بنیاد کودک را یادتان هست؟ همان بنیاد خیریه ای که قرار بود از طریق آن به کودکان نیازمند برای ادامۀ تحصیل کمک شود. ویدیوی مشهورش(۱) را یادتان هست؟ یادتان هست چقدر دست به دست می شد و به اشتراک گذاشته می شد؟ این ویدیو در یوتیوب بیش از ۲۰۰ هزار بازدید کننده داشته است. آقای حسین دهباشی آن را درست کرده بودند که به بچه های باهوش کمک کنند. این بنیاد قرار بود به بچه های بی سرپرست و کم بضاعت کمک مالی کند.

آقای حسین دهباشی این ویدیو را ساخته است. اما حسین دهباشی کیست؟ نگاهی به سوابق ایشان خالی از لطف نخواهد بود.

حسین دهباشی سازنده فیلم تبلیغاتی برای روحانی و بنیاد کودک

حسین دهباشی سازنده فیلم تبلیغاتی برای روحانی و بنیاد کودک

حسین دهباشی، مستندسازی ست که کلیپ نوسفر(۲) که تقلیدی از کارهای ساخته شده برای آقای اوباما بود را اخیرا برای حسن روحانی ساخته است. او همین هفتۀ گذشته با تصویب هیأت دولت و تأیید حسن روحانی «عضو غیرموظف» هیأت مدیره منطقه آزاد کیش شد.(۳) حسین دهباشی حدود سه سال پیش از سوی آمریکا به جعل و جاسوسی متهم شده بود.(۴) از او که یکی از مؤسسان تلویزیون العالم بوده، به عنوان «مستندساز وزارت اطلاعات» نام برده شده است. همچنین یکی از هم دانشگاهیان سابق وی ادعا می کند که حسین دهباشی در سپاه قدس فعالیت کرده است.(۵)

حال برگردیم به سراغ بنیاد کودک؛ این بنیاد از مدت ها پیش (۶) به پولشویی متهم بود. در جریان دادگاه رابطین ایرانی بنیاد کودک به جرم اعتراف کردند و اقرار کردند که بخشی از پول ها را برای آیت الله مکارم شیرازی فرستاده اند. همچنین مقداری از پول ها صرف خرید زمین و ساختمان و سرمایه گزاری در بانک های ایرانی شده است. (۷)

در قسمت تاریخچۀ سایت بنیاد کودک آمده است: «بنیادکودک، با رویکرد حفظ ارتباط ایرانیان مقیم خارج از کشور با هموطنانشان در ایران، در عرصه بین‌المللی نیز حضور پررنگ و قابل توجهی داشته‌ است. دفاتر بین‌المللی بنیاد کودک در ۴ قاره جهان، در کشورهای امریکا، امارات متحده عربی، سوئیس، آلمان و انگلستان فعال می‌باشند.»(۸)

این بنیاد در جمع آوری کمک های مردمی برای زلزلۀ اخیر آذربایجان فعال بود. در همین کشور کانادا و در همین شهر تورنتو کمک های مالی که به نام این بنیاد و تحت نظر این بنیاد جمع آوری شد را یادتان هست؟ این عین کلماتی است که در صفحۀ فیس بوک بنیاد کودک راجع به یکی از حرکت هایی که به منظور جمع آوری کمک های مالی در تورنتو انجام شد؛ نوشته شده است:«چند تن از داوطلبان بنیاد کودک در روز یکشنبه ۱۹ اوت، در برنامه ای که توسط دوستان مهربان گروه «کمک به آذربایجان» در پارک دمپسی، شهر تورنتو برگزار شده بود شرکت کردند. آنها ضمن گرامیداشت درگذشتگان زلزله اخیر، در خصوص فعالیتهای بنیاد کودک برای کمک رسانی به بازماندگان این فاجعه، اطلاع رسانی کردند.»(۹)

هفته نامه های محلی شهر تورنتو از جمله “شهروند” و “سلام تورنتو” نیز به پوشش برخی از فعالیت های بنیاد کودک پرداختند. بسیاری از فعالین اجتماعی و دانشجویان را که در جمع آوری کمک به زلزله زدگان آذربایجان و کودکان بی سرپرست از طریق این بنیاد تلاش می کردند را خوب به خاطر دارم. موضوع آن قدر پیچیده نیست؛ کافیست سه کلمۀ “بنیاد کودک” + “زلزله” + “کانادا” را در اینترنت جستجو کنید تا به عمق فاجعه پی ببریم. همان زمان هم بنیاد کودک از چند سال قبلش متهم به پولشویی بود ولی امروز دیگر این امر اثبات شده است و اظهر من الشمس است.

در بی شرمی و وقاحت عوامل جمهوری اسلامی که از نیت پاک من و شما سوءاستفاده میکنند شکی نیست؛ ولی من و شما نباید ساده لوح باشیم. بسیار نیکو و شایسته است که هفته نامه هایی که پیش از این اخبار مرتبط با بنیاد کودک را پوشش داده اند در این باره اطلاع رسانی کنند. درد و افسوس عمیق اینجاست که این بنیاد و برخی نهادها که با آن در ارتباط بوده و هنوز هم هستند؛ همین امروز هم در تورنتو مشغول به فعالیت هستند. در این بین همۀ ما مسئولیت اجتماعی داریم. می توان هم کمک های انسان دوستانۀ خود را  به نیازمندان در داخل ایران ادامه داد و هم به پولشویی کمک نکرد. اکنون می دانیم که مسابقۀ فوتبال، شب فیلم، نمایشگاه نقاشی، کنسرت موسیقی، کمک به کودکان نیازمند، کمک به زلزله زدگان و هر اقدامی که مستقیم و غیر مستقیم با “بنیاد کودک” در ارتباط باشد یک پایش می لنگد.

