شهروند- علی شریفیان: چندی پیش دانیل شوارتز، گزارشگر سی بی سی با مطرح شدن موضوع پناهندگان و پناهجویی و نقشی که کانادا داشته، با استفاده از آمار و ارقامی که از وزارت شهروندی و پناهندگی به دست آورده، گزارشی در این زمینه تهیه کرد که از سی بی سی منتشر شد.

این گزارش نسبتا مفصل است و از سال ۱۹۸۴ تا آخر نیمه دوم سال ۲۰۱۵ را شامل می شود. اگر علاقمند هستید این گزارش را به طور کامل در سایت سی بی سی بخوانیدcanada-immigrants.

در مورد ایرانیان در کل می توان گفت اوج هجوم ایرانیان به عنوان پناهجو در فاز اول، پس از سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) انقلاب اسلامی تا سالهای حدودا اواخر دهه ۱۹۹۰ بوده است و هجوم انبوه بعدی را می توان، گرچه نه به اندازه فاز اول، از پایان ۲۰۰۹ (به اصطلاح جنبش سبز) تا به امروز دانست. بین سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ مجموعا ۳۰۳۳ ایرانی به عنوان پناهجو به کانادا آمده که ۱۴۰۰ نفر آنها پذیرفته شده اند. به این گروه کسانی که مهاجرت گرفتند یا به شکل های دیگر اقامت گرفته اند هم باید اضافه کرد. از ۱۴۰۰ نفری که پذیرفته شده اند، ۱۰۲۰ نفرشان با کمک دولت بوده است. بررسی پرونده بقیه هم هنوز ظاهرا به پایان نرسیده و یا انصراف داده اند. در این دوره کلمبیا با ۱۷۳۸۱ نفر بیشترین و کشورهای مالدیو و قبرس هرکدام با یک پناهجو، کمترین پناهجویان را به کانادا داشته اند.

در کل گزارش به منظور بررسی کار دولت در زمینه پذیرش پناهجویان تهیه شده است و جزئیات آماری زیادی دارد.