Mohammad-Rahimian

برای ساکنان شهرهای بزرگ ایران دیدن آسمان آبی و صاف و خورشیدی تابان که از شدت نور آن دست را سایبان چشم ها کرد و بتوان در آن پرواز پرندگان را دید و یا شبها ستاره ها را شمرد و یافتن خرس کوچک و بزرگ و راه شیری و نشان دادن آنها به کودکان، دیگر به خاطرات بزرگترها پیوسته است. گویا خورشید از رمق افتاده و دیدن آسمان صاف و تنفس هوای پاک و تازه برای بسیاری از مسافران ساکن این شهرها، در بدو ورود به کانادا قابل توجه و هیجان انگیز است و در مکالمات این روزها سخن از گله و شکایت دوستان ساکن این شهرهای آلوده بسیار است.

متأسفانه آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در کلان شهرهای ایران بسیار وحشتناک بوده و سیاست های به کار گرفته شده کافی نبوده است به طوری که مسئولان به صراحت فرار را بر قرار در این شهرها پیشنهاد می کنند.

آلودگی هوا به طور عام، حضور هرگونه ماده ی آسیب رسان شامل مواد شیمیایی، بیولوژیکی، ذرات معلق در هوای اتمسفر در نظر گرفته می شود که موجب بیماری و مرگ انسانها و یا سایر موجودات زنده مانند حیوانات و گیاهان و حتا آسیب رسیدن به اشیای غیر زنده مانند ماشین ها می شود.

آلودگی هوا یکی از پیامدهای صنعتی شدن و بزرگ شدن شهرهاست و بخصوص در کشورهایی که از منابع انرژی فسیلی مانند نفت و گاز استفاده می کنند روز به روز بر شدت آن افزوده می شود. در نتیجه ی سوخت این مواد، گازها و مواد خطرناکی تولید شده که در فضا رها می شوند. افزایش ماشین ها نیز ارتباط مستقیمی با افزایش آلودگی شهرها دارد.

در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند کانادا میزان آلودگی هوا کنترل شده و با اجرای برنامه ها و سیاست ها از ایجاد و یا افزایش آن جلوگیری می شود. اما آمار از مرگ حداقل ۴۰ نفر در روز در کشور کانادا بر اثر بیماری های حاصل از آلودگی هوا حکایت می کند.

Canadian Medical Association تخمین می زند که آلودگی هوا علت مرگ حداقل ۲۱ هزار انسان، ۹۲ هزار مورد مراجعه به اورژانس ها و ۶۲ هزار مراجعه به مطب پزشکان در سال می باشد. هزینه ی تحمیل شده این موارد در کانادا سالانه ۸ بیلیون دلار برآورد می شود. بنابراین به نظر می رسد که هوای آلوده، موذیانه تر از آنچه تصور می کنیم بر زندگی ما تاثیر می گذارد و حتی در کانادا نیز که هوا پاک به نظر می رسد مشکلات جدی به بار می آورد. افزایش بیماری های قلبی تنفسی، آسم کودکان، افزایش سرطانها و بیماری های روانی با افزایش آلودگی هوا ارتباط مستقیمی دارد. ترافیک در تورنتو علت اصلی ایجاد آلودگی هواست که سلامت حداقل یک سوم ساکنان تورنتو را تهدید می کند. صنعتی و ماشینی شدن زندگی، پدیده ای اجتناب ناپذیر است و مقابله با افزایش آلودگی هوا نیاز به افزایش آگاهی شهروندان و تعهد اجرایی آن توسط تک تک افراد دارد. برای بازیابی هوای پاک، تعیین یک روز در تقویم به عنوان روز پاک در ایران شاید برای ایجاد حساسیت مفید باشد، اما کافی نیست و رهایی از این بحران نیاز به اجرای سیاست های سریع و پیوسته دارد.

با برنامه ریزی برای امروز و فردایمان، با کمترین هزینه در این مسیر با راهکاری مناسب که تهیه بیمه در این خصوص است، دوراندیشی کنیم. بیمه بیماری های سخت که می تواند از ۲۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰.۰۰۰ دلار معاف از مالیات، پوشش در اختیار متقاضی قرار دهد. زمانی که سالم هستیم باید بیمه فوق را اختیار کنیم. برای هر یک از ما چنین شرایطی ممکن است پیش آید، بیمه در این خصوص موجب می شود از نظر مالی پوشش مناسب داشته باشیم و از پس هزینه های مالی و تعهدات برآییم.

اقتباس: Environment Canada و با همکاری خانم دکتر واحدی (ایمونولوژیست)

*مطالب این مقالات صرفن در جهت اطلاع رسانی می باشد و به هیچ عنوان جایگزین مشاوره با متخصصان مربوطه نمی شود.

پرسش های خود را در زمینه  طرح و برنامه ریزی مالی و سرمایه گذاری  و بیمه های مختلف از طریق ایمیل news@insufin.com با ما در میان بگذارید .

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن    Advocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است. www.insufin.com

 www.youtube.com/sherkatbimeh