شهروند علی شریفیان:وزیر امور خارجه دولت فدرال کانادا روز دوشنبه ۳۰ سپتامبر سخنرانی خطاب به سران جهان در شصت و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایراد کرد. جان برد در این سخنرانی با یادآوری و زنده کردن خاطره تاریخ منش نرم و شیوه مسالمت جویانه آلمان نازی یک سال پیش از آغاز جنگ دوم جهانی در مورد تاکتیک مسالمت جویانه تازه ایران، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به کشورهای جهان هشدار داد. این سخنان اشاره جان برد به مکالمه تلفنی باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران بود. مکالمه ای که به دلیل خاتمه دادن به عدم تماس مستقیم از سال ۱۹۷۹ به این سو بین مقامات عالیرتبه دو کشور، بازتاب گسترده و هیجان آوری در رسانه ها و بویژه رسانه های ایران و غربی پیدا کرد.

جان برد وزیر امور خارجه کانادا در سازمان ملل سخنرانی کرد

جان برد وزیر امور خارجه کانادا در سازمان ملل سخنرانی کرد

روابط سیاسی ایران و آمریکا پس از ماجرای گروگان گیری در سفارت آمریکا در تهران در تمام سطوح قطع شده بود. جان برد در مورد سخنرانی حسن روحانی، توضیح داد که سخنان مهربانانه، لبخند و تظاهرات همراه با نرمش جای عمل واقعی را نمی گیرد.

او توضیح داد پنج مذاکره گروه ۱+۵ ، پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت و آلمان بر خلاف اظهار نظرهای رضایت آمیز، نتایجی عملی نداشته اند. جان برد خاطرنشان کرد حسن روحانی یکی از مهره های کلیدی این مذاکرات بوده است.

جان برد در سخنرانی خود همچنین به لزوم اتحاد کشورهای جهان برای مبارزه با تبعیض علیه زنان پرداخت. وزیر امور خارجه کانادا درباره مبارزه با ازدواج های اجباری کودکان نیز سخن گفت و توضیح داد پس از آن که کانادا این مسئله را در سازمان ملل مطرح کرد، با کمک دیگر اعضای سازمان در این مشکل تعدیلی نسبی ایجاد شده، اما مشکل همچنان باقی است و به طور کامل حل نشده است.

برد در این زمینه آمارهایی هم ارائه کرد و یادآور شد ازدواج اجباری تجاوز جنسی است و کانادا آن را محکوم می کند. وی در ارتباط با تلاش کانادا برای آزادی مذاهب و کمک به آن اشاره کرد و توضیح داد هر روزه حملات متعددی علیه مسلمانان، بودایی ها، مسیحیان و مکان عبادت آنها در کشورهایی چون پاکستان، مصر، تانزانیا و سریلانکا صورت می گیرد ولی نتایج کاری که کانادا برای جلوگیری از این حملات  کرده، کم کم دارد  نتیجه می دهد.