ماهانه داشته باشید این رقم های به ظاهر کوچک در بعد از ۳۰ سال به رقم های نجومی تبدیل می شوند و قادرند هر یک از ما را برای دوران بازنشستگی کاملا تامین نمایند. نمونه مواردی که می توان در آنها ذخیره مالی نمود به قرار ذیل می باشند:

Retirement Personal

 ۱ـRRSPصندوق های ثبت شده پس انداز ، ۲ـ TFSA(پس انداز ۵۰۰۰ دلاری معاف از مالیات)۳ـ  GIC(پس انداز کوتاه و بلندمدت)، ۴ـ Mutual Funds ، ۵ ـ  Stocks ، ۶ ـ  Bounds ، ۷ـ Reverse Mortgage ، ۸ـ Segregated Funds which is Guaranteed

در خصوص موارد مطرح شده با بروکر یا نماینده بیمه خود مشورت کنید تا متناسب با نیازهای آتی خود محصول بیمه ای مناسب را انتخاب و در آن مشارکت کنید.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com