John-Baird

شهروند- علی شریفیان: جان برد، وزیر امور خارجه دولت فدرال روز یکشنبه پس از انتشار خبر بسته شدن قرارداد و توافق نامه بین کشورهای ۱+۵ و نمایندگان جمهوری اسلامی در ژنو سوئیس، در سخنانی اعلام کرد با این که موافق تلاش های دیپلماتیک برای بازداشتن حکومت اسلامی از دستیابی به سلاح اتمی است اما کانادا به اجرای مفاد آن به وسیله مقامات حکومت اسلامی به شدت مشکوک است و اعتمادی به اجرایی شدن این وعده ها به وسیله حکومت تهران ندارد.

جان برد که در یک کنفرانس خبری در اتاوا سخن می گفت در قسمت دیگری از سخنانش گفت:” ما این قراردادی که منعقد شده را نه فقط با کلمات و جملاتی که در آن آمده بلکه با اقداماتی که قابل رویت و بررسی باشد، ارزیابی می کنیم.” او خاطرنشان کرد به سبب این که مقامات ایران پیش از این اظهارنظرهای کینه توزانه ای علیه اسرائیل (و تهدید برای نابودی آن) کرده اند به این قرارداد و اجرای آن اعتماد و باوری نداریم.”

وزیر خارجه دولت فدرال تأکید کرد تحریم های اتاوا علیه جمهوری اسلامی به قوت و شدت خود باقی خواهد ماند و مادامی که بر ما ثابت نشود که جمهوری اسلامی حقوق شهروندی مردم خود را که سالها از آنها دریغ کرده، محترم می شمرد و به مفاد قراردادی چون قرارداد ژنو عمل می کند، این تحریم ها لغو نخواهد شد.

یادآوری این که کانادا در سال ۲۰۱۰ تحریم های گسترده ای علیه ایران آغاز کرد. فروش هر کالا و ابزاری که احتمال استفاده از آنها در فعالیت های هسته حکومت اسلامی می رفت را ممنوع اعلام کرد. در سال ۲۰۱۱ به کلی هر نوع معامله تجاری و نقل و انتقال مالی را با ایران متوقف ساخت و در سپتامبر ۲۰۱۳ همه دیپلمات ها و کارمندان سفارت جمهوری اسلامی در اتاوا را از کانادا اخراج کرد و این اقدام زمانی صورت گرفت که  سفارت خود را هم در تهران بسته بود.

جان برد علت بسته شدن سفارت کانادا در ایران را نگرانی و ترس از جان کارکنان سفارت اعلام کرد. وزیر امور خارجه در آن زمان مثال هایی چند از جمله حمله به سفارت انگلستان را به عنوان دلیل نگرانی کانادا در مورد جان کارمندان و دیپلمات های نمایندگی سیاسی خود در تهران عنوان کرد.