خاوری در خانه اش پنهان شده

نشریه ۲۴ ساعت تورنتو  (۲۴ Hours) 16 اپریل ۲۰۱۲ درباره محمودرضا خاوری نوشت. در این مقاله “تام گادفری” نوشته است، جامعه ی ایرانیان تورنتو خواهان استرداد محمودرضا خاوری به ایران هستند تا برای کلاهبرداری دو و شش بیلیون دلاری مورد بازجویی قرار گیرد.

در این مقاله ی مفصل همچنین آمده که برای این اختلاس، ۲۲ نفر در ایران دستگیر شده اند و از آن زمان خاوری، که مدیرعامل بانک ملی ایران بوده، در قصر سه میلیون دلاری اش در خیابان سان کرست در برایدل پت پنهان است و از ترس اینکه مبادا ربوده شود و به زور به ایران بازگردانده شود، به ندرت از خانه بیرون می آید. ساکنان این خانه به ندرت در را به روی غریبه ها باز می کنند و شش دوربین حفاظتی بر دیوارهای این قصر نصب شده اند.

 

کارول سیندون، وزیر دادگستری کانادا، گفته که مذاکرات بین کشورها محرمانه تلقی می شود و او نمی تواند در این مورد حرفی بزند. سیندون همچنین در پاسخ ایمیلی اش گفته است،  کانادا در معاهده استرداد دو جانبه با ایران شرکت ندارد.

در این مقاله همچنین به گفته های محمد آثاری رئیس انجمن ایرانیان انتاریو اشاره شده که خواهان بلوک کردن دارایی های خاوری ست و اعتقاد دارد که این پول ها متعلق به مردم ایران است. او همچنین خواهان استرداد خاوری به ایران شده است. البته اسم آثاری به اشتباه Mohammad Arsi عنوان شده همراه با موقعیتش به عنوان رئیس انجمن ایرانیان انتاریو.

کاووس صوفی در تورنتو استار

الیویا وارد، از خبرنگاران ارشد امور خارجه‌ی تورنتو استار، پس از گفتگو با کاووس صوفی، فعالی ایرانی-کانادایی که برای لغو دیپورت خود توسط دولت کانادا، مبارزه می‌کند مطلب مفصلی در مورد او منتشر کرده است. در این مطلب مفصل به سابقه‌ی کاووس، خطرات بازگشت او به ایران و تلاش‌هایی که برای باقی ماندنش در کانادا انجام می‌شود اشاره شده است.

رهبر بومیان مانیتوبا به دنبال کمک مالی ایران

 

تری نلسون، رهبر پر سر و صدای بومیان، می‌گوید مردمش در جنوب استان مانیتوبا به سرمایه‌گذاری نیاز دارند و حالا که کانادا حاضر به انجام آن نیست او به جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای عضو سازمان اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده‌ی نفت، رو آورده است.

نلسون در گفتگو با گلوب اند میل گفت: «پیشنهاد داکوتاها (اوجیبوه‌ها) به کشورهای اوپک این است که به ما در زمینه‌ی پالایشگاه کمک کنند.» او توضیح داد که گرچه خواسته‌اش شاید عجیب به نظر برسد اما حالا که دولت‌های آمریکای شمالی برای سرمایه‌گذاری روی زیرساخت به او کمک نمی‌کنند به «مردم اسلامی» و «ایرانیان» رو آورده است.

نلسون پیش از این به سفارت جمهوری اسلامی در اتاوا رفته و خواهان دریافت ویزا برای رفتن به همراه هیئتی از رهبران بومی به ایران بوده است.

نلسون در ضمن به نماز جمعه در مسجدی نزدیک تورنتو به نام «جامعه اسلامی منطقه‌ی یورک» نیز دعوت شده است و در آن‌جا امام معروف آن مسجد، ظفر بنگاش، او را معرفی کرد. سخنرانی او از شبکه‌ی بومیان، ای پی تی ان، پخش شد. نلسون در ضمن تاکید کرد دوباره نامزد کسب رهبری «مجمع ملل نخستین» کانادا که مهمترین مجمع رهبران بومیان کشور است خواهد بود.

دیدار نادر قرمزیان با رئیس‌جمهور «کمونیست» قبرس

 

خانواده‌ی قرمزیان از آن نام‌های جامعه‌ی ایرانیان کانادا نیست که با گوش همه آشنا باشد. به قول گزارش مجله‌ی «کندین بیزینس» صاحب مرکز خرید معروف «وست ادمونتون مال» در آلبرتا ظاهرا همه‌ی تلاشش را می‌کند که پس از حدود نیم قرن حضور در کانادا خیلی جلوی رسانه‌ها آفتابی نشود. اما به گزارش «کندین بیزینس» نادر قرمزیان، رئیس غول‌شرکت «تریپل فایو گروپ» (Triple Five Group) که خانواده‌اش بنیان گذاشته، ماه گذشته با حضور در کنفرانسی مطبوعاتی در قبرس با حضور رئیس‌جمهور این کشور این رسم را به هم زد.

