پایان جشنواره فیلم‌های ایرانی نور در لس‌آنجلس

 بی بی سی ـ فیروزه خطیبی: ششمین جشنواره فیلم های ایرانی نور روز ۲۴ اکتبر با اجرای مراسم فرش قرمز و اهدای جوایز به برندگان در مرکز اسکربال شهر لس آنجلس به کار خود پایان داد.

دراین جشنواره که با هدف معرفی فرهنگ ایرانی به غیرایرانی ها از طریق سینما برگزار می شود، درطول مدت هفت روز بیش از ۳۵ فیلم داستانی بلند، مستند، کوتاه و انیمیشن که هریک به صورتی با ایران و استعدادهای ایرانی در پشت یا جلوی دوربین ارتباط دارد به نمایش گذاشته شد.

سیامک قهرمانی پایه گذار و برگزارکننده جشنواره نور می گوید :”این فستیوال پل ارتباطی بین ایرانی ها و غیرایرانی هاست که با موفقیت فیلم هایی چون جدایی نادر از سیمین و شرایط توانسته امسال قوی تر از همیشه قدم به میدان بگذارد.”

عارف محمدی سازنده بازمانده ای از ماگادان

عارف محمدی سازنده بازمانده ای از ماگادان

در این دوره از جشنواره جایزه یک عمر فعالیت هنری به شهره آغداشلو نخستین بازیگر ایرانی نامزد جایزه اسکار برای فیلم خانه ماسه و مه (۲۰۰۳) اهدا شد.

آغداشلو به عنوان راهگشایی برای بازیگران ایرانی در هالیوود، سومین دریافت کننده این جایزه به شمار می رود که از امسال با عنوان “جایزه ویژه رضا بدیعی”، کارگردان فقید ایرانی به برندگان آن اهدا می شد.

برندگان جوایز

عارف محمدی، کارگردان ساکن کانادا و سازنده فیلم ۶۰ دقیقه ای بازمانده ای از ماگادان امسال برای دریافت جایزه بهترین مستند و بهترین داستان یک فیلم مستند در مراسم ویژه جشنواره نور حضور یافته بود.

فیلم ماجرای زندگی عطا صفوی یکی از اعضای حزب جوانان توده را دنبال می کند که پس از تعقیب توسط ماموران محمدرضاشاه پهلوی و تبعید به شهرک دورافتاده ای در جنوب ایران تصمیم می گیرد به شوروی که در آن زمان عنوان “بهشت کمونیسم” را گرفته بود بگریزد.

از آنجایی که ورود صفوی به اتحاد جماهیر شوروی غیرقانونی محسوب می شد، او دستگیر و محکوم به دو سال حبس همراه با اعمال شاقه می شود. بعدها عطا صفوی توسط ماموران کا گ ب مورد بازجویی دوباره قرار می گیرد و به جرم جاسوسی به ۲۵ سال زندان محکوم و به اردوگاه مرگبار ماگادان در سیبری فرستاده می شود.

در فیلم شرح وقایع و سفر ۱۴ روزه عطا صفوی با قطار مرگ به مناطق یخ زده شمال شرقی روسیه را از زبان خود او می شنویم. این که چگونه سه هزار نفر از هم‌بندان او می میرند و یا دست به خودکشی می زنند، اما او تصمیم می گیرد علیرغم شرایط نامناسب و غیرانسانی موجود زنده بماند.

عارف محمدی (چپ) جایزه بهترین مستند را از علی سام دریافت کرد

عارف محمدی (چپ) جایزه بهترین مستند را از علی سام دریافت کرد

عارف محمدی درباره انتخاب داستان زندگی عطا صفوی می گوید: “شباهت بین زندگی آقای صفوی و ویکتور فرانکل، روانپزشک یهودی تبار اتریشی که در جنگ دوم جهانی به آشویتس روانه می شود برایم خیلی جالب بود. فرانکل هم در کمپ اسرا به خاطر شرایط سخت زندگی و نبودن امید یا شوق به زیستن شاهد خودکشی هم بندانش است و از همانجا اندیشه بنیان گزاری مکتبی به نام معنا درمانی را در ذهنش می پروراند و شروع می کند به تشویق زندانی ها تا معنایی برای زندگی پیدا کنند و با تحمل همه مشقات به زیستن ادامه بدهند. درواقع فرانکل می گوید اگر زندگی یعنی رنج بردن پس برای رنج بردن ناگزیر باید معنایی یافت.”

