Aryana-Adibrad

آریانا ادیب راد

تغییرات و پیچیدگی های احتمالی در قوانین شهروندی کانادا

وزیر مهاجرت کانادا در مقاله اخیرش اعلام کرد که شرایط شهروندی کانادا را سخت تر خواهد کرد. مطابق با سخنان وزیر مهاجرت سه تغییر عمده در بررسی پرونده های شهروندی پیش بینی می شود:

 

اول: افزایش زمان ماندن در کانادا

در حال حاضر برای این که شهروند کانادا شد، باید از چهار سال حداقل سه سال در این کشور اقامت دائم داشت (موارد استثنا هم وجود دارد). البته احتمال دارد که این قانون به الزام حضور حداقل چهار سال در طی شش سال متوالی افزایش یابد.

 

دوم: لزوم ارسال مدارک بیشتری جهت اثبات شهروندی:

طبق مطالب موجود در وب سایت مهاجرت و شهروندی کانادا در حال حاضر لزومی جهت ارسال مدارک بسیاری وجود ندارد، اما با توجه به سخنان وزیر مهاجرت احتمالا در آینده فرستادن برگه های ارزیابی مالیات و مدارکی دال بر مشغول کار بودن در کانادا الزامی خواهد شد.

 

سوم: عدم اعطای شهروندی صرفا به دلیل تولد در خاک کانادا

مطابق قانون شهروندی کانادا اگر کودکی در کانادا به دنیا بیاید (بدون توجه به این که آیا پدر و مادرش به صورت قانونی در کانادا بوده اند یا خیر) به او شهروندی کانادا اعطا می شود. بر اساس صحبت های وزیر مهاجرت،  شهروندی به دلیل تولد در کانادا می تواند به زودی لغو شود.

به طور خلاصه دولت کانادا مدت هاست که در راستای مشکل کردن شرایط شهروندی این کشور است. برای مثال سال گذشته امتحان زبان را برای کسانی که بین ۱۸ تا۵۴  سال دارند، اجباری کرد. علاوه بر این در دو سال گذشته حجم عظیمی از افرادی که برای شهروندی اقدام کردند، پرسشنامه های شهروندی دریافت کردند. این تغییرات و سختگیری ها اعمال شده است تا امکان تقلب را کم کند و موجبات عضویت موثر در جامعه کانادایی را فراهم سازد. در نتیجه متقاضیان دریافت شهروندی باید در نظر داشته باشند که تمام مدارک و اطلاعاتی که برای سازمان مهاجرت کانادا می فرستند زیر ذره بین قرار خواهد گرفت و چنانچه تاریخ های درج شده در فرم های شهروندی و مدارک ارسالی دقیق نباشد ممکن است اقامت دائم فرد در کانادا به خطر بیفتد. باید توجه داشت که تا حد امکان  مدارک نشان دهنده حضور متقاضی در کانادا را همراه با پرونده ارائه داد و تنها به چک لیست کوتاه سازمان مهاجرت و شهروندی بسنده نکرد. فرستادن مدارک کامل می تواند حتی در آینده در صورت مواجه با تأخیرهای ناخواسته به فرد کمک کند که پرونده خود را به دادگاه عالی بفرستد تا از آن دادگاه تقاضای تسریع رسیدگی به پرونده بنماید. این تنها در حالتی رخ می دهد که زمان بررسی پرونده از میزان زمان ذکر شده در سایت مهاجرتی کانادا بیشتر طول کشیده باشد. در تمام این مراحل کمک یک وکیل یا مشاور مهاجرتی می تواند به فرد این امکان را بدهد که پرونده شهروندی خود را کامل تر ارائه دهد.

*آریانا ادیب راد عضو رسمی سازمان مهاجرت کانادا