نادر قرمزیان (چپ) در کنار رئیس‌جمهور قبرس، دیمیتریس کریستوفیاس

کریستوفیاس، رئیس‌جمهور قبرس، از حزب «کمونیست» این کشور می‌‌آید، اما این رئیس‌جمهور «کمونیست» بیش از آن‌که دوست کارگران و زحمتکشان کشورش باشد دوست شرکت‌ها و سرمایه‌داران بزرگ مثل آقای قرمزیان بوده و هیچ سیاست کمونیستی‌ای پیاده نکرده است. همین است که آقای قرمزیان قبرس را از «بهترین کشورهای جهان» برای سرمایه‌گذاری خواند.

قرمزیان را باید از ثروتمندترین ایرانی‌های جهان دانست. مرکز خریدی که او در ادمونتون ساخته بزرگترین در آمریکای شمالی است. جالب این‌جا که دومین مرکز خرید بزرگ قاره نیز «مال آو آمریکا» (Mall of America) در ایالت مینه‌سوتای آمریکا است که آن هم متعلق به خانواده قرمزیان است. او در ضمن مشغول ساختن مرکز خرید بزرگ دیگری در ایالت نیوجرسی هم هست که ساخت آن در سال ۲۰۱۴ به اتمام می‌رسد. قرمزیان‌ها علاوه بر املاک و مستغلات، دارایی‌های عظیمی در نفت و گاز، مالیه، ساخت و ساز و فن‌آوری زیستی نیز دارند.

کسب و کار آن‌ها وقتی شروع شد که پدر نادر، ژاکوب (یعقوب) از آذربایجان به ایران آمد و مشغول تجارت فرش شد. نهایتاً کارش به اروپا کشید و در دهه‌ی ۶۰ بود که به کانادا آمدند و هزار هزار هکتار زمین در استان آلبرتا خریدند تا امروز میزبان بزرگترین مرکز خرید آمریکای شمالی باشند.

 

توجه مطبوعات به نمایش «زندانی تهران» مارینا نعمت

 

نمایشی که از روی کتاب خاطرات مارینا نعمت، «زندانی تهران» ساخته شده این هفته نیز مورد توجه مطبوعات قرار گرفت. جی کلی نستراک پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته نقدی بر این نمایش در روزنامه‌ی گلوب اند میل نوشت و به آن نمره‌ی سه از چهار داد. نقدنویس گفت برخلاف حرف‌هایی که قضات یکی از مسابقات ادبی اخیراً زده بود او هیچ شکی به واقعیت داستان نعمت ندارد. نستراک ضمن تحسین نمایش گفت ریتم آن زیادی تند است.

اوان اندرو مک‌کی، نمایش‌نامه‌نویس و طنزپرداز مقیم تورنتو، نیز در مجله‌ی پست سیتی با نعمت گفتگو کرده و در مورد نمایش نوشته است.

رابرت کاشمن در روزنامه‌ی نشنال پست نیز این نمایش را عموما مثبت ارزیابی کرده.

گفتنی است این نمایش تا ۲۸ اپریل در تئاتر «پس موریل» روی صحنه است.

هارون صدیقی:‌ زوج هارپر ـ رامنی برای ایران بد می‌شود

 

هارون صدیقی، ستون‌نویس تورنتو استار، در مقاله‌ای راجع به عواقب احتمالی به ریاست جمهوری رسیدن میت رامنی، که نامزدی‌اش برای جمهوری‌خواهان تقریباً قطعی شده است، نوشت و این‌که چطور زوج او و هارپر حسابی «مرگبار» خواهد بود. صدیقی اشاره کرده که موضع رامنی و هارپر در مورد ایران یکی است. رامنی می‌گوید ایران «بزرگترین خطر» برای آمریکا است و هارپر می‌گوید ایران بزرگترین خطر کل کره‌ی زمین است! به گفته‌ی صدیقی هر دو از حرف‌های جنگ‌طلبانه‌ی اسرائیل علیه ایران حمایت می‌کنند. رامنی اوباما را متهم می‌کند که پشت اسرائیل را خالی کرده و هارپر خود را بهترین متحد این کشور می‌داند.

نمایش‌نامه‌نویسی ایرانی در جشنواره‌ی سان فرانسیسکو

 

نسیم سلیمان‌پور، نمایش‌نامه‌نویس ایرانی، حاضر نشد دوره‌ی اجباری سربازی در ایران را طی کند و همین بود که دولت تقاضایش برای دریافت گذرنامه را رد کرد. حالا او نمی‌تواند از کشور بیرون بیاید، اما نمایش‌هایش که می‌توانند! او نمایش‌نامه‌ی خود را به گروه هنری ولکانوی کانادا داده است و این گروه نمایشِ «خرگوش سفید، خرگوش سرخ» را در جشنواره‌ی هنرهای سان فرانسیسکو اجرا خواهد کرد. این هم از آن نمونه همکاری‌های ایرانی‌ها و کانادایی‌ها که خیلی به درد این ستون می‌خورد!