Farhad-Farsadiبر اساس آمار ارائه شده توسط انستیتو بیمه گران کانادا سالانه حدود ۶۰۰ میلیون دلار خسارت اتومبیل هایی است که دزدیده می شوند و هرگز پیدا نمی شوند و این مبلغ توسط شرکت های بیمه در کانادا پرداخت می گردد، البته این تنها مبلغی نیست که در رابطه با این جرم گریبانگیر جامعه بیمه ای کانادا است بلکه هزینه گروه های امدادی و آمبولانس و مقامات راهنمایی و رانندگی و پلیس را هم بایستی به آن اضافه کرد.

سالانه حدود ۴۲۰ اتومبیل در کانادا سرقت می شود که در این خصوص حدود ۱۰۵ نفر هم چه خواسته و چه ناخواسته درگیر با دزدی شده و در صحنه جرم دچار آسیب دیدگی – جرح و صدمات جسمی و روحی می گردند و متاسفانه حدود ۴۰ نفر از این تعداد  بر اثر شدت جراحات فوت می کنند که غرامات مربوطه به بیمه اتومبیل و یا به صندوق های تامین صدمات جانی و مالی دولتی منتقل می گردد.

خانم آماندا دین مدیر مرکز انستیتو بیمه گران کانادا در طی این سال ها اقدامات ارزنده ای را ارائه نموده که نظر شما خوانندگان محترم را به آن جلب می نماید:

اخیرا نیروهای انتظامی ـ پلیس آر سی ان پی و مراکز بیمه ای  با هم مشترکا مرکز جانبی را تاسیس  کردند که به شبکه رسیدگی به دزدی اتومبیل معروف است وظیفه این مرکز  آموزش ـ به کارگیری روش های مبارزه با تبهکاران و شبکه هایی است که اقدام به خروج غیرقانونی ماشین های دزدیده شده می کنند. در این راه با کلیه بنادر و گمرکات سراسر کشور هماهنگی تنگاتنگی شده تا در صورت مشاهده کوچکترین خلاف مورد را به مقامات گزارش کنند تا نسبت به دستگیری سارقین اقدام عاجل صورت پذیرد. در ادامه اینگونه اقدامات یکی از بنادر مهمی که بسیار تحت مراقبت بوده بندر هالی فکس در نوااسکوشیا است که تا به حال چندین مورد کشف و سارقین بازداشت شدند.  

۱۰ اتومبیلی که در سال ۲۰۱۲ بیشتر از بقیه موارد نظر سارقین را به خود جلب نموده بود:

۱- هوندا ۲۰۰۰ سویک ۲ در ، ۲-هوندا سویک ۱۹۹۹ ۲ در کوپه،۳-شورولت بلیزر ۲۰۰۶ ،۴-فورد تراک ۳۵۰ – ۲۰۰۷ ،۵-کادیلاک (اس یو وی) اسکالد ۲۰۰۵ ، ۶- فورد تراک ۳۵۰- ۲۰۰۶ ، ۷-کادیلاک (اس یو وی) اسکالد۲۰۰۲ ، ۸-فورد تراک ۳۵۰- ۲۰۰۵ ، ۹-فورد تراک ۳۵۰- ۲۰۰۴  ، ۱۰-آکورا اینتگرا ۲ در ۱۹۹۹.

با توجه به انواع مختلف اتومبیل هایی که ذکر شد می شود حدس زد که دزدی ها همگی سازمان یافته و توسط شبکه مافیایی تحقق می یابد و سارقان از مشتریان خود سفارش گرفته و فقط اقدام به سرقت اتومبیل هایی می کنند که به راحتی به فروش می رود و مشتری آن را قبلا سفارش  داده است. بعد از تحقیقات فراوان کشف شد که فورد تراک ها از سراسر کانادا سرقت می شود و بعد از تغییر ماهرانه شماره شاسی آنها را به آلبرتا و ساسکاچوان می برند که مشتریان بیشتری دارند. کادیلاک ها به خارج کشور منتقل می شده که با توجه به حفظ اسرار دولتی کشور مقصد اعلام نشده است در هر دو مورد سارقان و شبکه آنها کشف و منهدم شدند.

این مطلب باعث شد که آمار خسارت دزدی اتومبیل در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۲ درصد کاهش نشان دهد و در ادامه همان آمار آمده که از سال ۲۰۰۹ به بعد میزان دزدی در ایالت کبک و نوا اسکوشیا کاهش داشته که این مطلب مرهون زحمات مردم و مسئولان بوده است به همین دلیل هم حق بیمه ها در این ۲ ایالت کاهش داشته است. در خاتمه این گزارش به پیشنهادات ساده و عملی مسئولان توجه فرمایید تا از سرقت اتومبیل خود جلوگیری نمایید:

۱-هرگز در و پنجره اتومبیل را باز نگذارید.  ۲- از محل پارک و امن بودن آن مطمئن باشید. ۳-از گذاشتن اشیاء گرانبها در اتومبیل خوداری کنید.  ۴- شبها ماشین را در گاراژ پارک کنید.

 

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com