شهروند علی شریفیان: وزیر امور خارجه کانادا می گوید گفت وگوی تلفنی باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا با همتای ایرانی اش هیچ چیز را از نظر کانادا تغییر نداده و موضع کانادا درباره ایران عوض نشده است. روز چهارشنبه ۲۵ سپتامبر، جان برد در مصاحبه ای با اوان سالامون در برنامه پرشنونده رادیو سی بی سی به نام House (مجلس) در پاسخ به پرسش های مجری این برنامه توضیح داد:«سخنان آقای روحانی یک کمی بیش از اندازه هیجان ایجاد کرده، در حالی که این فقط یک تغییر لحن در گفتار است. در عمل معلوم خواهد شد که آیا ما در ایران شاهد تغییراتی اساسی خواهیم بود. حرف های قشنگ زدن که مشکلی را حل نمی کند. ما می دانیم که تصمیم گیرنده اصلی درباره مسائل ایران رهبر حکومت اسلامی است.» و افزود: «تاکنون ایران پنج بار با گروه کشورهای ۱+۵ مذاکراتی داشته اما این مذاکرات نتیجه ای نداشته اند. حکومت اسلامی مدعی است فعالیت های هسته ای اش برای ساختن بمب اتم نیست. برای تولید ایزوپ های پزشکی کسی در قعر زمین اورانیوم غنی نمی کند. ایران نیروگاه تولید انرژی ندارد (توضیح: طبق قرارداد، سوخت نیروگاه بوشهر را خود روس ها تامین می کنند.) و این اورانیوم های غنی شده به هیچ خط تولید برقی متصل نیست.»

جان برد وزیر امور خارجه کانادا

جان برد وزیر امور خارجه کانادا

مجری برنامه درباره شکستن طلسم روابط ایران و آمریکا با مکالمه تلفنی اوباما و روحانی پرسید و جان برد پاسخ داد که کانادا منتظر تغییرات واقعی است. تغییرات واقعی، تغییر رویه در مورد فعالیت های هسته ای است، پایان دادن به نقض حقوق بشر و شرکت آزاد زنان در سرنوشت کشور است و با تأکید گفت اخیرا آقای روحانی در انتخاباتی به ریاست جمهوری رسیده که در آن زنان که ۵۱ درصد جمعیت ایران را تشکیل می دهند، حق کاندیدا شدن ندارند. در واقع ایشان بعد از گذشتن از فیلترهای مختلف زیرنظر رهبر حکومت اسلامی، انتخاب شده است. ما منتظریم که ببینیم آیا زنان امکان انتخاب شدن خواهند داشت و حکومت اسلامی دست از حمایت از تروریزم بین المللی برمی دارد.

مجری اشاره کرد که ایران اخیرا هشتاد زندانی و از جمله حمید قاسمی شال، شهروند ایرانی ـ کانادایی را آزاد کرده است و این آیا هیچ تغییری در مواضع کانادا ایجاد نمی کند. وزیر امور خارجه گفت: «البته ما از این کار استقبال می کنیم اما این هشتاد زندانی سیاسی از اول هم جرمی مرتکب نشده بودند.»

پیش از این استفن هارپر، نخست وزیر کانادا به آمریکا در مورد روابط دیپلماتیک با ایران هشدار داده بوده است. جان برد به عنوان نماینده کانادا به جای هارپر در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرده و روز دوشنبه سخنرانی ایراد کرد.

هارپر برای دومین سال متوالی همزمان با برگزاری مجمع عمومی این سازمان در نیویورک بوده اما در اجلاس سران کشورها شرکت نکرده است.