Mohammad-Rahimian

فصل سرما است و بهانه ای برای مسافرت به مناطق گرمسیر. توصیه می شود ضمن در نظر گرفتن اصول بهداشتی، گرفتن بیمه مسافرتی فراموش نشود.

عامل مولد بیماری وبا، باکتری ویبریوکلرا است که از دستگاه گوارش و با نوشیدن آب آلوده یا خوردن ماهی نپخته، خوردن صدف‌ها و سبزی آلوده وارد بدن می‌شود. سبزی‌هایی که در هنگام کاشته شدن با فاضلاب های منازل آلوده به مدفوع انسانی آبیاری می‌شوند دارای بیشترین آلودگی هستند. وبا در طول تاریخ هفت بار همه‌گیری جهان‌گستر داشته ‌است. در قرن نوزدهم چندین بار در اروپا همه‌گیر شد اما امروزه وبا بیشتر در کشورهای جهان سوم به علت وضعیت ناسالم و غیر بهداشتی آب های آشامیدنی دیده می‌شود.

در زمان‌های گذشته، کسانی که با کشتی‌ها در دریاها مسافرت می‌کردند اگر خدمه کشتی بیماری وبا می‌گرفتند پرچم زردی برمی افراشتند و حق نداشتند که در هر بندری پهلو گیرند و بار خود را تخلیه کنند. مخزن اصلی وبا انسان است، ولی به طور طبیعی در جانداران ریز آب (پلانکتون ها) نیز وجود دارد. این منابع آب به ویبریو کلرا آلوده هستند و مواد غذایی شسته شده در این آب‌ها و صدف‌هایی که در آن آب‌ها زندگی می‌کنند، را آلوده می‌کنند و می‌توانند به انسان منتقل شوند.

وقتی باکتری ویبریو کلرا از معده گذشته و به قسمت دوازدهه می‌رسد به قشر مخاطی نفوذ کرده و پس از چسبیدن به پرزهای دوازدهه و تکثیر زیاد، زهرابه یا سم خود را به درون روده ترشح می کنند. زهرابه ی وبا در روده سبب افزایش تراوش آب و الکترولیت به درون روده می‌شود و همچنین از جذب الکترولیت‌ها جلوگیری می‌کند.

مدفوع فرد آلوده حاوی باکتری وبا بوده و می تواند سبب انتشار بیماری شود. در کشورهایی که سیستم دفع فاضلاب بهداشتی دارند این بیماری کنترل و حذف شده است.

مهمترین خطری که فرد مبتلا را تهدید می نماید از دست دادن شدید آب است. فرد بیمار روزانه تا حد ۳۰ لیتر آب از دست می دهد که در صورت عدم کنترل می تواند سبب مرگ شود. پیوتر ایلیچ چایکوفسکی، آهنگساز سرشناس روسی قرن نوزدهم به دلیل ابتلا به وبا جان خود را از دست داد.

فرد مبتلا به طور ناگهانی دچار اسهال آبکی شدید غیرقابل کنترل و معمولا بدون تب، درد و حالت استفراغ می شود. اولین راهکار درمانی، جبران آب از دست رفته ی بدن و استفاده از آنتی بیوتیک هاست.

در ایالات متحده آمریکا، کانادا و اروپای غربی به علت استفاده از سیستم‌های آب و دفع پساب پیشرفته، وبا تهدید مهمی نیست، اما هنوز در بسیاری از کشورها، وبا شایع می باشد. با توجه به اینکه واکسنی برای این بیماری در دسترس نیست مسافران به این سرزمینها باید در این زمینه هوشیار باشند و با توجه به روش های پیشگیری بهداشتی خود را مصون نگه دارند. “مرکز پیشگیری و کنترل بیماریها” به مسافران کشورهای جمهوری دومینیکن، کوبا، هاییتی، و کشورهای خاورمیانه در زمینه ی شیوع این بیماری هشدار داده است. کشورهای در حال توسعه ی آفریقایی، آسیایی و آمریکای جنوبی نیز از جمله مناطقی هستند که آمار سازمان بهداشت جهانی نشان از شیوع وبا در آنهاست. تمام موارد گزارش شده در کانادا از بیمارانی بوده که به این مناطق آلوده سفر داشته اند.

مسافران محترم به مناطق آلوده برای اینکه این سوغات را به ارمغان نیاورند و برای جلوگیری از آلودگی لازم است توصیه های زیر را رعایت نمایند:

۱ ـ استفاده از آب آشامیدنی سالم و در مناطقی که دسترسی به آب تصفیه شده و لوله کشی وجود ندارد و از آب چاه، تانکرها، چشمه ها و … استفاده می شود، حتما آب را قبل از مصرف بجوشانید یا به آن کلر اضافه کنید.

۲ـ در آب رودخانه، جوی ها یا استخرهای آلوده شنا نکنید.

۳ـ از مصرف یخ غیربهداشتی، غذاهای آماده و غیربهداشتی مثل آب میوه، معجون، بستنی و ساندویچ خودداری کنید و از دست فروش ها نخرید.

با همکاری خانم دکتر واحدی (ایمونولوژیست )

* مطالب این مقالات صرفن در جهت اطلاع رسانی می باشد و به هیچ عنوان جایگزین مشاوره با متخصصان مربوطه نمی شود.

پرسش های خود را در زمینه  طرح و برنامه ریزی مالی و سرمایه گذاری  و بیمه های مختلف از طریق ایمیل news@insufin.com با ما در میان بگذارید.

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمنAdvocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/sherkatbimeh