آقا و خانم دانشجو، آقا و خانم فعال اجتماعی، آقا و خانم روزنامه نگار! “بنیاد کودک” یک نهاد پولشویی است. من یا شما و یا دیگری می توانیم هر گرایش سیاسی و فکری و اجتماعی داشته باشیم؛ ولی قطعا دوست نداریم پولی را که برای کار خیر می خواهیم به دست نیازمندان برسد؛ به دست آقای مکارم شیرازی که به “سلطان شکر” در ایران شهرت دارد برسد. اهل تهمت زدن و برچسب زدن نبوده و نیستم و خدای ناکرده قصد ندارم نیت خیر افراد را زیر سئوال ببرم، ولی آیا آنهایی که می گفتند بنیاد کودک یک نهاد خیریه معتبر هست امروز خواهند گفت که این بنیاد یک نهاد پولشویی است؟ آنهایی که آن ویدیوی مشهور را که تعدادی از هنرمندان نیز در آن شرکت کرده بودند را به اشتراک می گذاشتند آیا اخبار مرتبط با پولشویی این بنیاد به اصطلاح خیریه می پردازد را نیز به اشتراک خواهند گذاشت؟ بدیهی است که هیچ ماست بندی نخواهد گفت که ماست من ترش است و بنیاد کودک همۀ اینها را ممکن است تکذیب کند. ولی کافیست من و شما اندکی بیشتر دقت کنیم. به راستی کدام نهاد غیر دولتی(NGO) را  می شناسیم که یک دفتر در  تهران و دفتری دیگر در شهرهای آمریکا داشته باشد؟ گروه هایی که بدون هیچ گونه کارنامۀ قابل سنجشی یک شبه و یک هفته ای در تورنتو خلق می شوند اکنون کجایند؟ کجایند آن فعالین اجتماعی داوطلب بنیاد کودک؟ چرا اکنون ناپدید شده اند؟ به خوبی به یاد دارم که می گفتند بنیاد کودک یک بنیاد معتبر است. قصد تهمت زدن ندارم. نیت خیر بسیاری از آن فعالین یک شبه فعال شده برای بنده روشن است. اما این یک درس و تجربه باشد برای همۀ ما تا کسانی را که کارنامه قابل سنجش و بررسی ندارند پر و بال ندهیم و  موجب جلب اعتماد جامعه به ایشان نشویم. این افراد حداقل کاری که می توانند بکنند این است که در اطلاع رسانی در مورد پولشویی بنیاد کودک کوشا باشند. اما کوشندگان اجتماعی و سیاسی که با مقامات کانادایی در ارتباط هستند نیز وظیفه دارند تا از طریق نامه نگاری  و رایزنی و مشورت های خود با مقامات کانادایی  آنها را ترغیب کنند تا فعالیت بنیاد کودک و نهادهای مشابه را که به پولشویی برای ج.ا می پردازند؛ هرچه زودتر و هرچه سریعتر محدود و متوقف کنند.

 ***
۱)ویدیوی کمک نکنید؛ آگهی بنیاد کودک

 http://www.youtube.com/watch?v=CeO3rjF2DgE
۲)کلیپ نو سفر که یک ویدیو تبلیغاتی برای آقای حسن روحانی است

 http://www.youtube.com/watch?v=Oj64-2bLq8k
۳)خبر انتصاب دهباشی به عضویت هیأت مدیره منطقه آزاد کیش:

http://www.dolat.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=0&Id=232527
۴)خبر بازداشت حسین دهباشی بر روی وبسایت اف‌بی‌آی به دلیل جعل نامه سازمان ملل متحد برای گرفتن اقامت آمریکا:

http://www.fbi.gov/baltimore/press-releases/2010/ba060710a.htm

۵)نقل خاطره‌ای از یکی از هم‌دانشگاهیان سابق دهباشی که ادعا می‌کند او در سپاه قدس فعالیت کرده:

http://www.kayhanlondon.com/Pages/archive/khandaniha/Report/PahlawiII/

۶)این بنیاد از مدت ها پیش و در سال ۲۰۱۰ به پولشویی متهم شده بود:

http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2010/12/101217_u03_child_foundation_money_laundering.shtml
۷) اعتراف رابطین ایرانی این بنیاد به ارسال پول برای آقای مکارم شیرازی:

http://abcnews.go.com/US/wireStory/couple-sentenced-violation-iran-embargo-21037049

۸)تاریخچۀ بنیاد کودک به نقل از سایت خود بنیاد:

۹)خبر جمع آوری کمک های مالی از تورنتو برای زلزله زدگان آذربایجان در صفحۀ فیس بوک بنیاد کودک:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151121467362276.474041.273811117275&type=3