american-gangster

گزارش “نه ما نه سینما”

جلسه انتخاب طرح برای فصل یازدهم کلاب فیلم نه‌ما‌نه‌سینما، شنبه شب با رقابت دو طرحِ “سینمای آفریقا” و طرحی با نام “برخورد مسیرها” برگزار شد. بر منوالِ جلساتِ گذشته، اولا هر طرح برای شرکت کنندگان مطرح گردید و بعد از یک دور پرسش و پاسخ، طرح برتر از طریق رای‌گیری انتخاب شد. بر اساس رای‌گیری انجام شده، طرح دوم از شهرزاد شهریاری در رقابتی نزدیک پیروز گشت و برنامه فصلِ آینده نه‌ما‌نه‌سینما به مدت یازده هفته بر اساسِ جدولِ این طرح شکل خواهد گرفت.

در این رقابت، هومن رضوی، ارائه کننده طرح سینمای آفریقا، به توضیح ده فیلم پیشنهادی و منطق گزینش فیلم‌های آن اشاره کرد. او بررسی‌ سینمای آفریقا را ضرورتی مهم  برای کشف و تحقیق بیشتر این موضوع بلاخص از لحاظ فرمی و موضوعی دانست.

در ارائه دوم، شهرزاد شهریاری، به توضیح چگونگی‌ انتخاب فیلم‌ها، موضوعِ انتخابی خود برای فصل و تاثیر آن در انتهای فصل بر شرکت کنندگان پرداخت و طرح خود را که شامل فیلم‌های از ژانرها و کشور‌های مختلف از جمله ایران است جذاب و از لحاظِ سینمای ارزنده معرفی نمود.

در قسمتِ پرسش و پاسخ، شرکت کنندگان سئوالاتی را در مورد نحوه انتخاب مقاله برای هر فیلم فصل و منطق انتخاب فیلم ها مطرح کردند. همچنین کاستی‌های هر دو طرح از لحاظِ انتخاب فیلم‌ها بررسی گردید.

عنوان فیلم‌های انتخاب شده و زمان برگزاری آنها به شرح زیر است:

۱.فیلم آمریکایی “گانگستر‌های آمریکایی‌” ساخته ریدلی سکوت، روز دوم فوریه

۲. فیلم انگلیسی “هیچ‌گاه نگذار که بروم” ساخته مارک رمنک، روز نهم فوریه

۳.فیلم چینی‌ “گلهای جنگ” ساخته ژانگ یمو روز شانزدهم فوریه

۴. فیلم آمریکایی‌ “پاپیولن” ساخته فرانکلین شافنر روز بیست سوم فوریه

۵.فیلم امریکایی “لیست سطل‌” ساخته راب رینر روز اول مارس

۶.فیلم ایرانی‌ “سوت آخر” ساخته نیکی‌ کریمی‌ روز هشتم مارس

۷.فیلم برزیلی “ایستگاه مرکزی” ساخته والتر سالز روز پانزدهم مارس

۸.فیلم انگلیسی “مرد تنها” ساخته تام فورد روز بیست دوم مارس

۹.فیلم امریکایی “‌ای برادر، تو کجایی” ساخته برادران کوئن روز بیست نهم مارس

۱۰.فیلم امریکایی “دوئل” ساخته استیون اسپیلبرگ روز پنجم آوریل

۱۱.فیلم امریکایی “پلی بیش از حد دور” ساخته ریچارد اتنبرو روز دوازدهم آوریل

در هفته اول، فیلم “گانگستر‌های آمریکایی‌” با ارائه شهرزاد شهریاری به نمایش و نقد گذاشته خواهد شد. این جلسه شنبه دوم فوریه از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در اتاق ۵۱۵۰ ساختمان اویزی در دانشگاه تورنتو برگزار خواهد شد.

برنامه‌ی هفتگی “نه‌ما‌نه‌سینما” به همت تعدادی از دانشجویان دانشگاه تورنتو، روزهای شنبه در این دانشگاه برگزار می شود. اخبار جلساتِ فوق از طریق namanacinema@gmail.comقابل پیگیری است.