شهروند علی شریفیان: چند خبر کوتاه از نگاه ارقام

۵ .۸ % – ۸۲۰ .۳۹۱ هزار دلار:

Housing

بنابر آمارهای منتشر شده، قیمت متوسط خانه در ماه اکتبر در کانادا ۵ .۸ درصد افزایش یافت و نسبت به ماه اکتبر سال گذشته  به ۳۹۱ هزار و ۸۲۰ دلار رسید. این افزایش به خاطر رونق بازار املاک در غرب و در شرق کشور بوده است. در شرق در انتاریو و به میزان زیادتر در تورنتو و در کبک و عمدتا در مونترال افزایش تقاضا برای خرید خانه سبب این افزایش چشمگیر در معدل قیمت خانه در سراسر کشور شده است. یافته های آماری نشان داده ونکوور در میان شهرها و مناطق بریتیش کلمبیا با ۲۶ درصد افزایش قیمت خانه سهم عمده ای در بالا رفتن قیمت متوسط واحدهای مسکونی کانادا داشته است. در میزان فروش املاک مسکونی هم بازار شاهد افزایشی ۳ .۸ درصدی بوده است.

 

۲۳ سال، ۱۹۵ کشور:

 Bown

این هفته مایک باون، اهل اتاوا پس از سفر به ۱۹۵ کشور در عرض ۲۳ سال به کانادا برگشت. مایک اسپنسر باون زمانی که ۲۱ سال داشته از کالگری، جایی که در آن زمان با خانواده اش زندگی می کرده به این سفر ماجراجویانه رفته و حالا که ۴۴ ساله شده به آغوش خانواده اش که اکنون در اتاوا زندگی می کند، برگشته و در تمام ۲۳ سال سفر دور دنیایش با خانواده اش در ارتباط بوده است.

تاکنون جهانگردان زیادی با سفر با هواپیما یا اتوموبیل دور دنیا را گشته اند اما مایک باون با هر وسیله ممکن و گاهی پای پیاده به بسیاری از مناطق و شهرهای این ۱۹۵ کشور سفر کرده و به این دلیل دیدنی های دنیا را به شکلی متفاوت دیده است. او خرج و هزینه های اندک سفر خود را از طریق خرید و فروش اجناس و کالاهای سبکی که از یک کشور به کشور یا از شهری به شهر دیگر برده، تامین کرده است. مایک اسپنسر باون به این ترتیب انسانی است که بیش از هر کس دیگری سفر کرده است. او ده ها کتابچه حاوی یادداشت از سفر خود دارد و قصد دارد کتابی در شرح سفر ۲۳ ساله ماجراجویانه خود بنویسد.

۲۰۲۱ ، ۵ میلیون دلار :

Bridge

یکی از تیرهای بتونی طولی پل شامپلین مونترال، یک ترک دو میلی متری برداشته و از هفته گذشته یک خط از شش خط این پل، روی تردد خودروها به علت مسائل و ملاحظات ایمنی بسته شده است. کارگران تعمیرکار با نظارت مهندسان و کارشناسان با ۵ میلیون دلار بودجه مشغول تزریق مواد پرکننده و زدن بست های ویژه برای مستحکم کردن این پل و بازگشایی خط بسته شده آن هستند. دو تیم در شبانه روز در دو نوبت و در مجموع ۱۸ ساعت کار می کنند و برآورد شده که کار تعمیر یک ماه طول بکشد. قرار است این پل در سال ۲۰۲۱ با ساختن پل دیگری جایگزین شود. پل شامپلین بعد از جنگ دوم جهانی ساخته شده و نقش بسیار مهمی در رفت و آمد بین شمال و جنوب جزیره مونترال دارد. دنی کودر، شهردار تازه مونترال وعده داده اولین اولویت او ملاقات با مقامات فدرال و از جمله نخست وزیر برای تسریع در اختصاص بودجه و ساختن پل جایگزین برای پل شامپلین خواهد بود.

۹۰ ۸۰ کیلومتر، ۱۰۰ ۶۰ هزار مشترک :

 Wind--Toronto

از بعدازظهر یک شنبه به علت تغییرات جوی ناگهانی، باد و توفانی در قسمت های شرقی کانادا، عمدتا در جنوب انتاریو و قسمت هایی از کبک جریان گرفت. سرعت باد در کبک به ۸۰ و در انتاریو به ۹۰ کیلومتر در ساعت رسید. بر اثر این باد شدید در کبک برق ۶۰ هزار و در انتاریو ۱۰۰ هزار مشترک قطع شد. در مترو تورنتو حدود ۷۰  هزار، در لندن تقریبا ۲۴  هزار و در منطقه بری حدودا ۱۳۰۰تن از مشتریان هایدرو وان در خاموشی بسر بردند. برای تعدادی از مشترکان این خاموشی تا ساعاتی از بامداد دوشنبه ادامه داشت، اما تیم های تعمیراتی خطوط قطع شده هایدرو وان و هایدرو کبک با تلاش زیاد موفق شدند تا روز سه شنبه با انجام اقدامات فنی لازم، برق را به تمامی مشترکان برگردانند.