Harper

استفن هارپر دفتر یادبود نلسون ماندلا را امضا می کند

شهروند- علی شریفیان: روز پنجشنبه ۵ دسامبر۲۰۱۳، نلسون ماندلا، رهبر بزرگ مبارزات ضد نژادپرستی (آپارتاید) در آفریقای جنوبی در سن ۹۵ سالگی پس از یک دوره طولانی بیماری درگذشت. با وجود اینکه ماندلا چند ماه اخیر از نظر سلامتی وضعیت نامتعادلی داشت، خبر درگذشت این نماد مبارزه و مقاومت بازتابی جهانی یافت و در سر فصل خبرهای رسانه های جهان قرار گرفت.

در آفریقای جنوبی یک هفته عزای عمومی اعلام شد و روز سه شنبه مراسم ویژه ای در استادیوم صدهزارنفری ژوهانسبورگ در بزرگداشت و یادبود این چهره بی نظیر و نماد مقاومت و آزادی با شرکت نزدیک به یک صدهزار نفر و با حضور رهبران ده ها کشور جهان و از جمله کانادا برگزار شد. این استادیوم، استادیومی است که به مناسبت برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ در آفریقای جنوبی ساخته شد. جریان برگزاری این مراسم به طور مستقیم به وسیله شبکه سی بی سی کانادا روز سه شنبه از ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی برابر ۴ بعد از ظهر به وقت شرق کانادا ( انتاریو و کبک) پخش شد.

استفن هارپر، نخست وزیر دولت فدرال همراه با ژان کریتین، برایان مالرونی و خانم کیم کمبل  نخست وزیران پیشین کانادا همراه با خانم ها آدریان کلارکسون و میکل ژان فرمانداران کل پیشین کانادا و همینطور توماس مولکر، رهبر ان دی پی همراه شماری دیگر از مقامات عالیرتبه کانادا با پروازی ویژه عازم آفریقای جنوبی شدند و در این مراسم شرکت کردند. جو کلارک یکی دیگر از نخست وزیران پیشین کانادا به طور جداگانه به آفریقای جنوبی رفته بود. علاوه بر نخست وزیران پیشین، خانم آلیسون ردفورد، نخست وزیر آلبرتا، استفن مک نیل، نخست وزیر نوا اسکوشیا و شان آتلو، رئیس مجمع ملی اقوام بومی کانادا و اروین کاتلر، نماینده لیبرال پارلمان هم در مراسم یادبود ماندلا شرکت داشتند.

PMs--Mandela

از راست: استفن هارپر- ژان کریتین – برایان مالرونی – کیم کمپل

علاوه بر کانادا، مقامات عالیرتبه ۹۱ کشور جهان و از جمله باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا هم در مراسم حضور داشتند. اوباما یکی از سخنرانان این گردهمایی بزرگ بود. بانکی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد هم در این مراسم سخنرانی کرد. مردم حاضر در استادیوم به هنگام ورود جرج بوش و همینطور زمانی که جیکوب زوما، رئیس جمهوری کنونی آفریقای جنوبی سخنرانی می کرد، این دو را با سر و صدا هو کردند.

نلسون ماندلا به خاطر مبارزاتش برای احقاق حق اکثریت سیاهپوست مردم آفریقای جنوبی مدت ۲۷ سال را در زندان گذراند. او بالاخره با فشارهای بین المللی و تحریم های گسترده علیه دولت اقلیت سفید پوست این کشور در فوریه ۱۹۹۰ از زندان آزاد شد و به عنوان دبیر کل کنگره ملی آفریقا توانست با فردریک دکلرک، رئیس جمهور وقت آفریقای جنوبی به توافق برسد که حکومت این کشور با برگزاری انتخاباتی آزاد به دست اکثریت سیاهپوست سپرده شود. نلسون ماندلا بین سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ خود نخستین رئیس جمهور سیاهپوست در تاریخ ۳۵۰ ساله این کشور شد، اما پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش رسما از سیاست کناره گیری کرد، ولی همچنان و تا لحظه مرگش رهبر معنوی مردم باقی ماند. کانادا در کمک به ماندلا برای پایان بخشیدن به رژیم آپارتاید نقش موثری بازی کرده است. ماندلا چند بار به کانادا سفر کرده و  در سال ۲۰۰۱ در زمان نخست وزیری ژان کریتین، در دومین سفرش به کانادا شهروندی افتخاری کانادا  به او اهداء شده بوده است. مراسم یادبود ماندلا علاوه بر استادیوم صد هزارنفری در چند استادیوم دیگر شهر ژوهانسبورگ روی پرده های بزرگ برای مردم به نمایش گذاشته شد. همچنین با حضور صدها خبرنگار و تیم های گزارشگر این مراسم برای ده ها میلیون نفر در سراسر جهان به طور مستقیم و در بعضی از کشورها در بخش های خبری رسانه ها گزارش شده است.

علاوه بر آفریقای جنوبی مراسم متعددی در دیگر کشورهای جهان و از جمله در شهرها و مناطق مختلف کانادا در بزرگداشت ماندلا برگزار شده است. یادآوری اینکه آفریقای جنوبی از زمان برگزاری انتخابات با شرکت همه نژادها و به قدرت رسیدن نلسون ماندلا از دوران نژادپرستی گذر کرده، اما با مشکلات بسیاری و از جمله مشکلات اقتصادی و بیکاری گسترده دست به گریبان است. میزان بیکاری در آفریقای جنوبی ۴۵ درصد است.