نیل یانگ (راست) در کنار رئیس بومیان آلن آدامز

نیل یانگ (راست) در کنار رئیس بومیان آلن آدامز

شهروند- علی شریفیان: حدود یک هفته است که کشمکش لفظی شدیدی بین نیل یانگ و دفتر نخست وزیری بر سر بهره برداری از شن های نفتی آلبرتا برای تولید سوخت فسیلی و صدور آن به بازارهای جهان، عمدتا آسیای جنوب شرقی و در راس کشورهای آن منطقه چین، شروع شده است. نیل یانگ، موسیقی دان، ترانه سرا، آهنگساز، کارگردان سینما، خواننده و از فعالان حفظ محیط زیست، بعد از اینکه در اواخر دهه ۱۹۶۰ به شهرت رسید، به آمریکا رفته و در لس آنجلس زندگی می کند اما همچنان شهروندی خود را حفظ کرده است. نیل یانگ برنده مدال افتخار مانیتوبا و همینطور فرماندار کل کانادا شده و از اعضای سالن نامداران موسیقی است. این خواننده هم اکنون مشغول اجرای کنسرت هایی در کادر یک تور ویژه در حمایت از اقوام بومی کانادا و مخالفت با طرح بهره برداری از شن های نفتی در کاناداست. یانگ شنبه گذشته پس از کنسرت خود در تورنتو در یک کنفرانس خبری نقطه نظراتش را درباره تصمیمات دولت فدرال با رسانه ها در میان گذاشت.

روز یکشنبه دفتر نخست وزیری با صدور بیانیه ای نظرات نیل یانگ را مردود و غیر تخصصی اعلام کرد. نیل یانگ روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای به این نظرات دولت پاسخ داد. در قسمتی ار این بیانیه آمده : «هارپر پول و اقتصاد را بر زندگی و محیط زیست سالم کانادایی ها ارجح می داند.» و خاطرنشان کرده: «دولت کاملا از کنترل خارج شده است. این دولت به فکر زندگی نوادگان ما نیست!»

این کشمکش ها بازتاب فراوانی پیدا کرده و سبب شده موافقان و مخالفان سخنان یانگ و طرح دولت، نظرات خود را مطرح کنند. بعد از اظهارات نیل یانگ با او مصاحبه های زیادی انجام و منتشر شده است.