شهروند علی شریفیان: روز سه شنبه جیمز آنایا در یک کنفرانس خبری در اتاوا، گزارش و نتایج ماموریت ویژه خود را در زمینه تحقیق درباره زندگی اقوام بومی کانادا با خبرنگاران در میان گذاشت. این گزارشگر در پایان ماموریت  نه روزه خود این گزارش را تهیه و منتشر کرده است.

جیمز آنایا در قسمتی از سخنان خود خطاب به روزنامه نگاران گفت: «کانادا همیشه در صدر کشورهایی قرار داشته که استانداردها و توسعه کیفی زندگی مردم محترم شمرده شده، اما وقتی به زندگی اقوام بومی این کشور در مناطق ویژه سکونت آنها می رسیم می بینیم کیفیت  زندگی آن ها از زندگی کانادایی هایی که (حتی) زیر خط فقر زندگی می کنند، خیلی پائین تر است.» و همچنین گفت: (نقل به مفهوم) «کانادا امکانات لازم برای رفع این بحران و بهبود کیفی زندگی اقوام بومی اش را دارد ولی به نظر می رسد قصد انجام این کار را ندارد. علاوه بر این رسانه های کانادا از اوضاع زندگی این گروه از مردم خبر ندارند.»

NU-FIRST-NATION

جیمز آنایا برای انجام تحقیقات خود به مناطق زندگی اقوام بومی در انتاریو، کبک، بریتیش کلمبیا، آلبرتا، ساسکچوان و مانیتوبا سفر کرده و با رهبران و اعضای اقوام بومی این مناطق گفت وگو کرده است. وی یادآوری کرد که در کنفرانس خبری تنها قسمت هایی از یافته های خود را مطرح می کند. گزارش کامل او قرار است در ماه سپتامبر ۲۰۱۴ به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه شود. تا پیش از عرضه این گزارش به سازمان ملل متحد، دولت فدرال می تواند نظرات خود را درباره آن بیان کند.

او در توضیح وضع بحرانی زندگی اقوام بومی مثال هایی آورد و گفت یک نفر از هر پنج نفر اعضای اقوام بومی کانادا در خانه هایی زندگی می کنند که نیاز به تعمیرات اساسی دارد. میزان خودکشی جوانان در میان اقوام بومی بسیار بالا و هشدار دهنده است و خاطرنشان کرد که او از ناحیه ای بازدید کرده که در آنجا از آغاز امسال هر شش هفته یک نفر خودکشی کرده است. آنایا توضیح داد میزان خودکشی در میان اقوام بومی کانادا پنج برابر بیشتر از دیگر کانادایی ها است.