فیلم داستانی و سیاه و سفید برف روی کاج ها ساخته پیمان معادی با بازی مهناز افشار، ماجرای معلم پیانویی است که در مواجهه با ماجرای خیانت شوهرش بر سر دو راهی تصمیم گیری بین عرف و سنت شکنی قرار می گیرد. این فیلم برنده جایزه منتخب تماشاگران جشنواره نور ۲۰۱۳ شد.

انیمیشن کوتاه پپی و لوکاس داستان خنده آور یک دلقک عصبانی و یک بازیگر خیابانی، دو جایزه برای بهترین انیمیشن و بهترین کارگردانی انیمیشن (مو داودیان ) را به دست آورد.

جایزه بهترین کارگردانی یک فیلم داستانی به مرجان ساتراپی برای فیلم خورش آلو با مرغ محصول مشترک فرانسه، آلمان و بلژیک اهدا شد.

 

نگاهی به گزیده ای از دیگر فیلم های جشنواره امسال

فیلم کوتاه ۴۵ دقیقه ای یک لیوان شیر ساخته روح انگیز شمس ماجرای پسربچه روستایی است که مادرش را گم کرده و با پدرش که کارگر معدن است زندگی می کند، اما زمانی که پدر از معدن بازنمی گردد پسربچه روزهای متوالی گرسنه می ماند تا اینکه زنی با یک لیوان شیر و غذا به سراغش می آید. سال ها بعد پسربچه به عنوان پزشک معالج یک بار دیگر با این زن روبرو می شود.

فیلم ۴۵ دقیقه ای از تهران تا لندن ساخته مانیا اکبری داستان زنی به نام آوا را در بند یک ازدواج ناخواسته با مردی به نام اشکان به نمایش می گذارد. روابط بین این زن و مرد با رفتن مریم خدمتکار و تنها همدم آوا وخیم تر می شود. فیلم که بخش هایی از آن هم زمان با دوران دستگیری چند تن از سینماگران در ایران فیلمبرداری شده پس از سفر کارگردان به انگلستان در این کشور به اتمام رسیده است.

عارف محمدی (چپ) جایزه بهترین داستان یک فیلم مستند را از نازنین بنیادی دریافت کرد

عارف محمدی (چپ) جایزه بهترین داستان یک فیلم مستند را از نازنین بنیادی دریافت کرد

فیلم داستانی من نسرین هستم ساخته تینا غروی درباره عشق، خودشناسی و مشکلاتی است که قهرمان نوجوان داستان فیلم در برخورد با محیط پیرامون خود با آن ها روبرو می شود.

مستند عشق و سیاست ماجرای زندگی جودیت مالینا و همسر اول او جولیان بک، پایه گذاران لیوینگ تیاتر یکی از قدیمی ترین کارگاه های تئاتر تجربی در نیویورک است که برای نخستین بار در سال ۱۹۴۷ آغاز به کار کرد.

جودیت مالینا که پس از مرگ جولیان بک به اداره لیوینگ تیاتر ادامه می دهد امروز در ۸۵ سالگی علیرغم بیماری و فرسودگی آرزو دارد به کمک بازیگران این کارگاه آخرین اثر آنارشیستی ـ انقلابی، ضد خشونت و درعین حال تغییردهنده خود را به روی صحنه بیاورد، اما با مشکلات گوناگونی از جمله عدم امکانات مالی روبروست.

مستند ۳۳ دقیقه ای گل‌های پلاستیکی هرگز نمی میرند ساخته رکسانا ورزی استادیار انسان شناسی دانشگاه کالیفرنیا که بیش از ۱۲ سال به پژوهش و تحقیق در ارتباط با فرهنگ ایران پس از انقلاب اشتغال داشته یک اثر تجربی و مدیتیشنی است بر پس آیندهای جنگ و عوارض جبران ناپذیر آن.

در فیلم به جنگ ایران و عراق به عنوان بزرگ ترین حرکت برانگیزنده مردم ایران به سوی فرهنگ شهادت در اسلام شیعه نگاه شده است. فیلمساز ضمن بررسی تاکید آیت الله خمینی بر این مسئله که جنگ عملی روحانی و وظیفه شهروندی افراد است و منحصر به ارتش نمی شود، به تماشاگر نشان می دهد که چگونه دفاع مقدس یا جنگ میان خیر و شر صدها هزار کشته به جای گذاشت.

خانم ورزی ضمن ساختن این فیلم با افراد مختلف از جمله نقاشان ایدئولوژیکی نماهای دیواری، سربازان و جوانان سکولاری که از پیروی از فرهنگ جمهوری اسلامی سر باز زده اند گفتگو کرده است.

انیمیشن ۷ دقیقه ای رستم در سرزمین عجایب ساخته مشترک پویا افشار و سروش رضایی، قهرمان شاهنامه را در فضای امروزی ایران قرار داده است. رستم که در جنگ تن به تن به پسرش سهراب خنجر زده به دنبال راهی برای نجات اوست و به سیمرغ رجوع می کند تا از طریق طب مدرن سهراب را نجات بدهد. اما مشکلات یافتن دارو در ایران امروز لحظات طنز تلخ و خنده آوری را در فیلم به وجود می آورد.

فیلم کوتاه سخنی از بغداد ساخته جورج لارکین مجموعه ای است از اجراهای گروهی از بازیگران ایرانی و غیر ایرانی از جمله فریبرز داودیان، نوید نگهبان، مایکل یوری و جفری اونز از روی داستان های زندگی مردم عراق در دوران ۱۰ ساله حمله و اشغال این کشور توسط ارتش آمریکا. فیلم براساس نوشته هایی از ساعد رحمان، ساعد سعید، بسیم ال حجار و مجید جرار ساخته شده است.

مستند ۶۸ دقیقه ای هدف: ایران ساخته اندی نوریس پیچیدگی های روابط بین ایران و آمریکا و کوشش هایی که برای جلوگیری از حمله احتمالی به ایران شده است را برای تماشاگر غربی به نمایش می گذارد. در این فیلم که از روی کتاب دیوید بارسامیان ساخته شده گفتگوهایی با نوام چاومسکی، ناهید مظفری، یرواند آبراهامیان، تریتا پارسی و استیون کینزر انجام شده است.

فیلم کوتاه تهرانجلس ساخته مارسل جیوارگیس ماجرای امیر یک مهاجر ایرانی و همسرش سوفیاست که برای زندگی در این محیط تازه تقلا می کنند. اما زندگی در کشور فرصت های طلایی با شرایط سخت کار خسته کننده در یک رستوران باعث شده تا این زوج درمورد تصمیمی که برای مهاجرت گرفته اند تجدیدنظر کنند.

مستند ۸۷ دقیقه ای باغبان ساخته محسن مخملباف درباره یک فیلمساز ایرانی و پسر اوست که برای درک بهتر مذهب به اسرائیل سفر می کنند.

مستند مسلمانان می آیند ماجرای یک گروه کمدین آمریکایی است که با اجرای کمدی استند آپ در میدان های شهرهای کوچک و دهات دورافتاده آمریکا می کوشند با مسئله تنفر از اسلام یا اسلام ستیزی مقابله کنند.

در فیلم کمدین های معروفی چون جان استوارت، جانین گاروفالو، آصف ماندوی و علی ولشی درباره تاثیرکمدی بر افکار مردم عادی صحبت می کنند.